Andromeda ! (test av min nyeTS 200)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Andromeda ! (test av min nyeTS 200)

• Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 91 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Da har jeg forsøkt meg ennu en gang og der skal nok en del justeringer til ja !Unhappy

Fokus har jeg heller ikke vært heldig med på bildet, men deler resultatet allikevel !

Single frame 122 sec eksp. Ser ut som min montering foreløpig ikke klarer mer enn ca 2 min eksponeringer før trackingen blir dårlig !Disapprove

M%2031%20

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej Arne Martin
        Så dårligt er det nu heller ikke så skulle du bare ha set mit det første så vil du være stolt af dit

Anonym
          • Nova

Hei Høst !

Mange takk !

Man blir vel litt utålmodig noen ganger og vil nok at “den lige skal være der” med det samme !Embarrassed

Var inne på webshopen til astrocam.dk for å bestille et Qcam5 mono, men det gikk ikke så godt. Når jeg ble spurt om “forsendelsesmåte” kom der ingen optioner frem og jeg kom ikke videre !

Men en E-post er sendt til dem så jeg håper det ordner seg raskt !

Mvh Arne Martin

hoest
          Deltager
            • Nova

Hej igen Arne
            Ja Henrik Qcam har nogle problemer med sin hjemmeside.Men jeg er helt sikker på at han kontakter dig lige så snart han kan. Han plejer at være hurtig, men det kan jo være han er på ferie.

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Jeg har snakket en del med Qcam Henrik på mail.
              Han har ikke svaret i et stykke tid, så jeg tror helt sikkert han er på ferie.

Mejer

Anonym
                • Nova

Takk Henning og Mejer !

Da skal han få love til å nyte sin ferie slik som jeg også gjør for tiden Thumbs%20Up

Han kommer nok med en tilbakemelding etferhvert som hjulene kommer igang igjen !

Mvh Arne Martin

Arne Martin2009-07-26 20:05:17

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Andromeda er svær med 1m brændvidde – den egner sig til widefield

Anonym
                    • Nova

Hei Morten !

Ja, den er nok lettere å fange med min WO 80 !

Dette var egentlig bare et forsøg på hvordan min tracking var, samt balansering av oppsettet !

Men som sagt så har jeg forhåpentligvis et guidecam i hånde om ikke så lenge Smile

Mvh Arne Martin

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg er ikke sikker på at det er trackingfejl vi ser i dit billede. Så ville stjernesporerne nok have samme retning over hele feltet. Måske er din Newton ikke kollimeret godt nok. Det kunne, sammen med den lette defokus, give sådan et resultat. Hvis du bruger comacorrector kunne det også se sådan ud hvis kameraet sidder skævt. Endelig kunne der være tale om feltrotation som følge af mangelfuld polalignment.

Men bortset fra det er det jo en fin start Thumbs%20Up.

Anonym
                        • Nova

Hei Jesper !

Mange takk !

Trackingfeil kommer når jeg nærmer meg 3 – 3 1/2 minutts eksponeringer, dette bildet er på 2 min og det klarer monteringen fint !

Kollimerte så godt jeg kunne rett før DSLR’en gikk på !

Nå har jeg også glemt å nevne at jeg har monteringen på underlag av tre (terrasse) og at det var mye vind under hele sesionen !

Man skal nok støpe litt bedre underlag Wink

Mvh Arne Martin

Arne Martin2009-07-27 00:22:34

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

Arne Martin wrote: Nå har jeg også glemt å nevne at jeg har monteringen på underlag av tre (terrasse) og at det var mye vind under hele sesionen !

Der har vi mye av forklaringen, tror jeg.

Arne Martin wrote: Man skal nok støpe litt bedre underlag

Ja, eller i mellomtiden finne en asfaltflekk eller kanskje tilogmed gressplen, hvis du har. Begge må vel være bedre enn en gyngende terrasse? På den annen side, hvis det er mye vind hjelper ingenting – heller ikke Dovre-fjellet som underlag!

Mvh,
                          Bjørn

Anonym
                            • Nova

Hei Bjørn !

“Enig og tro til Dovre faller” som det heter Wink

Har planer om å åpne terrassegulvet, ned med tre rør (den typen man støper i) og få meg 3 gode punkter til stativet ! Det er fjell under terrassen Thumbs%20Up

Mvh Arne Martin

Anonym
                              • Nova

En liten ting til bare !

Jeg glemte å ha blæseren på under hele sesionen Embarrassed

Det kan vel også gjøre at fokus forandres ?

Mvh Arne Martin

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Hei Arne Martin,

Arne Martin wrote: “Enig og tro til Dovre faller” som det heter

Ja, det sier noe om Dovre-fjellets stabilitet og nordmenns stahet!

Arne Martin wrote: Har planer om å åpne terrassegulvet, ned med tre rør (den typen man støper i) og få meg 3 gode punkter til stativet ! Det er fjell under terrassen Thumbs%20Up

Det høres bra ut. Pass bare på at søylen(e) er godt forankret, så de(n) ikke deiser overende en vakker dag og tar med seg halve terrassen din i samme slengen. Det er bedre å bruke litt for mye betong i fundamentet enn litt for lite. Armering er også bra, samt å bruke haveslangen på betongen hver dag i ca. to-tre uker etter støping.

Bjørn T. Jønsson2009-07-28 08:09:23

Mvh,
                                Bjørn

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Andromeda ! (test av min nyeTS 200)' er lukket for nye svar.