› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Analyse af et 10 tommer spejl
- Dette emne har 62 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af johnny. This post has been viewed 1597 timesb. This post has been viewed 1597 timesa. This post has been viewed 1597 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. november 2014 kl. 09:11 #124693
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Jens
Min begejstring vil ingen ende tage over hvor fint spejlet er blevet, jeg
ser meget frem til at få det i røret igen. Jeg kan dog sagtens undvære det
da jeg kan klare mig med 6 tommeren ind til videre. Du må meget gerne
lave den sidste test også, min erfaring med star test er nærmest ikke eksisterende.
Mvh
Johnny
19. november 2014 kl. 20:59 #124726
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Ok, jeg vil se om jeg kan få bikset et test-teleskop sammen i weekenden…
Noget a la dette:
https://www.sff.net/people/j.oltion/Star_Test_Scope.htm
mvh
JensJens.Jacobsen 2014-11-19 19:59:32 19. november 2014 kl. 22:42 #124732
astrojensenDeltager- Neutron star
Smart test-teleskop!
Thomas, Bornholm
19. november 2014 kl. 23:59 #124744
Jeps, og jeg har lige været rundt i gemmerne for at se hvad jeg havde liggende.
Fandt et gammelt helikalt udtræk, jeg tror det endda er fra University, jeg fandt en 50 mm diagonal, som rækker til test af en 10″, og to gode 2×4″.
Desuden en diagonal-holder, et stykke rundstok afskåret i 45 grader, med en skrue i.
Så i morgen vil jeg se om jeg kan få givet sekundæren lidt silicone til klodsen, og måske få skåret tre stykker 2X4 af på 40-45 cm længde, til basen.Så det skal nok blive godt!
Nu lurer jeg bare på hvad det næste spejlslibe/poler-projekt skal være.
Nogle forslag?
mvh
Jens20. november 2014 kl. 00:49 #124748
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Det kan jo være, at vores 12,5″ f:5 er ved at være klar til en tur – når sæsonen er forbi.
Var det noget?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. november 2014 kl. 21:17 #124787
Hej Torben.
Meget gerne. Spændende
Du skal blot selv sørge for at fjerne den gamle coatning, jernklorid, som det til print, plejer at være mest skånsomt.
Og vilkårene er som for alle andre, ryger glasset i dørken (7-9-13 ikke sket endnu) så er det bare ærgerligt. Men re-figureringen kan gøres om et vilkårligt antal gange, indtil vi ikke gider mere! Der er jo masser af glas at tage af i dybden!
Der vil være lidt udgifter til materialer, beg, cer-ox etc.
Send mig en PM hvis det er alvorligt mentmvh
Jens20. november 2014 kl. 22:04 #124789
Torben hvis du skal bruge jernklorid har jeg mere end rigeligt på lager,
du siger bare til.
Mvh
Johnny
21. november 2014 kl. 00:00 #124798
Hej Jens
Tak for positivt svar
Jeg sender en PM
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. november 2014 kl. 00:11 #124799
Hej Johnny
Tak for tilbuddet, det skal jeg huske
mvh
21. november 2014 kl. 22:37 #124844
Hej.
Nå, så er byggeriet af test-teleskopet gået igang.
Var forbi silvan, for at kigge i deres kasse med afskær idag, og jeg fandt et stykke krydsfiner til bundpladen, og et stykke 10 mm MDF til okularholderen.På arbejde fik jeg en stump 4 mm aluplade, som kan bruges til en single-vane spider, så jeg har efterhånden alle stumper på plads.
Og så her jeg lige limet en 50 mm diagonal på en vinkelklods med tre klatter silicone.
Jeg regner med at jeg kan teste op til en 12″ f/5 med den lille diagonal. Dette fordi jeg ikke behøver at levne plads til kameraer, og mit udtræk er ganske lavt, et gammelt helikalt. Og min fuldt belyste plet skal kun være stor nok til nordstjernen
Med 50 mm diagonalen kan jeg gå ned til en 6″, så den rækker ganske langt.
Med en større diagonal som jeg har liggende, regner jeg med at op til en 18″ vil kunne testes.
Sig bare til!
mvh
Jens13. december 2014 kl. 22:33 #125721
Hejsa.
Så fik jeg konstrueret en testkikkert, til visuelt tjek af det ubelagte spejl.
Testkikkerten er i princippet meget simpel, den skal kun kunne pege på nordstjernen. Jeg fik inspirationen fra disse:Og denne er også en god inspiration:
https://www.sff.net/people/j.oltion/Star_Test_Scope.htm
Min version kom til at se sådan ud:
Udtrækket med plads til diagonalen i forskellige afstande:
Udtræk med justereokular:
Plads til spejlet:
Testeren er lavet så den uden problemer kan håndtere et 40 cm spejl, og jeg tror at endda et 50 cm spejl kan testes.
