Amager lys

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Amager lys

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 11 måneder siden af Kim Sl. This post has been viewed 871 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Kim Sl
    Deltager
      • Asteroid

Allright, så jeg bor på Amager, har en altan og der er naturligvis en del lys forurening, men jeg har ingen anelse om hvor meget lys forurening er ’for meget’. Og det med at køre rundt for at finde mørke vil næppe være så meget mig.

Så spørgsmålet er: Vil jeg realistisk set kunne se noget ordentligt fra min altan på sådan et sted ?
      (jeg er primært interesseret i deep sky – foto er ikke essentielt)

Jeg ved godt det er noget subjektivt hvad ordentligt er, men bare et par holdninger vil være værdsat.

Jeg påtænker at købe noget i stil med af en newton 150mm. Lyder det helt galt ?

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Her er en der også bor på Amager, han har dog et avanceret udstyr, men tager alligevel gode billeder. Jeg har klippet linket fra et andet site:
        https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=43&t=2204&p=14994#p14994

Med venlig hilsen Claus

Erland
        Deltager
          • Planet

Jeg tager nogle gange ud til Amager med mit teleskop. Jeg bruger p-pladsen ved Café Sylten, der er der godt mørkt.
          Det kan jo altid blivere ‘mørkere’ men i forhold til Sydhavnen hvor jeg bor, så er der mørkt!

Her er et link hvor du kan tjekke lysforureningen:
          https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=11&lat=7482905&lon=1404010&layers=B0TFFFFFFFFFFFFF

Erland

Erland Kruse Hansen
          Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

Kim Sl
          Deltager
            • Asteroid

Tak for links. Det giver mig lidt idé om hvor godt/dårligt stillet jeg er.

Tror min primære udfordring er at lokalisere polaris fra min altan. Dels fordi den vender WSW og fordi kbh’s lys gør alt nordligt svært at se.

Kan selvfølgelig vælge en AZ mount, men det var bare ikke lige det jeg ville.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.