Alternativ til EZPlanetary?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Alternativ til EZPlanetary?

• Dette emne har 15 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 145 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Nu har jeg de seneste par aftener leget lidt med EZPlanetary, og det er mildt sagt temmelig alternativt i sin bruger grænseflade, og groft sagt; lige til at lukke op og sk… i!!!

Kan nogen anbefale et alternativ? Det skal bruges med et QHY5L-IIC til Måne og planet fotografering gennem et newton teleskop.

Jeg kan sagtens Google mig frem til masser af gratis video capture programmer, men det jeg leder efter er et simpelt et hvor bl.a. man kan angive hvor lang video der skal optages, antal sekunder og/eller frames, opløsning, lukkertid osv samt bestemme hvor filerne gemmes og hvilket navn de får.

/Rudi B. Rasmussen

landbo
      Deltager
        • Nova

rudibr wrote: Nu har jeg de seneste par aftener leget lidt med EZPlanetary, og det er mildt sagt temmelig alternativt i sin bruger grænseflade, og groft sagt; lige til at lukke op og sk… i!!!

Kan nogen anbefale et alternativ? Det skal bruges med et QHY5L-IIC til Måne og planet fotografering gennem et newton teleskop.

Jeg kan sagtens Google mig frem til masser af gratis video capture programmer, men det jeg leder efter er et simpelt et hvor bl.a. man kan angive hvor lang video der skal optages, antal sekunder og/eller frames, opløsning, lukkertid osv samt bestemme hvor filerne gemmes og hvilket navn de får.

Ja, SharpCap har det du efterlyser og er efterhånden også blevet lidt mere stabil, end den har været før i tiden her hos mig.

Landbo2015-05-19 17:28:11

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Tak for hintet Leif, den prøver jeg lige at se på.

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Hej Rudi

Jeg har de sidste år brugt FireCapture – efter min mening klart det bedste på markedet af dem
            jeg har prøvet. Jeg vil mene de få krav du har til fulde matches af FC

Jeg har brugt det længe sammen med Basler og DMK kameraer og har måske oplevet at
            programmet er faldet ud en enkelt gang. Kan faktisk ikke huske det er sket. Bare sidste år
            kørte programmet mere end 200 timer aktivt med Basler kameraet.

http://firecapture.wonderplanets.de

Bemærk, at der er et noget lunkent forhold til QHY planetkameraer fra de andre programmer, bl.a.
            fordi QHY’s SDK/driver vist er lige til……………i!

Nightsky2015-05-19 17:37:50

mogens
            Deltager
              • Super Nova

SharpCap er et meget enkelt program, hvor Firecapture har langt flere funktioner,

som man skal bruge lidt tid på at sætte sig ind i.-Kan klart anbefales

store.bjoern
              Deltager
                • Giant

Er meget glad for SharpCap, men behandling af 16-bit .ser-filer, har jeg lige opdaget, bliver barberet ned til 8. Men, jeg ved ikke om det har den helt store betydning, når man er novice.

landbo
                Deltager
                  • Nova

Store Bjørn wrote: Er meget glad for SharpCap, men behandling af 16-bit .ser-filer, har jeg lige opdaget, bliver barberet ned til 8. Men, jeg ved ikke om det har den helt store betydning, når man er novice.

Ahhh, det sker vist fordi du ikke indstiller rigtigt. Du skal vælge 16 bit i vælgeren foroven til højre og så skifter SharpCap selv til SER formatet da AVI ikke kan indeholde mere end 8 bit.

EDIT: Sad lige og kom i tanke om du ikke må vælge HighSpeed mode, da kameraet så skifter til 8 bits mode. Når dit kamera kører highspeed får du også meget mere udlæsningsstøj.

EDIT: Det her har ikke noget med et QHY eller Qcam kamera og gøre men gælder for et ZWO ASI120xx. Undskyld jeg breder mig med det i din tråd Rudi.

Måske du bruger en oldgammel udgave Bjørn ???Landbo2015-05-19 20:43:32

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Lars (nightsky), hvilket kamera bruge du?

Det ser ellers rimelig lovende ud på SharpCap’s hjemmeside:

>>

SharpCap 2.0 now supports a wide range of QHY cameras by the use of the QHY SDK. Supported cameras should include :

IMG0* (S,H,L,X)

IMG*S (1,2,3,5)

IMG 1E, 3T, 2P

QHY 6S, 9S

QHY 8L

QHY 5, 5II

QHY 5LII, 5TII, 5RII, 5PII, 5VII

QHY22

<<

Sakset her fra: http://www.sharpcap.co.uk/sharpcap/qhy-camerasrudibr2015-05-19 19:50:44

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Har lige hentet både SharpCap og firecapture, de kører begge fint på min PC.

Må lige lege lidt med begge, umiddelbart syntes jeg SharpCap er nemmest at gå til.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Landbo wrote: Undskyld jeg breder mig med det i din tråd Rudi.

Ingen årsag, det er jo i tråd med trådens emne (hø hø)

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                        Deltager
                          • Nova

rudibr wrote: Har lige hentet både SharpCap og firecapture, de kører begge fint på min PC.

Må lige lege lidt med begge, umiddelbart syntes jeg SharpCap er nemmest at gå til.

Personligt foretrækker jeg også SharpCap grundet dens enkelthed. I FireCapture er det eksv. næsten umuligt og køre med et manuelt filterhjul.

SharpCap har også en jætte fin funktion, hvor man på billedet direkte kan se om man overbelyser, bare en enkelt lille bette pixel.

Leg med dem Rudi, så finder du stille og roligt ud af hvad der passer dig.

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa
                            Følgende kameraer

DMK 21AU04.AS, DMK 21AU618.AS, QHY KukKam5, PointGrey Firefly MV, Basler aca640-100gm,
                            diverse webcams, en kort overgang IMG0.

store.bjoern
                            Deltager
                              • Giant

Landbo wrote:

Er meget glad for SharpCap, men behandling af 16-bit .ser-filer, har jeg lige opdaget, bliver barberet ned til 8. Men, jeg ved ikke om det har den helt store betydning, når man er novice.

Ahhh, det sker vist fordi du ikke indstiller rigtigt. Du skal vælge 16 bit i vælgeren foroven til højre og så skifter SharpCap selv til SER formatet da AVI ikke kan indeholde mere end 8 bit.

EDIT: Sad lige og kom i tanke om du ikke må vælge HighSpeed mode, da kameraet så skifter til 8 bits mode. Når dit kamera kører highspeed får du også meget mere udlæsningsstøj.

EDIT: Det her har ikke noget med et QHY eller Qcam kamera og gøre men gælder for et ZWO ASI120xx. Undskyld jeg breder mig med det i din tråd Rudi.

Måske du bruger en oldgammel udgave Bjørn ???

Eh, det var en nedsmeltning jeg havde dér. Det er Registax der gav mig 8-bit meldingen. Jeg har fundet 16-bit funktionen i SC

landbo
                              Deltager
                                • Nova

Store Bjørn wrote:

Eh, det var en nedsmeltning jeg havde dér. Det er Registax der gav mig 8-bit meldingen. Jeg har fundet 16-bit funktionen i SC

store.bjoern
                                Deltager
                                  • Giant

Martin Pyott har lavet en how-to til SC, som jeg har postet her http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13667

Der kan jo være forskel fra kamera til kamera, men programmet bliver alligevel gennemgået og giver et overblik.Store Bjørn2015-05-19 23:18:19

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Alternativ til EZPlanetary?' er lukket for nye svar.