› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Anmeldelse af CPC 8 XLT
- Dette emne har 19 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Är, 1 mÄned siden af jnielsen. This post has been viewed 490 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
21. januar 2009 kl. 10:23 #8587
outlookDeltager- Super Nova
I anledning af astronomiĂ„ret og med en erkendelse af at kosmos er stort og noget som er stort ogsĂ„ krĂŠver et stĂžrre teleskop mĂ„tte jeg krybe til korset. For en 4″ mak rĂŠkker altsĂ„ ikke langt selvom man siger at enhver kikkert har sin himmel. Efter nogen overvejelse og afvejelse af behov kontra plads blev det besluttet at opgradere til et computerstyret GOTO teleskop i SCT kategorien. Og valget faldt pĂ„, ja, som MortenB sĂ„ poetisk har udtrykt det i en anden trĂ„d: “En Venus flagermus der omklamrer en insektkvĂŠrn”. AltsĂ„ en Celestron CPC 8″ XLT som mĂ„ siges at have alt hvad hjertet kan begĂŠre af computer teknologi. Som den stĂ„r der pĂ„ min altan pĂ„ billedet herunder ligner den mere en computerstyret affalds- eller overdimensioneret peberkvĂŠrn:
Men den er dog alt andet end det. Og tilfĂŠldet ville, at der var en lettere brugt til salg, som i sin tid fĂžr Celestron’s aggressive prisnedsĂŠttelse for promoveringen af CPC serien kostede over 20 k. Og pludselig stod den dĂ©r pĂ„ min altan stĂžrre end noget andet jeg har haft af teleskoper. Der skal ikke herske nogen tvivl om at denne model ikke er et grab and go teleskop. Enhver som mener noget andet anbefales seriĂžst at aftale en tid hos en kiropraktiker! Nu er en sammenligning med noget kendt meget bedre til at understrege det, hvad jeg ikke lige har gjort, men som med en fotomodel kigger man fĂžrst pĂ„ benene og de er pĂ„ stellet aldeles kraftige:
LigesĂ„ den mĂŠgtige gaffel der omklamrer tubus. Noget der signalerer stabilitet. Og resten er ogsĂ„ kraftigt dimensioneret. Jeg forstĂ„r godt, at teleskopet koster de penge. Basen er jo fĂŠlles for alle 3 modeller og dvs. at jeg uden problemer i almindelighed vil kunne montere en 80 mm refraktor som min C80ED oven pĂ„ teleskopet skulle det blive nĂždvendigt. Og den vil goto og tracke uden at kny. Og der er tĂŠnkt over brugervenligheden her. Basen med teleskopet lĂžftes op pĂ„ stellet og en midter skrue centrerer kikkerten. Ved at dreje basen skubbes basen ned i 3 forsĂŠnkninger og basen kan nu skrues fast. Og det gĂ„r let. I midten af basen sidder en kĂŠmpe fingerskrue som er en kobling til azimut kredsen og en anden i den ene gaffel, desvĂŠrre i samme side som hĂ„ndkontrollen hviler og som kan komme i vejen. FĂžrste designbrist. Man kan altsĂ„ dreje teleskopet manuelt, hvis behov for det ligesom de skal lĂžsnes lidt under transport. Men ellers strammes de og er nu i kontakt med kredsene. I med en strĂžmforsyning. Display’et sĂŠttes i stikket pĂ„ basen og et RS232 kabel monteres i bunden af hĂ„ndbetjeningen som er forbindelsen til pc’en i min stue. Det medfĂžlgende Nexremote software fungerer glimrende og laver en virtuel hĂ„ndbetjening pĂ„ skĂŠrmen. Via softwaren har jeg ogsĂ„ prĂžvet at styre teleskopet med et gamepad og det er yderst tilfredsstillende at kunne fjernbetjene kikkerten via et joystik pĂ„ gamepad’en. Man skal vĂŠre opmĂŠrksom pĂ„, at for at kunne udnytte den indbyggede GPS sĂ„ skal der vĂŠre frit udsyn til alle verdenshjĂžrner af himlen fĂžr den kan linke til satellitterne og downloade data. Ellers mĂ„ man pĂ„ vanlig mĂ„de indtaste dato, tid og sted osv. og det er altsĂ„ tilfĂŠldet pĂ„ min altan. Men hva, det er jeg jo vant til med SLT monteringen. Skal man helt ud med teleskopet kan man jo benytte GPS’en. PĂ„ basen sidder sĂ„ en rĂŠkke porte:
UFO basen med et par designfejl.
