› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Analyse af et 10 tommer spejl
- Dette emne har 62 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af johnny. This post has been viewed 1594 timesb. This post has been viewed 1594 timesa. This post has been viewed 1594 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. november 2014 kl. 20:36 #123845
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
Jo, det havde jeg.
Nu kom jeg jo til at købe en C14 istedet, men skulle jeg flade over et stykke 20″ glas, så ville jeg helt sikkert forsølve det istedet for at sende det verden rundt til alu-coat. Det ville passe fint med en ny forsølvning i eftersommeren, så holder den til om foråret. Ny og frisk hver år.mvh
Jens3. november 2014 kl. 21:09 #123850
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg har et ualuminiseret 6″ f/10 spejl fra Carl K. Sørensen, som jeg flere gange har tænkt på at forsølve. Det kunne være sjovt at prøve. Totalt retro, mand!
Thomas, Bornholm
4. november 2014 kl. 14:47 #123877
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Lars Malmgren wrote: Kan du huske om den oprindelige coating var med en SiO2 top-coat ?
Hej Lars
Jeg husker desværre ikke hvad den oprindelige coating var.
At coate med sølv lyder meget interessant, det er noget jeg vil kikke
nærmere på.
Mvh
Johnny
4. november 2014 kl. 18:45 #123883
troels- Planet
Der findes minsandten moderne vejledninger (inklusive frarådninger!) i at bruge den gammeldags spejlforsølvning med salpetersyre, giftig sølvnitrat og hele svineriet:
http://www.webstertelescopes.com/silvering.htmHvis du er ATM-arkæologisk interesseret, har jeg også den gamle 1946 udgave af A. C. Ingalls’ “Amateur Telescope Making”, hvor processen er beskrevet i detaljer.
Når man tager i betragtning, at en forsølvning i vores fugtige klima og med vores forhøjede svovlindhold i byluften nok skal gentages som et årligt ritual, ja så ville jeg personligt ikke kaste mig ud i forsøget. Men al respekt for den eksperimentelle arkæologi. Jeg vil gerne bidrage med praktiske oplysninger.
vh Troels
4. november 2014 kl. 18:58 #123885
bentlDeltager- Planet
Det er vist stadig mere eller mindre den samme proces, der bliver andre steder, f.eks. her: http://lcao.co.za/index.php/MirrorSilvering. Det er helt sikkert meget krasse kemikalier, så for det kræver gode forhold at arbejde med dem.
Jeg har planer om at forsølve mit spejl, når jeg bliver færdig med poleringen af mit spejl, men det bliver nok først en gang til januar.
mvh
Bent4. november 2014 kl. 19:09 #123886
troels- Planet
Det var dog spændende. Det kommer virkelig bag på mig, at der stadig er nogen, der bruger de gamle forsølvningsmetoder.
Men i modsætning til en aluminisering så er det jo faktisk noget, som kan lade sig gøre i et hjemmeværksted.Teoretisk skulle refeksionen være helt i top.
Er der nogen, der har konkrete (nyere) erfaringer med holdbarheden i Danmark?vh Troels
4. november 2014 kl. 19:59 #123888
Jeg tror faktisk, jeg skal prøve det snart, hvis jeg kan få fat i kemikalierne. Jeg kunne have undersøgt det i dag, hvor jeg alligevel var i Rønne, men jeg tænkte ikke over det. Det må blive en anden dag.
Thomas, Bornholm
4. november 2014 kl. 23:45 #123897
Hej
Lidt mere nyt om Johnny’s 10″ spejl.
Jeg polerede ½ time i går, og endnu ½ time her til aften. Nu har jeg stort set fået bugt med gruberne efter det kemiske angreb, og samtidig har jeg fået “løftet kanten” så den ikke fokusserer for langt. Man kan nu se diffraktionsringen fra kanten af spejlet, hvis man hiver lidt i histogrammet på focougrammet.
Her er et billede med knivsæggen langt inde, så man rigtigt kan se hvis der er noget på spejlet der spreder lyset, såsom glaspest:
Spejlet er nu stort set rent, der er dog lidt mod kanten…
Her et lidt mere traditionelt billede, med kniven lidt længere ude, omtrent som det tidligere billede. Spejlet var ikke tempereret, det kom fra polerlappen og havde kun siddet ½ times tid for akklimatisering. Man kunne stadig visuelt se varmen stige fra optikken. Spejlet er nu meget glattere, og den “dog-bisquit” det led af, er nu så godt som væk. En enkelt poler-session, så tror jeg det er borte, sammen med det resterende glaspest. Men det har så også taget over to timers polering at få bugt med stadset.
