Anti dug

• Dette emne har 51 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af Finn. This post has been viewed 1359 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 52 i alt)
  • Forfatter

ac
      • Planet

Hej Jesper

Hov, der var du ved at sparke gang i den “hellige krig” mellem refraktor/reflektor, sccchyyyyy … men jeg fandt da ud af at man skal et stykke ned for at finde dug-diskussionen.

Det er godt nok en laaaaaang tråd. Sleepy Det kræver vist en weekend med god kaffe.LOL

Man kan vist koge det hele ned til: Varm så lidt som muligt, hvor det giver mindst mulig eller aller bedst ingen termik i tubus. Spejl /linsecellen skal jo kun holdes lige over dugpunktet.

Kodeordet er generelt termisk ligevægt for at undgå at spolere det man kan se, når duggen holdes væk ved at holde spejle/linser over dugpunktet.

Jesper må vel have erfaringen med sit store skortstensrør – det må vel kræve pinlig hysterisk grundighed at kunne udnytte de få nætter, hvor seeing er på niveau med opløsningen for en 350mm newton, uden at spolerer det med termik i skortstenen … undskyld Jesper, det med skortenen skyldes blot min slet skjulte misundelse Embarrassed

mvh AC

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

He He, den tråd på CN kan da ikke sparke gang i den “hellige krig”. Det er svært at lave om på facts og test lavet side om side.

Men: Som Jesper skriver termisk ligevægt i tubus er vigtigt. Ud fra forsøg og egen erfaring kan jeg ikke være mere enig.

Det betyder endda noget om vinden blæser varmen væk fra teleskopet eller til teleskopet.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

He he, men det var nu ikke meningen at sætte gang i en hellig krig. Jeg læser mere tråden som nogle rigtig gode anvisninger om hvordan man får en Newton til at yde sit bedste. De siger jo ikke at refraktorerne er dårlige, bare at en større Newton med termikken under kontrol er bedre. Vel at mærke i god seeing. Herhjemme kan en refraktor af rimelig størrelse jo give god mening på de fleste nætter, også på planeterne. Under jævne danske seeingforhold er sådan en refraktor nemmere at bruge fordi tubustermik ikke er noget problem så snart den er akklimatiseret. Fotografisk vil større åbning dog altid hjælpe på planeterne, da eksponeringstiden kan sættes ned, med bedre chance for at fange de korte øjeblikke med god seeing. Igen forudsat at termikken er under kontrol.

Det er sjældent jeg kan udnytte min skorsten fuldt ud. Faktisk er mit nye udluftningssystem ikke rigtig testet i god seeing endnu, men seeingforholdene til planetobservation har også været kummerlige meget længe.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Ja planet foto kender jeg jo ikke så meget til 🙂

Men normalt kan jeg nøjes med at varme mellem 0,2 og 0,4 grader, så det er altså ikke vildt det er sker Wink Men når det er virkeligt slemt, så kan jeg ende oppe på 2grader over om det kan ses… Hmm, det må jeg teste.

ksondergard
            Deltager
              • Giant

Fik følgende tilbud fra UK

The Kendrick DigiFire 7 Digital Dew Controller is £96.84

The DigiFire 10 Temperature Sensing Controller Kit is £136.98

I prefer the Dew Not heater strips,

You’ll need: 2 x 4” strips @ £26 ea + 1 x 3” strip @ £22

Shipping by registered airmail is probably around £10

Det lyder billigt, da det bedste tilbud jeg har fået i DK indtil videre var far AstrQcam (Lunatico DewZero incl. varmebånd) ca. 1.736,- Kr. men det er IKKE temperatur styret…..

Så jeg tror jeg bestiller i UK……

/Kent

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej Kent.

De kan fåes billigere: 750kr for en DNS-controller m/4 udgange.

Jeg har sendt dig et tilbud på dem.

BTW: ED80 og ED100 har samme tubusdiameter, så du skal bruge 38cm bånd til begge.

soeren
                  • Main Sequence

Hej Henrik

Kan du ikke smide et billed op så vi kan se hvordan systemet ser ud ?

Det passer vel også på C80ED?

mvh søren

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Henrik – Er den kontroller så også med tempertur føler også videre? Eller er det bare sådan en dims, der bare kører på.

ksondergard
                    Deltager
                      • Giant

I kan finde flere oplysninger på Henrik’s fine Anti dug system her:

http://www.teleskop-express.de/shop/Bilder/shop/Dew_Not/DN-Controler2.jpg

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Oki den ser ud til at være sådan en der endten kører lidt eller tit, ikke en der kan måle tempertur som den du ellers havde kik på.

ksondergard
                        Deltager
                          • Giant

Jeg har d.d. bestilt en Kendrick DigiFire 10 og nogle Dew Not strips fra UK. Så nu bliver det spændende at se hvornår det komme til DK Big%20smile

Jeg beklager hvis dette giver anledning til længerevarende dårligt vejr (læs: overskyet)

Mvh

Kent

henrik
                          Deltager
                            • Nova

Nej det er en manuelt regulérbare.

Den større model har 2 grupper til fx. hhv. kikkerter og okularer/søger (mindre power) og/eller kaffemaskine (joke :O)

De har begge 4 udgange

Jeg tror ikek den giver dårligt vejr Kent; Måske sne eller regn som den jo ikke kan gøre så meget ved …Henrik2008-12-12 15:41:07

ac
                              • Planet

Hej Kent

Bare for at du ikke bliver skuffet. Din digifire kan kun holde teleskopet fri for dug. Den kan ikke holde himlen fri for “dug”Wink. Bortset fra det, så er det en fin sag du har bestilt. Dyr, men en rar og bekvem sag. Jeg har selv valgt en digifire af “dovenskab”.

mvh AC

ksondergard
                              Deltager
                                • Giant

Så er pakken på vej ETA er mandag i næste uge, levering er på arbejde, så PostDK ikke sylter pakken indtil næste år…..

Endelig pris incl. fragt =£ 222,- => 1.739,- Kr KSondergard2008-12-18 21:21:50

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Billigt, kan den bruge Kendrick varme bånd måske?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 52 i alt)
                                • Emnet 'Anti dug' er lukket for nye svar.