Den ene som nĂŠvnt til hĂ„ndbetjeningen. Derudover en autoguider port, hvis man er til AF og det kan man jo gĂ„ hen og blive med tilhĂžrende wedge. Og sĂ„ en PC port, altsĂ„ ikke til fjernstyring af teleskopet, men for opgradering af motor controlleren bare lige for at undgĂ„ en misforstĂ„else her. Den eneste forbindelse til pc’en for fjernstyring foregĂ„r via hĂ„ndbetjeningen og ikke via den PC port som man umiddelbart skulle tro. SĂ„ er der 2 ekstra porte for fremtidig tilbehĂžr og jeg ved ikke lige pĂ„ stĂ„ende fod hvad det skulle vĂŠre, men det kommer nok. Endelig sidder power knappen ogsĂ„ her ved siden af strĂžmstikket. Den powerknap vil opleves meget irriterende for den lyser knaldrĂždt op i Ăžjet nĂ„r man kigger i okularet. Andet designbrist. Den finder man hurtig ud af at tape til. Og her kommer nok et lille men og tredie designbrist, for strĂžmkablet drejer med teleskopet rundt og det kan godt give kabelforviklinger, nĂ„r teleskopet slewes til en anden position isĂŠr eller for lov til at passe sig selv og tracke i go tid ogsĂ„ selv om der i menu’en er en “cord wrap” mulighed for at undgĂ„ den slags. Hvorfor har man ikke placeret strĂžmstikket pĂ„ den nederste halvdel af basen som jo ikke roterer. Fjerde designbrist. Glemte jeg at omtale sĂžgeren sĂ„ er det nok fordi, og det er femte designbrist, fordi den aligner ikke godt med teleskopet i den sĂžgerholder. Og med teleskopet fulgte da ogsĂ„ en anden, en Telrad sĂžger som viser et uforstĂžrret udsnit af himlen i et net af koncentriske cirkler med en grad afstand, sĂ„ man kan stjernehoppe hvis man er til det og nok ikke nĂždvendigt med et goto teleskop, men uundvĂŠrlig pĂ„ en Dopson. Men sĂžgeren virker upĂ„klagelig til at spore teleskopet ind for alignment som er den nĂŠste procedure. Og den behĂžver jeg ikke at omtale her. Blot skal jeg nĂŠvne at teleskopet rammer plet hver gang selv nĂ„r der kun alignes med en enkelt planet. En sĂ„kaldt “solar system align”. Derudover tracker den aldeles godt. Bortset fra ovennĂŠvnte designbrist, hvor udviklerne har sovet lidt i timen sĂ„ er jeg mĂŠgtig godt tilfreds med teleskopet og sĂ„ endelig: First light med teleskopet har jeg faktisk haft natten til i dag, men den beretning kommer senere.
Hurra for astronomiÄret!!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting21. januar 2009 kl. 11:00 #8589
rigoDeltager- Super Nova
jamen tillykke med svindet đ
21. januar 2009 kl. 11:01 #8590
mstauningDeltager- Black Hole
FÞrst tillykke med den.PC-porten er til to ting:Update af motorfirmware, og NexRemote.NexRemote er et program der gÞr det ud for din hÄndkontrol, sÄ du ikke behÞver at have den pÄ.AUX er til GPS, og hvis de engang kommer med andet extra udstyr.MStauning 2009-01-21 10:01:47 21. januar 2009 kl. 11:19 #8594
mortenbDeltager- Super Giant
Tillykke med dit nye teleskop. Fint med den kraftige dimensionering. 4′ kan mĂ„ske monteres ovenpĂ„ ? Og du har mĂ„ske allerede en wedge i tankerne til astrofoto ?
