Antidug med blæser

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Antidug med blæser

• Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 113 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Question Jeg har ingen erfaring med forskellige måder at undgå dug på frontlinsen, kun erfaring med dug Ouch

Jeg tænkte på om det kunne være en idé at sætte en lille 80mm 12v. blæser i siden på en lille dughætte, så den skaber en let kontinuerlig luftstrøm over frontlinsen på et 8″ SCT.

Fordelen ved den er at den kun koster kr. 19,- kun tager 0,13A og der er alligevel 12v. til rådighed.
      En løsning med ZeroDew med regulator koster over kr. 1000,-

Spørgsmålet er om den lille ventilator vil hjælpe på dugproblemet, eller kun gøre ondt værre.

QuestionNOGLE KOMMENTARER Question

Jesper G.

alfi
        • Main Sequence

hei
        jeg har ikke prøvd det, men det burde jo kunne fungere, det eneste er om den kun vil blåse over ett lite område, og ikke klare å dekke hele feltet.
        om den kunne settes litt på skrå, og blåse så det blir som en liten virvel, om du ser det for deg, ville det kanskje fungere bedre?

alfi

morten
        Deltager
          • Super Nova

Kan I ikke forklare mig hvordan det ville virke hvis den luft der bliver blæst hen over den kolde linse ikke er opvarmet???

alfi
            • Main Sequence

hei
            bare det faktum at luften er i bevegelse hjelper, tenk på når du setter på defrosting i bilen, det fjerner dugget før bilen har fått varm motor.

alfi

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Men vil ikke luft i bevegelse over linsen være forstyrrende for seeing? Altså på den måten som varmedis fra fordamping er?

Mvh,
              Bjørn

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

alfi wrote: hei
                bare det faktum at luften er i bevegelse hjelper, tenk på når du setter på defrosting i bilen, det fjerner dugget før bilen har fått varm motor.

alfi

Ja det var det jeg håbede på, men på den anden side kan dette måske være uheldigt: (citat)

Men vil ikke luft i bevegelse over linsen være forstyrrende for seeing? Altså på den måten som varmedis fra fordamping er?

Er der nogen der har prøvet noget der ligner ?

Jesper G.

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Der kommer dug på front linsen fordi den på grund af udstråling til verdensrummet kommer under dugpunktet hvorved fugtindholdet i luften kondenserer ud.
                  Luften tæt ved frontlinsen vil blive kølet af og have tilnærmelsesvis samme temperatur som pladen.

Sålænge det ikke er tåget er dugpunktet lavere end den øvrige lufts temperatur og derfor vil det teoretisk set være muligt at holde frontlinsen over dugpunktet ved at blæse “frisk” luft på den. (Den luft der normalt er tæt på frontlinsen forsvinder jo så)

men men men – er linsen blevet så kold at den er kommet under dugpunktet vil det (til at starte med) gøre ondt værre at starteblæseren da der tilføres ny fugt til det kolde glas så kortefter vil det virkelig drive med vand.
                  KUN hvis luftstrømmen er så kraftig at den lilletemperaturdifferens kan tilføre MERE varme end der udstråles vil man kunne fjerne duggen.
                  Og den kraftige luftstrøm kan måske give problemer . I hvertfald ved planetarbejde. Det kan dog være værer at opvarme linsen da det giver laminar strømning med temperaturdifferencer som er meget værre end turbulent luft uden størrer gradienter.

Mit bud – gør forsøget, det koster jo ikke noget.

Men ellers har jeg haft MEGET stor succes med at vikle 12m kobbertråd omkring frontcellen og sætte 12V til. Jeg afsætter AL for meget energi, men har alligevel kunnet lave planetarbejde ved f/50 uden størrer problemer. Jeg har en 12″ SCT.

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Til planetarbejde har jeg altid brugt en hårtørrer. 30 sekunder med hårtørrer køber godt 15 minutter uden dug på de fugtige nætter. Det tager 1-2 minutter før billedet falder helt til ro efter den behandling, så der er tid nok til at køre en serie eller observere visuelt.

Til deepsky dur den løsning jo ikke, og der tror jeg ikke der er nogen vej uden om varmebånd, eller en ATM løsning som Franks.

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Tak for input Frank og Jesper.

Måske kan den ret svage luftstrøm tilføres lidt varme ved blæseren ?
                      Hvis luften lige over frontlinsen er blot en smule varmere end omgivelserne, afsættes fugten nok ikke herpå ??
                      Det må vist komme an på en prøve, som Frank skriver.

Jesper G.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Antidug med blæser' er lukket for nye svar.