› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › amatør ASTRONOMEN 90'erne…
- Dette emne har 23 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af henrik. This post has been viewed 185 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. januar 2013 kl. 15:05 #95645
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg faldt over en kasette med gamle numre af det hedengangne amatørASTRONOMEN fra 1990’erne…
Funktionen er vel i dag overtaget af ASTRONOMIBLADET.DK men når jeg sidder med de gamle blade, kan jeg godt savne indlægene fra aktive visuelt observerende amatørastronomer som Per Darnell, Elisabeth Siegel, Lars Spatzek, Jens Jacobsen, Dennis Sørensen m.fl.;
Jacob Friis slutter med en stribe gode stjernehop-artikler i 1998 med hans 80/1200 Zeiss, umiddelbart før aA lukkede og slukkede…
Allan23. januar 2013 kl. 17:19 #95651
outlookDeltager- Super Nova
Ak ja, de goe gamle dage…
Men Jens har da osse set fordelene med kameraet…
Jeg tror mange observerer, men mange kombinerer bare den fagre nye verden med den gamle.
outlook 2013-01-23 16:19:48
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting23. januar 2013 kl. 17:54 #95653
Jahh, interessant at se hvordan amatørastronomien skiftede fokus i dette årti, fra en artikel om astrofotografering med kamera, hypersensibiliseret film og trådkors-guiding (1992) til okularprojektion på CCD med efterfølgende billedbehandling, flat fielding, sharpening og jeg skal komme efter dig ! (1998).
Begge artikler er iøvrigt af Torben Taustrup — som dog også i den første artikel citerer John Dobson :
“… at det ikke drejer sig om at fotografere objekterne men selv at finde dem, for, som han ganske rigtigt siger, man kan jo bare låne en bog på biblioteket og se det hele i farver.”Nå, såvel visuel som foto har naturligvis deres styrker og berettigelse i vores hobby, — men de artikler, jeg stadig kan genlæse med størst udbytte nu og om 20 år er klart dem af forfatterne, jeg nævnte i øverst i denne trådAllan23. januar 2013 kl. 20:59 #95660
astrojensenDeltager- Neutron star
Artikler om visuel observation er tidløse på en måde, som en teknikcentreret metode som astrofotografering ikke er det. En artikel om hypersensibilisering af Tech Pan 2415 er jo i dag dybt forældet. Man kan slet ikke købe TP 2415 mere. Så bortset fra det sjove i at kigge tilbage og notere sig fremskridtet, så er artiklen forældet.
Anderledes forholder det sig med artikler om visuel astronomi og jeg har med stor fornøjelse og udbytte læst artikler om visuel astronomi og observation fra omkring 1823 og fremefter. Objekterne er jo de samme og udstyret har, hvis man ejer en lille linsekikkert, ikke forandret sig synderligt i de mellemliggende snart 200 år.
En anden stor fornøjelse, jeg har af at læse de gamle artikler er den smittende entusiasme og rene glæde ved at sidde ved kikkerten og observere, der ligefrem stråler ud fra artiklerne, selvom forfatteren måske kun ejer et beskedent instrument. Der er magi i nogle af de gamle artikler og man fryder sig sammen med forfatteren, når han med åbenlys begejstring beretter om en særlig god nat, hvor der kunne bruges høj forstørrelse og detaljerne stod skarpt. Os, der er indviet i diffraktionsringenes mysterier, ved, hvor særlig sådan en nat kan være.
Thomas, Bornholm
23. januar 2013 kl. 22:45 #95669
spatzekDeltager- Super Giant
23. januar 2013 kl. 22:50 #95670
lindhardDeltager- Super Nova
Hej Lars
Enig, det virker så tomt uden visuel observation
mvh
Lars23. januar 2013 kl. 22:53 #95671
Det kræver visdom at fatte sig i korthed.