Jeg synes nu flagermusen ser sĂžd ud !21. januar 2009 kl. 11:51 #8596
henrikDeltager- Nova
Hej Outlook
Tillykke med kĂžbet!
Ja det er en ordentlig krabat.
“..sĂ„ gĂ„ til en kiropraktor..”
Njaeh; Jeg er fx. sikker pĂ„ at Jens B vil betragte den som en letvĂŠgter, sĂ„ du kunne ogsĂ„ tage i et trĂŠningscenter FĂR du begynder at smide rundt med den.
NÄr man er vant til en EQ6pro og en 200mm newton/en APO, er den nu ikke sÄ svÊr at slÊbe rundt pÄ. Men akt er jo relativt :O)
“..en overdimensioeret peberkvĂŠrn” Tillykke: Er du lige blevet 30?! ;O)
21. januar 2009 kl. 22:42 #8647
hans.chr.Deltager- Asteroid
Hej Outlook.
Tillykke med CPC’en, og tak for en god lille anmeldelse…
Har selv besluttet at fejre astronomiÄret med valget af selvsamme teleskop,-
desvĂŠrre fĂžrst til levering engang i februar.
GlĂŠder mig som et lille barn til juleaften!!
FortÊl endelig om dine erfaringer, nÄr de kommer i hus.
Mvh. Hans Chr.
22. januar 2009 kl. 11:48 #8675
Takker for kommentarerne.
MortenB: Det bliver nu min C80ED jeg smider oven pÄ. Den matcher jo i farve osv.Michael: Ok tak, osse hÄndkontrol update, men hvad mener du med GPS port?? Den har jo GPS indbygget. Og jeg har jo omtalt NexRemoten. Har du lÊst anmeldelsen?Henrik: NÊh, gid det var sÄ vel. Den ligner jo bare en kvÊrn, hehe.Hans Chr.: Tak skal du ha og tillykke med den. Der kan man bare se.Anmeldelsen fÞlger lige herunder.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting22. januar 2009 kl. 12:00 #8677
Nu plejer det jo at vĂŠre orkan nĂ„r man har fĂ„et nyt udstyr og brĂŠnder for at afprĂžve det, men der gik nu kun et par dag fĂžr der kom en opklaring ud pĂ„ natten. Jeg stod lidt for tidligt op, men opdagede til min overraskelse at det var stjerneklart. SĂ„ i gang med den nyerhvervede CPC 8″. Efter en enkelt “solar system align” og der var kun Saturn pĂ„ det tidspunkt som man kunne vĂŠlge, og som sĂ„ ogsĂ„ blev first light. Og overvĂŠldende er den godt nok, nĂ„r man kun er vant til en 3″ refraktor og en 4″ mak samt en 6″ Newton. En SCT’er er en all rounder, altsĂ„ god til det meste, men ikke super god. En 4″ god refraktor som Orion 100ED Pro vil til enhver tid slĂ„ en SCT’er pĂ„ kontrasten nĂ„r det gĂŠlder planeter. Bevares, Saturn er stor pga. SCT’erens lange brĂŠndvidde, men refraktorens kontrast ejer den ikke. Det er hermed bekrĂŠftet. Jeg har kendskab til en ejer af en Meade 12″ LX200 i en kuppel som blev rettet mod Jupiter, udenfor obs’en stod en Tak TOA130 og det var den som fik folk til at udbryde “wow” da de sĂ„ Jupiter, netop pga. kontrasten. NĂ„r den nu ikke visuelt brillerer pĂ„ planeter er det dog ved foto, den rigtig kommer til sin ret. Her kan refraktoren alligevel ikke fĂžlge med da SCT’eren trods alt har en hĂžjere oplĂžsning. Men jeg tog SCT’eren op pĂ„ 333x og Saturn stod skarp og klar med antydninger af bĂŠlter og jeg kunne se at ringen