› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Anmeldelse af CPC 8 XLT
- Dette emne har 19 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jnielsen. This post has been viewed 491 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. januar 2009 kl. 23:14 #9191
tommyfDeltager- Neutron star
Trefoden måske, kan ruste, men jeg er ikke sikker på om indmaden er så følsom, det må andre komme med en ide om.
28. januar 2009 kl. 01:16 #9193
jesperDeltager- Neutron star
Min EQ6 Pro har stået ude i haven i et par år, kun med et plastikdækken over sig. Den har ikke taget den mindste skade af det. Teleskoperne har jeg dog altid indendørs.
28. januar 2009 kl. 13:42 #9206
Frank LarsenModerator- Super Nova
Jeg er ejer af en ældre LX200 som hos flere ejere mig selv inkl. har stået ude i en del år under dobbelt pressening.
Der er visse problemer der opstår hen ad vejen – nogle kan foregribes.
Understellet og alle ikke rustfrie skruer VIL ruste med tiden. Rens
benene af med mellemrum og smør dem over med olie af en art – det
udsætter rusten.Skader i malede overflader skal repareres – også skader på eloxeret aluminium.
Fugt er den store synder og specielt i fugtige perioder med store
temperatursvingninger skal man være på forkant med det. Specielt i
foråret og det tidlige efterår kan der være så store
temperaturforskelle at den relative luftfugtighed når op på kriminelle
niveauer – også indeni udstyret.Er monteringen udstyret med et batteridrevet ur som en LX200 er, så
betyder det at der i grelle tilfælde kan opstå
elektrolytisk korrosion hvis der er beskidt/fyldt med fluelort
etc. – det æder populærtsagt elektronikken.Normalt vil regelmæssig brug dog varme basen op om natten så fugten fordamper og dermed sænker den relative luftfugtighed.
Et andet problem kan være korrosion af aluminiums flader. På mit
teleskop er der ikke kuglelejer på Deklinations aksen. Det er en 1″
aluakse der ligger i en meget tætsidende nylonbøsning. Mange års fugt
og støv har nu resulteret i ir på aksen og det betyder at bøsningen nu
klemmer hårdt om aluaksen som giver for meget friktion og dermed dårlig
deklinationsperfomance.Endelig har jeg ikke muliged for at tage optikken ind uden at skulle
realigne polen igen og det betyder at i perioder hvor temperaturen er
faldet meget bygger der sig et tyndt duglag op på teleskopets inderside
inkl. korrektorplade og hovedspejl. Løsningen plejer at være at blæse
affugtet luft gennem tubus og iøvrigt lufte tubus ud når temperaturen
er lav – så forsvinder duggen af sig selv når temperaturen derefter
stiger et par grader. Det kan også være en god ide at sætte et
varmelegeme ind i tubus (en lille pære eller effektmodstand) så luften
i tubus altid er 3-4 grader varmere end luften udenfor.Det skal siges at det er problemer der opstår stille og roligt og det
er en god ide engang imellem at tage udstyret ind og få det tørret i en
uges tid indendøre.Og sørg for at at pressening etc. er HELT tætte uden huller samt bundet godt fast så blæsevejr ikke flår det i stykker.
Der må dog meget gerne være åbent nedaf til så der kan komme frisk luft til udstyret. Ellers hobes der fugt op.
FrankLarsen 2009-01-28 13:34:00 28. januar 2009 kl. 15:31 #9210
outlookDeltager- Super Nova
Nej, min kan ikke siges at stå helt udenfor, “God forbid it…”, men der er enkeltlags ruder på min altan – en overdækket altan, når temperaturen er omkring frysepunktet helt ude så er den på altanen ca. 10 gr. da vinden ingen indflydelse har der før jeg åbner for vinduerne. Derfor har jeg heller ikke haft problemer med dug på frontglasset, der vil nemlig altid være lidt varmere på altanen end helt ude. Det er nu heller ikke sådan at der er helt tæt, kun for regnen og andet skidt fra oven. Alfa og omega er således også udluftningen. Og i garagen kan du da parkere den blot garagen er udluftet. Er den opvarmet så skal teleskopet til gengæld køles ned igen en times tid før obs. begynder. Stiller du den i garagen kan du fx på en eller anden måde montere hjul på den men ikke massive gummihjul – derimod luftaffjedrede hjul. Så ryster du ikke teleskopet sønder og sammen! Og kollimeringen.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. januar 2009 kl. 23:05 #9254
jnielsen- Planet
Jeg takker for input.
Tror jeg vil redesigne et kommende “udhus” projekt så der bliver isolerede vægge, støbt gulv, el og skydetag – så burde den kunne stå der (mere eller mindre) fast året rundt. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Anmeldelse af CPC 8 XLT' er lukket for nye svar.