Hvordan er resultatet så?
Efter at have brugt to aftener med nogenlunde klart vejr, konstaterede jeg at det var svært at kollimere, og det brugte jeg hele den første aften på.
Her til aften forsøgte jeg så med justerelaseren, og så gik det meget lettere, det tog kun nogle få minutter. Men det skal være mørkt for at se returstrålen fra spejlet.Stjernetesten på nordstjernen viser at spejlet har fint snap, også med et 4 mm okular. Jeg var lidt plaget af dug, og måtte afdugge spejlet et par gange. En afdugnig får selvfølgelig billeddannelsen til at bryde voldsomt op, men det var morsomt at se spejlet “falde til ro” igen. Meget informativt.
Spejlet er korrekt paraboliseret, og har ingen synlig astigmatisme. Det er klart til aluminisering.
mvh
JensJens.Jacobsen 2014-12-13 21:33:36 13. december 2014 kl. 23:13 #125724
Hej Jens
Det er en meget glad mand der sidder bag disse taster! Det bliver jo som at få en helt ny kikkert og
tilmed et hovedspejl af fineste kvalitet . En stor tak skal du have for den store indsats du har gjort for
at redde spejlet, mange penge er sparet .
-og lad mig så lige citere Lars Malmgren fra tidligere i tråden
“Hvorfor Zambuto, når man kan få et J.Jacobsen spejl – made in Denmark !!! “
Mvh
Johnny
Johnny B A 2014-12-13 22:20:23 14. december 2014 kl. 01:10 #125731
Hej Jens
Dit græs trænger til at blive klippet
Den testopstilling er jo genial i sin enkelthed
mvh
14. december 2014 kl. 13:34 #125746
Hej Torben.
Ja, det fordømte græs gror jo endnu, men der er da ved at falde ro over det. Hvis det bliver ordentligt vejr, kan det være at jeg slår græsset mellem jul og nytår. Langt græs er vist værre til at blive ramt af sneskimmel, hvis det skulle blive hård frost.
Testkikkerten, tja, den er lavet så simpelt som muligt. Man skal lige lære hvordan den opfører sig under kollimering, men den store vægt i bunden (4 stykker 2X4 på 50 cm længde+ 12 mm krydsfiner) under spejlpladen, giver en god stabilitet. Spideren er måske lidt tyk, 4mm alu, men det ses stort set ikke med det svage lys fra det ubelagte spejl. Og en tre-punkts celle med to kantunderstøttelser er fint op til selv ret store spejle i standardtykkelse. Til de helt store og tynde spejle, vil jeg nok lægge et stykke boble-plastic, som det man bruger til indpakning under. Det fordeler vægten fint på sådan en “statisk spejlcelle”.
Og når den ikke bruges, så kan den lange 2X4 skrues af, og resten kan stå oppe af en væg. Simpelt og funktionelt.
mvh
Jens22. december 2014 kl. 19:40 #126113
Hejsa.
Jeg benyttede lige tørvejret her sidst på dagen til at tage et ekstra tjek på Johnny’s 10″ spejl.
Jeg riggede min kunstige stjerne til i den ene ende af haven, og satte min testkikkert op på et par bukke i den anden ende af haven. Der er kun godt 10 meters fri plads, men det giver en mulighed for at under søge en klar stjerne under kontrollerede forhold. På nær den fordømte blæst!
Godtnok vil spejlet se overkorrigeret ud ved fokussering på korte afstande, men man kan sagtens se om spejlet er “roligt”, at bøjningsringene er pæne og skarpe.
I fokus ser den kunstige stjerne meget fint ud, med en jævn, ensartet bøjnigsring. Jeg benyttede et 7 mm okular med en 2,8X Klee barlow. På en stjerne svarede det til 500X forstørrelse, men tættere på svarer det til noget mere. Vel en 600 X. Dette fordi man i princippet skal “længere ud” med okularet for at stille skarp.
Jeg prøvede at fotografere bøjningsringene, men kunne kun få et ordentligt billede lidt uden for fokus, hvor der er noget at se.
Jeg måtte tage over 20 billeder, før jeg fik et som ikke var rystet til ukendelighed af vinden.
Den mørke linje over midten, er spideren.
Læg især mærke til ringene, det er et tegn på god og jævn optik, som kan give høj kontrast. Man kan også se at billedet er pænt rundt, så der er heller ikke noget astigmatisme.Nu må det vist være det!
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Analyse af et 10 tommer spejl' er lukket for nye svar.