mangler ganske lidt i at vĂŠre vinkelret pĂ„ kloden. Det kan ogsĂ„ ses pĂ„ den store udgave af mine beskedne fotos af planeten. Jeg opdagede at det ind imellem ikke kan betale sig at barlow’e sig til store forstĂžrrelser. Har man i stedet et lille udmĂŠrket billede kan man i Registax imidlertid resample billedet sĂ„ det modsvarer fx 2x barlow. Det er gjort med billedet herunder optaget med NPC900NC webcam og CPC 8″ uden barlow:
Der sĂ„ er resamplet i Registax til hvad der modsvarer 2x barlow herunder:Ikke de bedste billeder, men dog et fĂžrste forsĂžg med CPC’en. De er bare kĂžrt igennem Registax uden at vĂŠlge de bedste ud. Jeg prĂžvede ogsĂ„ optisk med en 2x barlow, men billedet blev faktisk ringere af det. SĂ„ man lĂŠrer noget hele tiden. OgsĂ„ at den slags apparater, hvor hovedspejlet fĂžres til fokus, i reglen indebĂŠrer image shift og det er ogsĂ„ tilfĂŠldet med denne SCT. Med en planet i 640×480 pixel omrĂ„det kan den bevĂŠge sig fra side til side dog uden at forlade omrĂ„det helt, hvis planeten er placeret i midten af feltet. Hvorfor laver de ikke en Crayford fokuser i rĂžven pĂ„ den med det samme! SĂ„ slap man da for det og det var sĂ„ ikke nĂždvendig at kĂžbe det ved siden af. Men der er vel ikke noget der er perfekt. Det var sĂ„ planeten. SĂ„ suste jeg videre til et par galakser i LĂžven. Noget jeg ikke rigtig har givet mig tid til fĂžr qua mine smĂ„ teleskoper, men denne gang kunne jeg da se bĂ„de M98, M99 og M100 uden filter for at nĂŠvne dem jeg prĂžvede men at der ogsĂ„ her manglede kontrast nok pga. den diffuse himmel. OgsĂ„ en enkelt kuglehob blev det til nemlig M53 i Coma Berenices. Den var dog bleg at kigge pĂ„, ja, manglede nĂŠrmest osse kontrast, den diffuse himmel igen, men den er ogsĂ„ en af de fjernere kuglehobe i MĂŠlkevejen. Aftenen fĂžr ville jeg egentlig godt have leget lidt med konstellationerne Orion og Tyren samt planeten Venus, men det trak op med skyer. SĂ„ langt sĂ„ godt i fĂžrste runde med 8″ CPC’en. Men er jo ogsĂ„ lige pludselig en masse nye objekter man kan gĂ„ i gang med.outlook 2009-01-22 15:26:21
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting22. januar 2009 kl. 13:56 #8680
Jeps havde lÊst den, og sÄ at du skrev at du ikke lige vidste hvad de AUX porte er til for. Og da de kan spare lidt ved at bruge samme AUX board i alle, sÄ har den her ogsÄ to. For hvis man nu ikke stoler pÄ den indbygget GPS eller hvad ved jeg..
PC-Porten ville jeg da bare lige fortÊlle dig, at den ogsÄ kan bruges med NexRemote altsÄ uden om hÄndkontrollen.Ellers en god anmeldese.27. januar 2009 kl. 11:48 #9169
Okay, tak for det, Michael. Kan man sĂ„ ogsĂ„ bruge AUX portene til hĂ„ndkontrollen. Jeg har lĂŠst et eller andet sted at de 3 porte skal vĂŠre fysisk forbundet. Men her fĂžlger lige en update pĂ„ CPC’en som sĂŠdvanlig en blanding af lidt teknik og lidt observation.
