Anmeldelse af Celestron 80 ED

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Anmeldelse af Celestron 80 ED

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af outlook. This post has been viewed 552 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Hej med jer og undskyld vejret, som jeg nok osse er lidt skyld i..Big%20smile

Så kom der lidt post fra Tyskland, nemlig en Celestron ED 80 mm refraktor ( herefter Cel). Den hører optisk til i samme liga som Orion ED og Skywatcher ED pro. Faktisk er det helt samme optik, nemlig et FPL-53 glas som det ene element. Men her hører ligheden også op for udseendemæssigt og mekanisk er der stor forskel. Orion og Skywatcher blev jo uhyre populære, hvor Celestron forblev i skyggen qua den var annonceret som et “spotting scope” og kunne findes i den kategori og ikke på astro siderne som de andre teleskoper. Det har dog ændret sig noget siden. Teleskopet er en 80 mm f=7.5, altså en 600 mm i brændvidde og det er for mig en god størrelse. Smile

Til forskel fra de andre to ED’er har Cel en R & P fokuser i stedet for den billige Crayford som er kendt for lidt slup hist og pist. I den billige ende foretrækker jeg nemlig en R & P uden slup og det er netop hvad Cel’en har monteret. Udtrækket er i alu med en tandstang af stål monteret. Det hele er som nævnt helt i metal også knobberne med en gummibelægning. Kun objektivdækslet er plast og af en type der skubbes ind i dughætten og bør erstattes for køn og praktisk er den ikke. Og det bringer mig til dughætten som er skruet på med mange vindinger så det er ikke en man gider skrue af og på fra tid til anden, men den virker fint. Det skal lige nævnes at flere af billederne er lånt fra en australsk hjemmeside. Hvorfor gøre det hele to gange? Tongue

Tubus er 90 mm i diameter mod de to andres 100 mm og godt er det for det passer proportionelt bedre sammen. De to andre ED’er får et mere “klumpet” udseende pga. den store diameter som bedre passer en 4″. Cel har ikke tubus ringe, men en “clamp” med to haspel hængsler som man ser det på en solid kuffert! Helt utraditionelt og med integreret svalehale dog i alu “casting” for montering og det er jo ikke så ringe endda, selvom andre reviews af samme skriver, at den er stram og mærker malingen på tubus. Men nu har tilspændingen et par trin, så de må have spændt den så objektivet nærmest er hoppet ud af tubus, tror jeg. For jeg har ikke oplevet det samme problem med min. Men den er til gengæld heller ikke spændt helt i bund. Wink

Linsecellen er ligesom med de to andre skruet på tubus men fokuseren er det også! Det betyder at der ingen mulighed er for collimering af linsen og man skal sørge for at den er i orden når man modtager kikkerten med en stjernetest eller med en collimator. Er den ikke det skal den returneres, sådan er det. Med Orion har man kunnet collimere, fordi Crayford’en ikke var 100% tilpasset tubus. Således kunne man indsætte en brik af foldet alufolie mellem tubus og fokuser og på den måde kunnet collimere linsen. Nåhr, okay, the chinese way. Med Cel er det enten eller. Godt det samme, for passer det, så passer det. Kikkerten virker i forhold til min anden 3″, en TeleVue, ret stor, men vejer ikke mere, og det skyldes jo nok den udbredte anvendelse af aluminium som “casting”, altså sprøjtestøbt masse og det gør den lettere end en massiv blok af aluminium som dyrere kikkerter har. Man kan vel ikke få alt for 330 Euro. Til gengæld er linsecellen massiv og det tæller. Med kikkerten fulgte en 6×30 søger med crosshair og søgerholder. Den er fjederpåvirket og er klart at foretrække frem for 3 stilleskruer på søgeren. Fint nok. Da det er en OTA følger der ikke en diagonal med, heller ikke amizi-prismet som den afbildes med som “spotting scope”, men nu har jeg en flipmirror fra Vixen liggende og den passer som fod i hose i 2″ udtrækket og er heldigt nok lavet i samme “casting” som fokuseren så det spiller godt sammen. Som beskrevet har Cel og de to andre ED’er altså kun linsen tilfælles, men hvilken linse! Jeg vil hævde, at alene linsen med cellen er prisen værd for den giver altså et godt billede og first light var såmænd en bolt i en hvid flagstang. Alle detaljer var tydelige, alt lige fra rusten på bolten til den falmende maling på stangen stod krystalklart og ingen generende farverande noget steds. Nu er den jo en “halvblods”, men visuelt vil man ikke se kunne se det, bortset fra det sædvanlige ved stor forstørrelse omkring rigtig klare stjerner som Vega og Sirius. Embarrassed

Så til prisen er den vel det som amerikanerne kalder “a bargain”. Jeg måtte bare have en inden de ryger ud af markedet, også som en reserve og ekstra teleskop. En SLT montering kan nemlig også bære den som det ses. Mekanisk er den naturligvis ikke på niveau med en TeleVue, men optisk er den jo næsten. Og til en helt anden spiselig pris! Opgraderingsforslag kunne med tiden være en Crayford fokuser i god kvalitet som Baader’s eller Williams, et par gode tubusringe og en mere solid svalehaleskinne.

I tilgift en alu kuffert, men da jeg allerede er i besiddelse af en “gammel” TeleVue kuffert som Cel tilfældigvis udfylder pladsen bedre end kikkerten den kom med, ja som det ses på billedet, så passer den lige akkurat med flipmirroren monteret. Kufferten har indvendigt mål på 67 cm i længden. Jeg ved godt at optisk set så har jeg ikke testet den endnu på stjernevrimlen, men da der allerede er lavet mange test som kan ses på nettet og da optikken jo er ens på de 3 ED’er, så kan man godt sige at den er ok, måske lige bortset fra den evt. collimering jeg skal tjekke den for. Confused

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Fin anmeldelse af en lidt overset model Thumbs%20Up Tillykke med nyanskaffelsen.

Jesper

theil
        Deltager
          • Main Sequence

Hej outlook

Det er et aldeles udmærket teleskop, jeg har haft min i 3 år, og du kan se billeder jeg har taget med Celestron ED 80 på min hjemmeside.

M.v.h.

John Theil

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej igen

Tak for svarene. Ja, det er en fin side du har dér Theil. Din er parkeret oven på en SCT også fra Celestron. Så passer pengene! Og jeg har ikke været i tvivl om kvaliteten på billederne den kan lave og dine gør teleskopet ære. Jeg nævnte vist ikke, at ED’en på vanlig Synta vis har en kameraadapter på udtrækket. I øvrigt er det en god ide at udskifte det klæbrige stads til fedt som udtrækket kører i med noget ordentlig fedt. Så arbejder fokuseren bedre og mere “smooth”. Jeg har også allerede bestilt nogle bedre ringe og skinne til tubus. Det er kikkerten bedre tjent med i stedet for det “kuffert” beslag der følger med!LOL

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Anmeldelse af Celestron 80 ED' er lukket for nye svar.