Næste trin er nu at få parabolen målt, så jeg kan se hvad der skal til for at få den på plads. Dernæst en stjernetest, og så er spejlet faktisk klart til brug.
mvh
Jens4. november 2014 kl. 23:57 #123899
Så skal den bare ha’ lidt sølvnitrat og en smule sukker, så er den fixet!
Thomas, Bornholm
5. november 2014 kl. 01:43 #123901
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Flot arbejde!
På første billede ses en spraglet ring ca 70% fra kanten.
Den er tydeligst fra ca. kl 18-21, men også i hele højre side.Er det også glaspesten, eller er det en rest af rougen ?
Meget fin diffraktionsring og kun en smule dog-biscuit tilbage.
Nydeligt !!Jeg må se at få hentet mit eget spejl op fra kælderen
Tak for links til forsølvningen.
Jeg synes det er et forsøg værd, trods ringe holdbarhed og kradse kemikalier.
Spejlet kan jo altid renses og få pålagt en alm alu-belægning.Men hvis forsølvningen er relativ nem og giver et godt resultat til rimelige penge, så kan man jo slippe for at sende spejlet til udlandet og vente i uger.
Portoen er jo i dag ikke ubetydelig længere, og forsølvningen kan klares på en dag.Hmm experimentieren muss wir haben!
5. november 2014 kl. 19:25 #123927
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hejsa
Selvom jeg ikke kender meget til spejlpolering er det tydeligt at se det store arbejde og fremskridt du har lavet Jens, jeg er meget glad for at det er lykkedes at rette op på skaderne! Da 10 tommeren er min hovedkikkert er det måske bedst at få en Hilux coating ved OO??, sådan en vil nok holde længe da den skal ligges på jomfruglas, det er jo et helt nyt spejl nu. Eksperimenter med sølv kan så gemmes til 8 tommer spejlet når det engang er færdigt.
Mvh
Johnny
Johnny B A 2014-11-05 18:25:38 5. november 2014 kl. 19:50 #123930
Hej Johnny.
En alu-coat vil være helt problemfri, da glasset nu er helt befriet fra tidligere tiders dårligdomme.
Der er dog et stykke vej endnu, da dagens første måling, viste at spejlet er blevet noget fladt i midten. Dette var dog at forvente efter de lange sessioner med normalstrøg over de sidste dage. Heldigvis er kanten næsten på plads, så det er centrum der skal være dybere….
Vi må se hvor mange sessioner der skal til..
mvh
Jens18. november 2014 kl. 22:23 #124684
Hejsa.
En lille opdatering.
Selv om der har været stille, har jeg ikke nølet med Johnnys spejl.
Jeg har nu været igennem ialt 12 figureringer, hvor jeg har “sneget” mig ind på en brugbar parabol, de tre sidste aftener med korte sessioner på hver ca 10 minutters tid.Resultatet jeg er kommet frem til, måler nu således:
En lidt anden justering:
Læg mærke til at centrum virker lidt “højt”, dette er dels langt under 1/4 bølgelængde, og desuden ligger det jo under sekundærspejlet. Så muligvis er kvaliteten endnu bedre end de målte 1/10 bølgelængde på bølgefronten. Det svarer iøvrigt til 1/20 på spejlet.
Hvordan blev overfladen så?
Den residuale “dog-bisquit” som var tilbage efter bortpolering af de værste ætseskader, er fuldstændigt forsvundet, og spejlet er nu “glat som en barne***”
Og i en lidt anden justering:
Det “grums” man nu kan se er spredt lys fra bagsiden af glasset. Det har ingen betydning for optikkens kvalitet.
Jeg har testet spejlet for astigmatisme, og den lille bitte smule det viste før, er nu poleret helt væk, i håndarbejdets tilfældige strøg.
Spejlet er nu “godt nok” og sikkert meget bedre end det var før.
Jeg mangler nu, med mindre Johnny virkeligt mangler sit spejl, og selv vil lave den sidste test, at få lavet en testrig, hvor jeg kan se på nordstjernen, for visuelt at kunne vurdere spejlets beskaffenhed. Bliver skyerne hængende for længe, kan det være det skal være en kunstig stjerne, men jeg foretrækker nu den ægte vare..mere følger.
mvh
Jens18. november 2014 kl. 23:47 #124688
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hvorfor Zambuto, når man kan få et J.Jacobsen spejl – made in Denmark !!!
19. november 2014 kl. 00:23 #124689
nightskyDeltager- Neutron star
Ser godt ud Jens.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Analyse af et 10 tommer spejl' er lukket for nye svar.