Angående Mars

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Angående Mars

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af jesper. This post has been viewed 83 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

nekkos
    Deltager
      • Giant

Hej alle.

Jeg har et par gange prøvet at studere Mars. Det er lidt svært at se andet end en lysende kugle. Er der et filter der er godt til mars.

Jeg har 4 billige filtre, hvor der står at de tre af dem kan bruges til mars. Hvad gør disse filtre og ville det hjælpe med et filter til Mars.

Jeg ved godt at jeg bare kan prøve, men vil gerne være lidt forberedt til i aften, hvis vejr guderne er glade i aften også :-).

Mars og saturn står for skud aften, hvis vejret holder. i øvrigt vil jeg gerne prøve at se andromeda galaxen, men er lidt usikker på om jeg kan få noget ud af det med de teleskoper jeg har. Men det bliver også prøvet.

Brian

nekkos2010-04-24 11:09:26

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Brian,

Hvad er det for teleskoper du har? Mars er meget, meget lille på nuværende tidspunkt, og det er svært at se andet end en lille kugle, selv i et stort teleskop. Prøv med et rødt filter. Saturn er bedre, men til gengæld står den lavere på himlen og ringens vinkel er sådan at den bare ligner en streg gennem planeten.

nekkos
        Deltager
          • Giant

Hej Jesper. Jeg har en williams 66 ed og en newton 150 / 1250.

Ok, så vil jeg prøve med et rødt filter

stubbe
          Deltager
            • Main Sequence

Hej,

Ifølge min egen erfaring kan farvefiltre ofte være nyttige til at fremhæve svage detaljer på planeterne, men hvis du slet ikke kan se nogen detaljer med dit nuværende setup, så tror jeg ikke, at du vil få gavn af et filter. Jeg har selv en 150mm newton og jeg er i stand til at se både Mars’ polkalot og de mørkere aftegninger på planeten ved 250× forstørrelse uden filtre.

Da jeg var nybegynder, var Mars et af de objekter, jeg havde det sværest med. Jeg kunne ikke se nogen detaljer overhovedet, fordi jeg benyttede for lav forstørrelse og forventede, at detaljerne var meget tydeligere. Hvis du forsøger igen i aften, så tag din newton, lad den køle af udenfor i mindst 1 time, så du ikke har varmebølger i tubus. Når du så kigger på Mars, så prøv at tage dig god tid (mindst 10 min.) og vent på atmosfærens rolige øjeblikke, så kan du måske se nogle detaljer. Se først efter polkalotten, da den er lettest at se, og hvis du har succes, så forsøg om du kan skimte de svagere mørke aftegninger på planetskiven, men husk at de ikke er nær så tydelige visuelt som de er på billeder, hvor kontrasten er kunstigt forøget. Hvis du ikke har succes, så husk på at Mars ikke står optimalt i øjeblikket, som Jesper skriver er planeten lille og Marssæssonen er ved at være slut.

nekkos
            Deltager
              • Giant

Jeg har kun lige prøvet kort med min newton. Men jeg vil prøve at køre med stor forstørrelse og se hvad resultatet bliver.

Den ene gang jeg har haft newton´nen ude prøvede jeg en stjernetest og den viste at jeg skal have stillet spejlet. Det vil jeg gøre iaften, så kunne det være det lige gav det sidste.

Jeg har lige 2 side spørgsmål :

Kan jeg stille mit spejl, kun ved hjælp at stjernetest

Hvornår kan man begynde at observere Jupiter og er der en side hvor man kan få oplysninger om, hvornår de forskellige planeter ses bedst.

Brian

michaelb
                • Planet

Jeg har tænkt lidt det samme. Med min Celestron 11″ SCT fremstår Mars mest som en lysserød/hvid kugle i øjeblikket. Jeg synes ikke jeg kan se polerne heller. Saturn derimod kan jeg meget svagt skimte nogle få svage overgange i skybælterne. Og at se 6 måner på en god aften giver mig stadig kuldegysninger 🙂 Så jeg holder mig mest til Saturn når jeg vil se på planeter lige pt.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Hej igen,

Stubbes råd om Marsobservation er vældig gode Thumbs%20Up

På en Newton skal både primær og sekundærspejl indstilles (kollimeres). Det er ikke rigtig til at gøre på en stjerne alene. Køb et Cheshire okular og følg eventuelt Newton-kollimeringsvejledningen i bogen her: http://www.astrofoto.dk/Astrofoto.pdf

Jupiter kommer op i sensommeren. Det gratis program Carte du Ciel http://www.stargazing.net/astropc/download.html er godt til at finde ud af hvad der sker på himlen og hvornår.
                Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Angående Mars' er lukket for nye svar.