Thomas, Bornholm
23. januar 2013 kl. 23:31 #95679
spatzekDeltager- Super Giant
Tak for rosen
Det var vel pionertider dengang. I 80erne startede flere af de nævnte op med at skrive til Astronomi & Rumfart. De fleste fortsatte i 90erne i amatørAstronomen.Jeg har mange gode minder fra dengang, men også blandede følelser. Jeg har i begge tilfælde været med til den sidste fase før lukningerne.I Astronomi & Rumfarts tilfælde var beslutningen en konsekvens af en optimering af udgifter og indtægter på planetariet (TBP), der i 1987/88 havde overtaget bladet, da Bjørn Franck Jørgensen blev vicedirektør og Astronomisk Forlag samtidigt blev et datterselskab til TBP. Bjørn fik mere og mere travlt med jobbet som vicedirektør og bladets produktion blev delt mellem flere ansatte på planetariet, Jette (Bjørns kone) med administrationen og Susanne Armand, Henrik Glintborg og mig som bladets redaktion. Dengang var bladproduktion (pre-press) en noget mere tung ting at danse med og vi fik i løbet af 1990 alvorlige vanskeligheder med vores deadlines og få udgivet bladet hver anden måned. Jeg kan tydeligt huske, at vi på Susannes kontor ofte sad og arbejdede til langt ud på aftenen. Da man i eferåret 1990 lagde løndele på os alle ind på forlagets konti, så var løbet kørt. Der var ikke økonomi til at drive bladet på rene kommercielle vilkår. Aktuel Astronomi kom i stedet for med en helt anden og bredere profil.amatørAstronomen var en direkte reaktion på at vi manglede et blad for os amatørastronomer. Jeg synes stadig, at Harald Aaens blad på mange måder var det perfekte miks, med et langt mere brugerdrevet blad, hvor Harald i praksis aldrig selv skrev, men at redaktionen blev drevet frem ved, at hvis vi ikke skrev, så kom der heller ikke noget blad, hvor Bjørn ofte skrev hovedartikler og fyldstof i det gamle A&R.Desværre var tiden i 90erne en helt anden blandt foreningerne. Der opstod en ny generation af lokalforeninger, som var funderet et helt andet sted end i græsrødderne omkring A&R. Samtidig så var Astronomisk Selskab begyndt at få en helt anden profil, som i høj grad lænede sig tættere op ad den “mere moderne amatørastronomi”. Så Harald var presset fra flere sider. Da Harald efterhånden følte, at han ikke fik nok moralsk opbakning til sit blad, så valgte han at lukke i 1998. Økonomien løb sådan ca. rundt, bl.a. kan vi takke storsponsor Erik Persson for det. Der var også i visse kredse i Danmark i midten af 90erne en ideologisk holding til, at det var uhadada, at man skulle tjene penge ved at udgive et blad, men at det skulle være et foreningsdrevet projekt, hvordan man så lige skulle “skære den kage”. Jeg kender indgående til økonomien i aA, da det ikke skal være nogen hemmelighed, at jeg fik tilbudt at overtage aA. Mit nej var ud fra en beregning af timeforbrug kontra indtjening, der ikke rigtigt hang sammen, selvom tilbuddet fra Harald (betingelserne) var generøse. For mange timer og for meget brok, foruden fuldtidsarbejde.Men Allan – jeg har tænkt på en udgivelse (PDF) af artiklerne om deep-sky, de første år også dem, som Claus Bagger og jeg skrev sammen. Vi skiftedes til at skrive artiklerne (undtagen den første fra 1984). Artiklerne kunne rundes flot af af Jacob Friis artiklerne fra de sene aA.23. januar 2013 kl. 23:49 #95681
Kunne man ikke forestille sig at alle numre af aA blev skannet til PDF, som man så, formedelst en mindre sum, kunne downloade?
Jeg har nemlig kun ét nummer og kunne godt tænke mig dem alle sammen, men har aldrig fundet brugte eksemplarer udbudt til salg.
Thomas, Bornholm
23. januar 2013 kl. 23:53 #95682
Og hvad med at GENOPLIVE amatørAstronomen, denne gang som rent PDF-online blad? Ingen udgifter til trykning og distribution. Man kunne måske forsøge med et “særnummer” i år og så se, hvordan det blev modtaget.
Jeg mener, der mangler et blad eller i det mindste en hjemmeside, hvor man kunne udgive artikler på dansk/svensk/norsk om astronomiske emner. Det er meget fint at skrive indlæg her, men de forsvinder med tiden langt ned i bunken.
Thomas, Bornholm
24. januar 2013 kl. 00:34 #95685
lindhardDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote: Og hvad med at GENOPLIVE amatørAstronomen, denne gang som rent PDF-online blad? Ingen udgifter til trykning og distribution. Man kunne måske forsøge med et “særnummer” i år og så se, hvordan det blev modtaget.
Jeg mener, der mangler et blad eller i det mindste en hjemmeside, hvor man kunne udgive artikler på dansk/svensk/norsk om astronomiske emner. Det er meget fint at skrive indlæg her, men de forsvinder med tiden langt ned i bunken.
