› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Analyse af et 10 tommer spejl
- Dette emne har 62 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af johnny. This post has been viewed 1595 timesb. This post has been viewed 1595 timesa. This post has been viewed 1595 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. december 2014 kl. 09:22 #126130
FinnDeltager- Neutron star
Hej Jens
Når du laver sådan en stjernetest på en kunstig stjerne hvad mag. stjerne vil du så tro den er ???
Det ser ret godt ud.
Køre du stadig spejlslibnings kurser ????
mvh Finn
23. december 2014 kl. 10:17 #126132
Anonym- Nova
Næste kursus i aaf kunne måske være hvordan man tager sit Kinaspejl og laver det til et superspejl? 🙂
23. december 2014 kl. 11:26 #126133
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Du må lige have lavet en holder til kameraet – jeg har opskriften på en, hvor kamera og okular er
monteret – ja, jeg går ud fra, at du har lavet håndholdte optagelser.
Billede kan man vist ikke klage over – det bliver spændende at se de kommende billeder.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. december 2014 kl. 13:19 #126135
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
@Torben. Billedet er taget med et oldgammelt Nikon Coolpix 4500, hvor jeg har et okular som kan skrues ind i filtergevindet. Det virker rigtig godt.
@Søren. Det er jo netop det man kan! Hvis glasset er godt nok, kan man selv polere overfladen op, og fjerne det værste ruhed, astigmatisme, og ende op med en god parabol. Kunsten er at gøre det hele samtidigt. Det er som mekanikeren som tager sin hammer, og slår på motoren, hvorefter den kører perfekt. 1 kr for hammerslaget, 1000 kr for at vide hvor slaget skulle slås! Sådan er det også med teleskopspejle.
@Finn. Der har kørt et spejlslibehold i det 2014, men jeg ved faktisk ikke hvor langt folk er kommet med deres projekter. Vi har et lille hold kørende i AAF, og det er en fornøjelse at arbejde med spejlslibemaskinen, som vi har i foreningen. Jeg må tilstå at et 12″ spejl nok er det største jeg vil slibe ud per hånd, større spejle skal laves på maskine. Det er for hårdt ved ryg og skuldre at levere hele det fysiske arbejde selv. Men finslib og korrektionen fra det polerede spejl til et ordentligt, parabolsk objektiv, det er stadig håndelaget der er afgørende. Det kan ikke laves på maskinen, uden videre.
Så iøvrigt lige at Stathis i tyskland igen har 14″ glasskiver på lager, til kun 175 euro.
http://www.stathis-firstlight.de/spiegelschleifen/material.htm
mvh
Jens23. december 2014 kl. 20:39 #126148
FinnDeltager- Neutron star
Hej igen Jens
De er da egentlig ikke så dyre de glas, og hvordan finder man ud af kvaliteten ?? det du linker til er måske noget af det bedste glas man kan købe ??? Bliver mere og mere varm på at prøve det selv, der er jo mange grå aftener i denne tid til sliberri.
mvh Finn
23. december 2014 kl. 21:09 #126152
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Finn,
Glasset fra Stathis Kafalis (ja, det hedder han ) er Schott Borosilicat, og det er det smukkeste lækreste glas jeg har haft i hænderne!
Ingen bobler eller lign. Fuldstændig jævnt og flot anløbet.
Lidt hårdere end Pyrex, men kan blive meget meget glat under en omhyggelig polering.24. december 2014 kl. 02:59 #126170
Hejsa.
Ja, Stathis har fint glas. Og det er relativt biliigt at gå til, ikke så meget at betænke sig på der.
Man kan iøvrigt også købe glas, beg etc gennem VdS.http://www.vds-astro.de/fuer-mitglieder/materialzentrale.html
Det er Thomas Heising, som driver materialecentralen ved VdS, jeg mener at flere ATM’er her på forummet har mødt ham i tyskland.
