Andromedagalaksen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Andromedagalaksen

• Dette emne har 24 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 303 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter

kennethk
    Deltager
      • Nova

Hei

Første forsøk med TS65edq. Fikk ikke guiding til så det ble max 30s per eksponering og 27 minutter til sammen. Blanding av iso 400-3200. Noen darks men ingen flats. Behandlet i PS. Ser det er støy i bilde og det skyldes vel for høy iso på 3200 og for hard behandling i PS?

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Bra forsøk dette Kenneth, med kun eksp.tider på 30 sek. Noe tilsvarende ville vært umulig her (for mye lys). Noen darks til, så reduseres støyen.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

kennethk
        Deltager
          • Nova

Hei Rune, ja ikke så galt -endelig et steg i riktig retning. Når jeg bare får guidingen til å funke kan det bli bra:-)

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Guiding er et “must” for lengre eksponeringer.

Kl. 19.55 var jeg ute på balkongen og fikk se ISS passere rett over månen i sør. Et flott skue!

Mvh Rune.

kennethk
            Deltager
              • Nova

KennethK2016-10-16 19:12:39

kennethk
              Deltager
                • Nova

Nytt forsøk på redigering og samtidig redusere størrelsen noe. Hvordan kan en redusere størrelsen uten å beskjære og uten alt det hvite rundt bildet?

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Sisteutgaven er mye bedre enn den første, men hvordan har du fått med det hvite feltet rundt bildet ?

Mvh Rune.

kennethk
                  Deltager
                    • Nova

Bildet tåler ikke å bli vist i full størrelse – måtte derfor redusere det men det ble ikke særlig vellykket. På mobiltelefonen min ser det første bildet klart best ut, de siste ok. På pc ser de ikke bra ut noen av de syns jeg nå når jeg har sett Bents M31

kenneth.sneis
                    Deltager
                      • Super Giant

KennethK wrote: Nytt forsøk på redigering og samtidig redusere størrelsen noe. Hvordan kan en redusere størrelsen uten å beskjære og uten alt det hvite rundt bildet?

http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

John
                      Deltager
                        • Nova

KennethK wrote: Bildet tåler ikke å bli vist i full størrelse – måtte derfor redusere det

Selvfølgelig tåler det at blive vist i en større udgave, det er slet ikke så dårligt. Jeg synes det er så ærgerligt at vælge at uploade direkte til Astro-forum, billederne bliver alt alt for små og ødelagte af den hårde komprimering.

munkholm
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Kenneth, med de korte expo er det et ganske flot billede, så de er ingen grund til ikke at vise det i fuld størrelse.

Det gør det også nemmere at få råd her på forum, noget som jeg har haft utrolig megen glæde af

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Øystein
                          Deltager
                            • Giant

Hei Kenneth,

Fint første forsøk med TS65!

John wrote: Jeg synes det er så ærgerligt at vælge at uploade direkte til Astro-forum, billederne bliver alt alt for små og ødelagte af den hårde komprimering.

Dette har nok vært behandlet før, men jeg er ennå litt i villrede:

Hva er egentlig forskjellen på de to trærne?

Jeg har alltid brukt symbolet med pilen. Da uploader jeg bildet til filområdet mitt i Astro-forum, og bildet åpnes i innlegget. Det virker som om filen komprimeres svært mye under uploadingen.

Når jeg derimot bruker treet uten pil, blir jeg bedt om å oppgi en web-adresse som bildefilen kan hentes fra. Gjør jeg dette, vises imidlertid bare en liten firkant med kryss (bruker Edge). Jeg oppga den linken som jeg fikk laget i Dropbox, har også prøvd Flickr. Tilsvarende med Mozilla.

Hvordan kan jeg få linket til et bilde og få det automatisk åpnet i innlegget, altså uten at leseren må klikke på en link og uten å bruke tre-med-pil metoden?

Kanskje noen kan hjelpe?

Øystein

xplode
                            Deltager
                              • Nova

Dem fleste nettsteder for bilder tillatter ikke direkte linking fra andre nettsteder, jeg vil anbefale att du åpner en konto på Astrobin for dit kan du linke direkte

Det kan se ut på bildet ditt som att noe har gått galt under stacking eller att ett bilde er dårlig, sterke stjener vises dobbeltXplode2016-10-17 18:50:53

Øystein
                              Deltager
                                • Giant

Takk for svar, Ole Alexander.

Linken som genereres i AstroBin fungerer imidlertid heller ikke slik jeg ønsker, det vises bare en firkant med kryss slik som forklart i forrige innlegg. Kanskje en må oppgradere til AstroBin Lite/Premium?

Den siste merknaden din var nok ment til trådstarter.

Øystein

xplode
                                Deltager
                                  • Nova

Øystein : Bruker du linken direkte til bildet? Linken skal ende med .jpg

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'Andromedagalaksen' er lukket for nye svar.