Anti dug

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 52 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg
  • #5372

    ksondergard
    Deltager
      • Giant

      Nu gider jeg ikke slÄs med dug mere, og vil derfor kÞbe et anti dug system.

      SĂ„ kom lige med jeres input/erfaringer med jeres systemer…

      Det er til fĂžlgende teleskoper:

      Sky-Watcher ED80

      Sky-Watcher ED100

      Lunatico 60mm guidescope

      Kan det betale sig at bÄde kÞbe varmebÄnd og dughÊtter??

      PÄ forhÄnd tak

      Mvh

      Kent

      #5379

      jesper
      Deltager
        • Neutron star

        Dew-not systemet er godt og ikke sĂŠrlig dyrt.

        #5382

        palle.b.
        Deltager
          • Nova

          Dug er Ăžv…. men er det en god idĂ© at sette varme pĂ„. Er det ikke noget der giver U-ro i luften ? og sĂ„ lige omkring optikken….. ? ?

          #5383

          palle.b.
          Deltager
            • Nova

            Hej der ude under skyerne se ogsÄ denne http://www.atmsite.org/contrib/Snow/scopeheater//scopeheater.html

            Men stĂŠdigt giver det ikke luft U-ro

            #5390

            jesper
            Deltager
              • Neutron star

              I princippet har du ret: Al opvarmning af optikken er af det onde af den grund du nĂŠvner. Men dew remover bĂ„nd varmer kun svagt og kan indstilles til kun lige prĂŠcis at give nok til at holde linsen dugfri, sĂ„ der vil nĂŠppe blive synlig termik fra dem. Jeg plejede at fjerne dug fra min 12″ SCT med en hĂ„rtĂžrrer da jeg brugte den til hĂžjoplĂžste planetfotos, som nok er den mest fĂžlsomme disciplin hvad varmestrĂžmninger angĂ„r. I god seeing tog det kun et minut eller to fĂžr billedet igen var helt roligt, og dugfjerning med en hĂ„rtĂžrrer er jo en betydeligt mere hĂ„rdhĂŠndet metode.

              Men er der andre der har oplevet termiske problemer med varmebÄnd?
              #5398

              mstauning
              Deltager
                • Black Hole

                Qcam Henrik sÊlger en god en, og varmebÄnd til den. Jeg bruger sÄdan en pÄ min CG5/FS-60 og har ikke nogle problemmer, det vigtigste er at holde den lavt nok til lige at holde duggen vÊk. Og ikke at prÞve at opvarme glasset, men luften inde i tubus en smule. Det giver meget mindre total varme, og derved mindre lufturo samt holder den bedre dugfri.

                #5399

                ac
                  • Planet

                  Hej

                  Jeg har forkÊlet mig selv med en Kendrick Starfire 10. En dyr luksuslÞsning, hvor man sÊtter temperaturen som x grader over omgivelsernes temperatur. Kendes dugpunktet, kan man sÊtte temperaturen for varmebÄndet til hvad der lige akkurat er nÞdvendigt. Reguleringen fungere rigtigt godt, meeeennn som Jesper skriver, mindre kan sagtens gÞre det.

                  MS: Det, der er vigtigt, er at holde glassets temperatur over dugpunktstemperaturen. Bliver den lavere end dugpunktet, sĂŠtter duggen sig pĂ„ glasset – ogsĂ„ selv om man har dughĂŠtte!

                  MS: Du har dog ret i den forstand, at man kommer inde fra med varm luft i tubus. Hvis linsen kÞles hurtigere end luften i tubus, kan der opstÄ en situation med dug pÄ indersiden. Igen: dugpunktet for luftmassen inde i tubus og for luftmassen i haven /altane i kombination med linsen/spejlets temperatur styrer det hele.