Desuden er der flere steder i England hvor man kan købe glas. Det er dog altid en god ide at orientere sig om priserne flere steder, jeg mødte f.eks en fyr som selv støbte glas i en ovn. Han havde store glasskiver til salg, dog så de måske ikke helt så fine ud, som dem Statihis sælger. Lidt blærer og luftbobler, men alligevel ok. Da jeg spurgte til en 16″ skive, var den så dyr at (3-4X stathis) at det bedre kunne betale sig at købe et GSO spejl, og blot arbejde videre med glasset. Da jeg forholdte det til ham, blev han mildest talt sur!
Går den så går den.
Regner selv med at lave et 8″ (sådan ca ) spejl i næste projekt, det skal passe i et Biltema støberør. Dem er jeg ret fascineret af. Spejlet skal være letvægt og ret hurtigt. Nok f/5.
Med lidt omhu, burde det være muligt at lave en sådan kikkert for under 1000 kr i materialer, inklusiv coatning af spejl. Jeg tænker på at bruge ham her:
mvh
JensJens.Jacobsen 2014-12-24 02:03:00 24. december 2014 kl. 03:34 #126172
Jens.Jacobsen wrote: … jeg mødte f.eks en fyr som selv støbte glas i en ovn. Han havde store glasskiver til salg, dog så de måske ikke helt så fine ud, som dem Statihis sælger. Lidt blærer og luftbobler, men alligevel ok. Da jeg spurgte til en 16″ skive, var den så dyr at (3-4X stathis) at det bedre kunne betale sig at købe et GSO spejl, og blot arbejde videre med glasset. Da jeg forholdte det til ham, blev han mildest talt sur!
Interessant.
Havde han en hjemmeside ??
Ikke fordi jeg vil betale overpris, men det kunne være interessant at høre om han kunne “slumpe” en glasskive, så den bliver á la konisk.
På den måde kan et stort spejl være meget tynd ifht diameteren = lynhurtig nedkølning!
Men han arbejdede vel med float-glas ?!Og så har jeg båret astrograf-projektet op fra kælderen igen.
Det gik i stå i sommers pga for høje temperaturer. Jeg kunne ikke styre begen til trods for at jeg lavede en helt ny og hårdere…
Men nu skal der gang i poleringen igen!Og mit næste projekt (ja en eller anden dag bliver jeg vel færdig med den 10″) skal være en “skæv-spejler”
Jeg har længe funderet over hvilket sjovt design det skulle være. En Stevik-Paul har længe været favorit. Den er helt uovertruffen ang. skarphed i center, men har andre mekaniske udfordringer hvis man vil op i større apertur.Men så faldt jeg over denne her, en “CHIEF-spiegler” !
http://opticaleds.site88.net/The%20CHiefspiegler.htmDen er meget meget interessant og skalerer fint op i størrelse, OG så kan den desuden bygges ret hurtig, ca. f/5.25 er mulig. Prøv at tænke, 20 tommer f/5.25 uden obstruktion og alle spots mindre end første diffraktionsring !!
Se det rykker !! Var der nogen der sagde planet-killerDesuden har de gode amatør optikere på Cloudy-Nights forbedret designet til en Super-Chief… Jow-jow, der er sjov og ballade i rabalderstræde
Nå, det er drømme og tanker end til videre. Først skal 10 tommeren være færdig.
Jens, hvad vil du bruge en ny 8″ til ??
Er det ikke noget med, at du ikke rigtig får brugt din 8″ f/3.6 hyperbol astrograf ??
En ny og kun lidt langsommere virker næsten som at lave en dublet af astrografen…24. december 2014 kl. 12:20 #126185
Hej Lars.
Lige nu er jeg ved at lave et 6″ F/5 spejl. Det skal bruges til fotometri, og skal sidde på en af de udvendige opstillinger, når jeg kommer så langt. Røret har jeg på plads, det bliver et støberør, omvundet med glasfiber. Bundsolidt og driftsikkert. Funktion fremfor skønhed.
Jeg tror at jeg kan skalere op i en 8″ F/4-4,5 uden at det går galt. Jeg overvejer om vindsituationen med det større rør tillader det.
Astrografen er, som den er konstrueret, meget for tung. Spejlet er også voldsomt tykt, omkring 40 mm. Det giver adskillige kilo for meget. Så jeg sigter efter et tyndt 8″ spejl, måske endda en af Stathis’s 21 mm tykke skiver. Den er 1:10 i tykkelse, og kan snildt understøttes med tre punkter.
