Alternativt ERF filter

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Alternativt ERF filter

• Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 102 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

Hej Alle sammen

Jeg kan ikke lige huske om jeg har stillet dette spørgsmål før.

Efter nu igennem en årrække at have set på solen gennem et day-star solfilter med et rødt glas ERF filter, så kom jeg i tanke om et spørgsmål jeg før har stillet mig selv.

Kunne man ikke bruge et rødt mylar filter ?, hvis et sådant findes.

Jeg har selv søgt på Google og har fundet røde mylar film, men jeg tror de er for tykke til ikke at have optisk betydning?

Hilsen Claus

mogens
      Deltager
        • Super Nova

Hej Claus,
        Har aldrig hørt om denne løsning, hvis der findes et sådant mylar filter ville jeg ærgre mig over at jeg har bestilt et dyrt 126mm ERF filter hos Beloptik i TysklandConfused

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Hej Mogens

Ja Ideen er jo så oplagt at det må allerede findes eller det kan ikke lade sig gøre af en eller anden teknisk årsag…..

Jeg synes også at glas ERT filtrene er utroligt dyre

Hilsen Claus

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

ERF skal jo blokere uv og nir, og dæmpe øvrige tilstrækkeligt undtaget rød.

Mylaren vil jo dæmpe generelt…også ved h-alfa og det er jo ikke ideen. Desuden skal ir og uv dæmpes fuldstændigt hvis det skal være sikkert og jeg er ikke sikker på at mylar gør dette. Baader påstår dog at deres film gør. Til gengæld mister man jo så 99.9% af lyset ved ha, allerede inden 0.7Å filtret.

Der er ingen billige genveje….spectrohelioskopet dog nok en undtagelse, men for kompliceret for de fleste.

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Hvad Frank siger er korrekt! Der er ingen billige genveje til H-alpha ellers var det lavet for længst, og hvad folk glemmer er, at i dag er det faktisk himmelråbende billigt i forhold til nogle år siden. ERF filtre er kostbare, ikke så meget pga coatingen, men mere fordi de er planslebne til 1/10 wave og over en vis størrelse er det jo dyrt at lave.

Spektrohelioskopet behøver ikke være kompliceret ifølge denne japaner:
              og denne side:
              Så kan de vist ikke blive mindre og mere simple at lave.

outlook2014-05-19 10:33:15

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Hej Frank

Nu tænkte jeg jo ikke på Mylar som det kendte solfilter, men som en “uendelig” tynd plastfilm der ingen optisk virkning har.

Bare ikke pådampet nogen belægning, men “indfarvet” rød som ERF filtre?

Det blev jo også brugt som beskyttelse af optik, øjensynligt uden optisk forringelse?

Hilsen Claus

spatzek
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Claus

Nope – ingen lette genveje. Så til SCT er det bare om at klø til de frontmonterede ERF filtre.

Men til refraktorer bruger mange af os en meget billigere løsning. Et UV/IR Cut filter, som vi skruer i forreste element – oftest i front af den telecentriske linse (typisk Powermates) eller Baaders systemer. Der er delte meninger om, hvor store åbninger de kan klare, men jeg har lavet eksperimenter i op til en times varighed med en 127mm refraktor, og der er ingen mærkbar opvarmning af Powermaten eller UV/IR filtret. Dog sætter jeg dækslet for objektivet, når jeg holder kiggepause, sådan lige for alle tilfældes skyld.

Og hvis jeg havde stjernedyre 3 linsede objektiver eller olieseparerede objektiver eller Petzval objektiver, så ville jeg nok holde mig til de dyre ERF.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Kun ved petzval objektivet er der let grund til bekymring, da det er udsat for den i nogen grad koncentrerede varme fra frontobjektivet. Ved alm. tripletter med luftspalte eller oliefugning, er der ingen grund til uro, da de ikke er mere udsat for opvarmning end et almindeligt stykke vinduesglas, der som bekendt ikke bliver varmt, selv i stærk solskin. Man kan ligeledes udmærket anvende dem med en herschelkile, i modsætning til petzvalsystemer.

Thomas, BornholmAstrojensen2014-05-19 22:55:44

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Astrojensen wrote: Kun ved petzval objektivet er der grund til bekymring, da det er udsat for den i nogen grad koncentrerede varme fra frontobjektivet. Ved alm. tripletter med luftspalte eller oliefugning, er der ingen grund til uro, da de ikke er mere udsat for opvarmning end et almindeligt stykke vinduesglas.

Thomas, Bornholm

Det er også korrekt her, idet objektivet blot er en lyssamler og ikke ophober varme. Lyskeglen i nærheden af fokus er derimod koncentreret hvad alle jo ved og det er noget ganske andet. Benytter man teleskopet visuelt bør man altid have et ERF filter foran objektivet. Øjnene er trods alt uerstattelige!
                      Med foto kan et uv/ir filter forsvares så langt fra fokuspunktet som overhovedet muligt og som Lars hævder åbenbart op til 5″ apertur. Men sikkerhed frem for alt. Solen tilgiver ikke og det ser dumt ud at gå med klap for det ene øje resten af sine dage. For god ordens skyld snakker vi altså om H-alpha her.

outlook2014-05-19 23:09:00

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Benytter man teleskopet visuelt bør man altid have et ERF filter foran objektivet. Øjnene er trods alt uerstattelige!

Jep! Helt enig.

Thomas, Bornholm

mogens
                        Deltager
                          • Super Nova

Med min 150mm refraktor er ERF filter ihvertfald et must.-Filtret er afsendt fra Tyskland, men hvor lang tid varer det så inden det er her(afsendt den 13.)?

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hmm. Der burde ikke gå mere end tre, højst fire dage. Det gør der ikke, når jeg bestiller reservedele til mine traktorer i Tyskland, eller får noget sendt fra Teleskop-Service.

Thomas, Bornholm

mogens
                            Deltager
                              • Super Nova

Teleskop-Service har jeg handlet med adskillige gange, tre-fire dage er normalen.-Har aldrig bestilt en traktor i Tyskland, men det vil nok også gå hurtigereWink– Jeg er dog en tålmodig mand, det er ikke Beloptik der er noget i vejen med, de lavede filteret med aluminumsfatning på en uge,snarere det tyske og danske postvæsen.

gert
                              Deltager
                                • Giant

hvis det er postvæsenet, så er det ikke altid man får besked om at det er ankommet, jeg var nede hos posten og hente et teleskop i går, som de ikke havde givet besked om, var kommet…mvh. gert

mogens
                                Deltager
                                  • Super Nova

Så fik jeg en melding fra Deutsche Post:

Die Sendung
                                  wurde am 20.05.2014 im internationalen Logistikzentrum Frankfurt zur
                                  Weiterbeförderung nach Dänemark übergeben.

Gad vist om de lytter med på Astro-ForumQuestionLOL

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Alternativt ERF filter' er lukket for nye svar.