Thomas, Bornholm
Kan du ikke bruge astronomibladet.dk?
mvh
Lars24. januar 2013 kl. 00:41 #95686
Sad lige og tænkte på det. Der er jo ikke så mange artikler derinde om visuel astronomi, men Henrik har da vist skrevet et og andet om kikkerter, m.m.
Måske skulle jeg prøve. Det er da forsøget værd og der er jo ikke meget andet at lave, når det er overskyet hele tiden.
Thomas, Bornholm
24. januar 2013 kl. 10:03 #95689
tom.aDeltager- Super Giant
Allan_Dystrup wrote:
…Nå, såvel visuel som foto har naturligvis deres styrker og berettigelse i vores hobby, — men de artikler, jeg stadig kan genlæse med størst udbytte nu og om 20 år er klart dem af forfatterne, jeg nævnte i øverst i denne tråd…Ahhh…. ja, der var mange gode artikler om visuel astronomi i amatørAstronomen.Hver gang jeg støder på de gamle blade så glædes jeg over at bladre i dem og læse artiklerne for gu’ ved hvilken gang. Artiklerne om visuel astronomi forældes jo ikke og den entusiasme som forfatterne skrev med, er ikke blegnet af tidenSelvom at der er rigtig mange gode indlæg på Astro-forum, så forsvinder de med tiden i mængden af andre indlæg. Og man støder ikke lige på et gammelt indlæg, på tilsvarende vis som med en stak gamle blade. Men astro-forum er et andet type medie end et blad, så det er ikke retfærdigt at sammenligne de to.Det som jeg oplever kommer “nærmest” de gamle artikler – i hvert fald med entusiasmen – er blogs. Men også her er der langt mellem de rigtig gode og det er stadig et dynamisk medie, hvor det kan være lidt svært at finde tilbage til et tidligere indlæg.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/24. januar 2013 kl. 10:05 #95690
Spatzek wrote:
… jeg har tænkt på en udgivelse (PDF) af artiklerne om deep-sky, de første år også dem, som Claus Bagger og jeg skrev sammen. Vi skiftedes til at skrive artiklerne (undtagen den første fra 1984). Artiklerne kunne rundes flot af af Jacob Friis artiklerne fra de sene aA.Lars, dét synes jeg lyder som en kanon god ide ! Jeg ved ikke hvor meget arbejde, der ligger i det mht konvertering til PDF, men jeg bidrager gerne, hvis jeg har teknisk mulighed for det. Den ophavsretslige side af sagen er måske allerede på plads, hvis vi betragter det som en videreførelse af aA ?Som Thomas skriver, kunne genudgivelsen af de visuelle aA artikler måske også betragtes som grundstenen til en GENOPLIVELSE af amatørAstronomen, denne gang som rent PDF-online blad… Jeg ved, at Thomas har masser af exceptionelt gode observationsrapporter fra de senere år spredt ud på CN, yahoo-groups, Astro-forum og formentlig også andre steder, og det ville da være ideelt at kunne samle tråden op for dansk visuel astronomi fra 90’erne og spinde den videre frem i det nye årtusinde !Hvis de nye observationsrapporter måske ligefrem kunne kombineres med wide-field astrofotos fra vore dages astrofotografer (á la Dennis Sørensens’ fotos til Jakob Friis’s artikler) og/eller skitser udført ved teleskopet af observatørerne — WOW, sikke en guldgrube af gensidig inspiration og vidensdeling dette kunne være for såvel nybegyndere som for mere garvede amatørastronomer. Og hvis artiklerne/rapporterne blev kategoriseret og organiseret overskueligt efter årstid/stjernebillede, planeter, måne etc., så kunne man let finde det aktuelt relevante og have mulighed for at sammenligne på tværs af årtiers observatører og teknikker, instrumenter og teknologier…“Wouldn’t it be nice…” som Beach Boys sang, back then.AllanAllan_Dystrup 2013-01-24 09:17:44 24. januar 2013 kl. 10:13 #95692
tom.aDeltager- Super Giant
Astrojensen wrote: Og hvad med at GENOPLIVE amatørAstronomen, denne gang som rent PDF-online blad? Ingen udgifter til trykning og distribution. Man kunne måske forsøge med et “særnummer” i år og så se, hvordan det blev modtaget.
Thomas, BornholmPå Cloudynights.com, har de en sektion med artikler (størstedelen er godt nok reviews). Men fordelene er ret åbenlyse bl. a. kan artiklerne downloades efter behov, og de forsvinder ikke blandt 10.000 andre indlæg.Kan man lave en tilsvarende artikelsektion på Astro-Forum?
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/ -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'amatør ASTRONOMEN 90'erne…' er lukket for nye svar.