                  Det er lige som vejen en kold vintermorgen. Stor udstrÄling kÞler ned til under dugpunktet og vejen bliver vÄd/glat. Derfor hold spejlet/linsens temperatur over dugpunktet.

                  mvh AC

                  #5400

                  mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

                    Det jeg mener er dette:

                    SĂŠttes dugbĂ„ndet omkring glasset skal dette opvarmes for at holde duggen vĂŠk, der krĂŠves meget energi at varme et stykke glas op fra kanten af. Som derved vil blive meget varm langs kanten, for at holde center dugfri ogsĂ„. Dette giver en masse udstrĂ„ling af varmen, og derved varmedis foran glasset – selv med dughĂŠtte. Men monterer man dugbĂ„ndet bagved glasset – sĂ„ man sĂ„ledes varmer tubus en smule – dette giver en naturlig cirkulation af luften inde i tubus, hvorved den varmere luft rammer hele glaset og derved holder det dugfrit men brug af meget mindre energi – og derved mindre varmedis foran glasset. Men det giver jo sĂ„ noget varmedis inde i tubus, men det gĂžr opvarmning af glaskanten jo ogsĂ„ da varme jo ikke kun stĂ„ler den ene vej. SCT’s vinder isĂŠr ved tubus montering, da deres spejle jo gerne har bundet varmedis tĂŠt ved overfalden. Dette brydes sĂ„ af luftcirkulationen som tubusmonteringen giver, dette nedsĂŠtter sĂ„ den totale dis ganske betragteligt. Nu har jeg jo ikke en stor refraktor, men min gamle 102mm f/5’er vandt ogsĂ„ pĂ„ at have varmebĂ„ndet monteret pĂ„ tubus. Skulle jeg holde den dugfri med bĂ„ndet pĂ„sat ved glaskanten, skulle den kĂžrer mere eller mindre hele tiden og alt endte med at hoppe noget rundt. Skiftede derfor over til tubus montage, og havde ikke det problem mere – samt den skulle ikke kĂžre lĂžs men kunne slĂ„ til/fra og derved spare energi.

                    SÄ jeg snakker ikke om nÄr man kommer indefra med teleskopet, jeg snakker om at varme luften inde i tubus op, men ca 1-2 grader.

                    Her nogle billeder fra dewbusters side, som viser hvad jeg mener:

                    Normal mÄde at montere pÄ, altsÄ pÄ glaskanten:

                    Og ved at montere den bagved glaskanten og derved opvarme luften inde i tubus:

                    Og her hvad der sker mens dit teleskop afkĂžler til luft temp:

                    MStauning2008-12-09 11:18:34

                    #5401

                    ac
                      • Planet

                      Hej MS

                      ok- forstÄr nu hvad du mener.

                      Det er ogsĂ„ sĂ„dan jeg montere mit varmebĂ„nd pĂ„ min FS102 – Ved denne montering opvarmes tubus lige bag ved linsecellen. Skulle jeg placere varmebĂ„ndet over selve linsecellen, skulle energien fĂžrst gĂ„ gennem den bagerste del af den integrerede dughĂŠtte, hvilket giver ikke tilsigtet lufturo foran linsen, samt er spild af energi.

                      FuldstÊndig enig i at man skal benytte den bedste og mest ensartede opvarmning af glas/spejle, med lige akkurat den mÊngde energi, der skal til for at holde glasset over dugpunktet. Jeg har dog ikke sat min temperatursensor pÄ selve glasset Wink ingen grund til at opfinde en central obstruktion LOL

                      mvh AC

                      #5402

                      jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

                        Jeg ville godt nok aldrig varme en SCT tubus op med det formÄl at skabe en cirkulation af varm og kold luft inde i tubus. Det er netop det man skal undgÄ i en tubus. I en Äben tubus kan man jo blÊse luft udefra igennem sÄ varmestrÞmningerne fjernes, men at skabe en cirkulation af varme i en lukket tubus, det ville jeg aldrig gÞre. SÄ hellere hÄrtÞrreren pÄ korrektorpladen, som mÄske i virkeligheden er en mere skÄnsom metode, selvom jeg pÄstod det modsatte fÞr.