Vi er i denne sĂŠson i hvertfald ikke begunstiget med godt observationsvejr, men sĂžndag aften klarede det dog op og selv om jeg frĂžs pga. af en forkĂžlelse i anmarch ville jeg bruge et par timer i selskab med “kaffekvĂŠrnen”. Efter at have opsĂžgt en rĂŠkke fora der omtaler CPC’ere er de altsĂ„ ikke uden problemer. IsĂŠr kan forbindelsen til hĂ„ndkontrollen (HC) vĂŠre drilagtig. Man kan opleve, at tĂŠnder man for apparatet sĂ„ lyser HC op, men der er ingen tekst. Slukker man sĂ„ og tĂŠnder igen sĂ„ initialiserer den igen pĂ„ normal vis. Er der andre der har oplevet det? Det behĂžver ikke vĂŠre en CPC, men ogsĂ„ andre Celestron’er. Eller man kan fĂ„ en fejl 16 eller 17 som siger at der ikke er forbindelse med motorkortet. HC’en har det heller ikke godt med kulde sĂ„ den skal nĂŠrmest forkĂŠles som en baby. I hvertfald skal man sĂžrge for en stabil reguleret strĂžmforsyning med min. 2 amp output som har et stik med 2,1 mm indvendig diameter og 5,5 mm udvendig sĂ„ der er den fornĂždne kontakt med basens hunstik. Evt. kan man udvide splitten i midten af stikket en anelse for at Ăžge kontakten. Jeg synes det er for dĂ„rligt at de ting ikke er i orden pĂ„ sĂ„ dyrt et apparat. Og det gĂŠlder ikke bare 8’eren, men ogsĂ„ de andre i serien. Kontakterne er generelt for dĂ„rlige. I Ăžvrigt kan det vĂŠre svĂŠrt at forsvare at kĂžbe et teleskop som har en integreret montering som ikke umiddelbart kan bruges til andre teleskoper. Monteringen uden tubus er nemlig ikke meget vĂŠrd i sig selv, hvorimod tubus godt kan fjernes fra monteringen og bruges pĂ„ en GEM i stedet, nĂ„r en skinne monteres. Det er dog noget. NĂ„, men jeg gik i gang og startestede lige apparatet og kunne konstatere at kollimeringen var ok. Da jeg nu har et Ronchi okular skulle spejlet ogsĂ„ lige grovtestes for unoder, men her var der rene parallelle linier uden nedsunkne kanter eller zoner sĂ„ den side var Ă„benbart i orden. SĂ„ rettede jeg 8″ eren mod Rigel i Orion og lavede en “one star alignment”. For det var egentlig kun Orion jeg vil kigge lidt nĂŠrmere pĂ„ den aften da jeg jo ikke havde det for godt. Rigel er i sig selv en dobbeltstjerne, men det var ret svĂŠrt at se nok fordi ledsageren er tĂŠt pĂ„ hovedstjernen som er over 500 gange mere klar og gĂžr den udfordrende for selv et 6″ system. Da jeg med HC’en fandt Alnitak som jo er stjernen med den berĂžmte “B33” eller HestehovedtĂ„gen var det let nok at se at ogsĂ„ den er en dobbeltstjerne. Faktisk er den et trible system, men det blev fĂžrst opdaget i 1998. Alnitak er den klareste type O stjerne pĂ„ himlen og lige sĂ„ stor til Solen som Jorden er det i forhold til Solen! SĂ„ det er “one H… of a star”! Til trods for at jeg kunne se nebulositet rundt om systemet kunne jeg dog ikke se skyggen af hverken flamme- eller hestehovedtĂ„gen. Men det krĂŠver altsĂ„ ogsĂ„ en mĂžrk himmel uden lysforurening. I HC’en tastede jeg sĂ„ M42 og CPC’en slewede Ăžjeblikkelig ind pĂ„ den og centrerede den i feltet. Og her var der ikke tvivl om lĂŠngere at M42 ikke bare er en grĂ„ plamage. Nej, her kunne man virkelig se at den pĂ„ det nĂŠrmeste er “skyer” i rummet med alle grĂ„toner, isĂŠr set med et broadband filter. Det anbefales at bruge et vidvinkelokular i det hele taget med disse “snĂŠvertsynede” SCT’ere. Med et 68 gr AFOV opnĂ„r jeg med et 24,5 mm okular et TFOV pĂ„ godt 0,8 gr. Man kan hĂžjst opnĂ„ et felt pĂ„ 1,2 gr uden vignettering pga. baffelĂ„bningen