Og jeg ved fra fotometrien at jeg helst ikke vil over ca 800 mm brændvidde. For lang brændvidde, og der mangler hurtigt sammenligningsstjerner.
mvh
JensAngående slumping: Hvorfor ikke bare bruge vores slibemaskine?? På en lørdag-søndag kan du simpelthen slibe bagsiden konveks, så den matcher fronten? Tænk på det!
24. december 2014 kl. 12:39 #126188
astrojensenDeltager- Neutron star
Angående slumping: Hvorfor ikke bare bruge vores slibemaskine?? På en lørdag-søndag kan du simpelthen slibe bagsiden konveks, så den matcher fronten? Tænk på det!
Selvfølgelig! Man starter bare med en noget tykkere glasskive, end det spejl, man gerne vil ende op med. Og det konveks-konkave spejl er meget stivere end et normalt spejl, så man kan nøjes med færre understøtningspunkter.
Thomas, Bornholm
24. december 2014 kl. 12:52 #126189
Astrojensen wrote:
Angående slumping: Hvorfor ikke bare bruge vores slibemaskine?? På en lørdag-søndag kan du simpelthen slibe bagsiden konveks, så den matcher fronten? Tænk på det!
Selvfølgelig! Man starter bare med en noget tykkere glasskive, end det spejl, man gerne vil ende op med. Og det konveks-konkave spejl er meget stivere end et normalt spejl, så man kan nøjes med færre understøtningspunkter.
Thomas, Bornholm
Det er selvfølgelig også en mulighed.
Spørgsmålet er hvad økonomien er i et tykkere spejl kontra opvarmning og anløbning af glasset.
Samt mængden der skal slibes af, sagitta ved f/3 kan være ret meget…Men en 20″ f/3 dobson med en let hyperbolsk figur står også på ønskelisten.
Jeg kikkede i een nede i Tyskland med paracorr… Den var god, rigtig god !24. december 2014 kl. 12:55 #126190
Forøvrigt kan den nævnte Chief-spiegler korrigeres med en helt normal koma-korrektor !!
Komaen kommer fra primæren og er den samme som i en newton…
Super-Chief’en er også med en let hyperbol – ligesom vores astrograf24. december 2014 kl. 13:30 #126194
Hele ideen med slibemaskinen er at man kan gøre det maskinelt, og jeg tror at man får et bedre resultat ved at slibe et godt stykke glas til en meniskus, end ved at genopvarme et stykke glas.
Jeg er bange for at de glas man kan købe ved amatører, ikke står mål med ordentlig Schott glas, som det Stathis sælger.
Jeg er klar over at spejlet ender op med at blive tyndere, men det bliver også lettere.
Dog tror jeg ikke der er nogen videre gevinst op til og med f.eks en 12″. Man skal over en 16″ før det rykker.
Men ideen med tynde spejle, den er jeg helt med på. Selv min 16″ med 1:8-9 stykker i tykkelse har kæmpe problemer med afkøling. Jeg er overbevist om at et 16″ spejl ikke må være mere end 25 mm tykt.
mvh
Jens24. december 2014 kl. 15:16 #126205
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Torben Taustrup wrote: – det bliver spændende at se de kommende billeder.mvhTorben
Hej Torben
Hvis du tænker på astro billeder (pretty pictures) så bliver det nok
begrænset hvad der bliver af den slags fra min side. Det kommer til at
handle om MallinCam og når chancen byder sig exoplaneter. Jeg overvejer
også at købe et godt premium okular til ren unplugged observation, jeg har en
forestilling om at det vil give en extra kant til oplevelsens helhed med MallinCam
hvis et observationsprogram bliver gennemgået rent visuelt før elektronisk.
Mvh
Johnny
Johnny B A 2014-12-24 14:59:13 24. december 2014 kl. 16:51 #126212
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Johnny
Vil du bruge MallinCam til exoplaneter?
Det bliver da også spændende at bruge kikkerten visueltmvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Analyse af et 10 tommer spejl' er lukket for nye svar.