                        MÄske er det egentlig et stÞrre problem end jeg troede, isÊr selvfÞlgelig pÄ stÞrre teleskoper og ved planetobservation/foto, hvor man ser tubustermikken mest. Det er nok ikke uden grund at planetkongen Damian Peach ogsÄ bruger hÄtrÞrrer.

                        Selv har jeg kun brugt dugbÄnd pÄ mindre refraktorer, hvor der ikke skal meget til at fjerne duggen.
                        #5403

                        henrik
                        Deltager
                          • Nova

                          Jeg vil lige tilfĂžje en advarsel mod et specifikt australsk mĂŠrke dew-strips

                          (sÄvel som overdimensionerede hjemmelavede KW-lÞsninger):

                          Men bortset fra det Jesper; Hvilken af de metoder du har illustreret er sÄ bedst?

                          Det er en SCT der er illustreret;

                          Hvordan med en linsekikkert / en newton?Henrik2008-12-09 13:13:43

                          #5406

                          wieben
                          Deltager
                            • Nova

                            SpĂŠndende emne.

                            Jeg er selv trĂŠt af at blive afbrudt af dug pĂ„ min 10″ newton. Det er selvfĂžlgelig primĂŠrt pĂ„ sekundĂŠrspejlet, men en sjĂŠlden gang ogsĂ„ pĂ„ primĂŠrspejlet.

                            Jeg har oplevet at mine billeder ligesom mister luminans og kontrast over en serie, og gÊtter pÄ at det enten skyldes dug, eller at sensoren pÄ min DSLR bliver varmet op over eksponeringerne.

                            Mvh

                            Heine
                            #5409

                            ac
                              • Planet

                              He He, mĂ„ske har de brugt kendricks “Starfire” og taget det lidt for bogstaveligt LOL

                              Jesper; du har ret i i strÞmningerne i tubus forstyrrer, men hvis man varmer langsomt op hele vejen rundt, sÄ luften i tubus stortset opvarmes fra oven lige bagved linsen, sÄ er der vel termisk ligevÊgt og sÄ godt som ingen turbulens.

                              Opvarmer man et lukket spejlteleskop ved hovedspejlet i bunden af tubus, sÄ ville jeg vÊre mere bekymret for tube-currents

                              En skÄnsom og en opvarmning af linsen burde vel ogsÄ mindske abberationer som fÞlge af uens termisk udvidelse af linseglasset???? (det er nok ikke sÄ simpelt enda), men det er vel kun et spÞrgsmÄl om langsom skÄnsom opvarmning.

                              mvh AC

                              #5424

                              jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

                                Heine, det du beskriver kender jeg kun alt for godt (med CCD). Det skyldes langsom dugdannelse pÄ sekundÊrspejlet. Jeg plejer at pille kameraet af og bruge hÄrtÞrreren. SÄ kan det kÞre en times tid mere uden problemer. Jeg har planer om en dughÊtte og en varmepad bag pÄ sekundÊrspejlet. SekundÊren er jo lille og tynd, sÄ det er meget lidt varme der skal til. Til deepsky vil jeg ikke vÊre bekymret over at varme sekundÊren, men mÄske til planeter. Men en Newton giver jo pÄ den anden side mulighed for at montere blÊsere til at fjerne boundary layers fra spejlene.

                                Med hensyn til at ovarme en lukket tubus som i beskriver sÄ igen: MÄske til deepsky arbejde, men til planeter er det blasfemi. Her er absolut termisk ligevÊgt et must. IsÊr i spejlteleskoper hvor lysgangen befinder sig nÊr tubusvÊggen igennem hele teleskopet (i modsÊtning til refraktorer hvor lysgangen er vÊk fra tubusen det meste af vejen).

                                Der er en lang CN trÄd som beskriver hvor meget ekstra ydelse man faktisk kan opnÄ ved at have tubustermikken under kontrol. Jeg skal lige finde linken pÄ en anden PC:
                                #5436

                                jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

                                  Her er Cloudy Nights linken. Obligatorisk lĂŠsning hvis man er interesseret i emnet.

                                Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 52 i alt)
                                • Emnet 'Anti dug' er lukket for nye svar.