i systemet. PĂ„ 8″ eren behĂžver man sĂ„ledes ikke at tĂŠnke pĂ„ 2″ okularer. Det er endnu en grund til at piggybacke en refraktor pĂ„ toppen af tubus ud over bl.a. muligheden for guidning og widefield optagelser. Jeg fik ogsĂ„ testet et piggyback batteri fra Starizona i USA der fulgte med kĂžbet af teleskopet. Det er to li-ion batterier i en lader pĂ„ 100x90x60 mm og det betyder at man bare kan sĂŠtte den pĂ„ basen og strĂžmfĂžde systemet. Efter en opladning slewede jeg fĂžrst teleskopet 360 gr. rundt og tilbage igen. SĂ„ op og ned et par gange. DernĂŠst fik den lov til at tracke teleskopet i 3 timer. Og batteriindikatoren blinkede stadig grĂžn. Det synes jeg er godt gĂ„et af et batteri der ikke fylder noget sĂŠrligt. NĂ„r snakken falder pĂ„ planetoptagelser er man bedst stillet med en Crayford fokuser med finfokusering. SĂ„ eliminerer man bĂ„de image shift og kan finjustere fokus samtidig med. Det bliver nok det nĂŠste pĂ„ Ăžnskeseddelen. Man skal ogsĂ„ vĂŠre opmĂŠrksom pĂ„ ikke at opbevare “kvĂŠrnen” med glasset nedad som billederne viser nĂ„r det bliver varmt i vejret, fordi at fedtet i mekanikken sĂ„ kan blive “flydende” og dryppe ud af baffelen og ned pĂ„ sekundĂŠrspejlet eller Schmidt pladen”. I den her tid er det ok nĂ„r den som den gĂžr det hos mig stor koldt ude pĂ„ altanen, men bestemt ikke nĂ„r Solen fĂ„r magt. SĂ„ skal den helst stĂ„ mere eller mindre vandret for at undgĂ„ den lidt kedelige situation. Egentlig er jeg lidt ked af at jeg ikke kĂžbte forgĂŠngeren i stedet, altsĂ„ Nexstar GPS serien. Det skulle vĂŠre et bedre teleskop i hvert fald pĂ„ mekanikken. Tubus er i den serie osse af kulfiber, men det er jo en isolator som betyder at det kan tage lang tid for teleskopet at kĂžle ned. Det kunne sĂ„ afhjĂŠlpes med en sĂŠrlig blĂŠser til systemet. Men det ser nu sejt ud med sĂ„dan en kulfibertubus. NĂ„, kan man ikke fĂ„ den man elsker, mĂ„ man elske den man kan fĂ„…
outlook 2009-01-27 11:21:28
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting27. januar 2009 kl. 12:05 #9171
mejerDeltager- Super Nova
Tillykke med bassen, den ser godt ud pÄ altanen.
Mejer
27. januar 2009 kl. 13:50 #9173
Jeps hĂ„ndkontrollen kan gĂ„ i den port du har lyst til, den som de viser er til det – og de AUX der er.
27. januar 2009 kl. 21:20 #9181
jnielsen- Planet
Outlook, du skriver den stĂ„r pĂ„ altanen – skal det forstĂ„s at den stĂ„r udenfor?
Grunden til jeg spĂžrger er, at fruen ikke mener min CPC pynter sĂ„ meget i stuen (som tilfĂŠldigvis er det mest praktiske sted at bĂŠre den udenfor fra), sĂ„ jeg er sĂ„ smĂ„t begyndt at overveje om garagen er et passende sted eller den evt. skal forkĂŠles med eget isoleret “skur”.27. januar 2009 kl. 21:33 #9183
tommyfDeltager- Neutron star
Min Eq6 med udstyr stÄr nogle ude i lang tid ad gangenpÄ min altan, jeg tager en gammel dyne og lÊgger om uden om den regnslag, ser ud til at virker med det vejr vi har haft de sidste 2 mÄneder, ved ikke om sommeren med megen fugt i luften.
27. januar 2009 kl. 21:59 #9186
jnielsen- Planet
Skal man sĂ„ ikke over den med “smĂžrekanden” af og til? Eller er det hele (her tĂŠnker jeg specielt pĂ„ bevĂŠgelige dele som f.eks. tandhjul) lavet i materialer der ikke ruster/irer?
(Jeg mĂ„ tilstĂ„ jeg har ikke haft min CPC skildt ad – og manualen nĂŠvner selvfĂžlgelig intet herom) -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Anmeldelse af CPC 8 XLT' er lukket for nye svar.