› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Altanen,, igen
- Dette emne har 69 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af tommyf. This post has been viewed 1556 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. januar 2009 kl. 22:10 #8641
jacobb- Nova
Lidt flere data og vær opmærsom på at dit cam vender ens hver gang du sætter det på, mener der var lidt frames der ikke helt passede.
Der var også x antal frames der røg i svinget pga for høj fwhm
Tror du kan få et superskud ud af det her Tommy, med lidt flere data.
Mvh og tak for at jeg fik lov til at lege lidt med dine billeder
Jacob
Jacobb 2009-01-21 21:12:22 22. januar 2009 kl. 00:19 #8655
tommyfDeltager- Neutron star
Selv tak, sjovt at sammenligne mine egne forsøg mod andres.
Der er megen støj, L rgb her inde i Brøndby er følsomt, hvis jeg ventede til eftr 0100 ville Orion være så meget mod syd->vest at jeg ville formindske støjen mange gange, men så ville jeg nok ikke høre uret kl 0630
Så derfor er de fleste data tager mod sydøst og syd, hvor der er meget lyst.
Kamera vinklen, ja den er slem, jeg har kasseret dag 1 og måske dag 2 da jeg ikke havde alignet samme startpunkt som sidst, dag 3-4-5 er ret ens, MEN rotationen er kraftig da jeg jo ikke kan polar aligne.
Udemærket billede, kan ses du gør dig i nebulaerPSPS
Guideren er ikke svær ved den opløsning, min kurve kører lige fra +-1.5 pix til 3 ind imellem, kan næsten bare ikke ses, tror jeg har omkring 3.4arcsec på udstyret.TommyF 2009-01-21 23:24:49 22. januar 2009 kl. 09:47 #8663
mstauningDeltager- Black Hole
Tommy – Jeg er først igang med at hente dem nu, men du kunne jo lave en PAM så ville du blive rimeligt hurtigt alignet og det kræver kun 15grader himmel.
Angående vende kameraet – Enten lad det sidde på, eller justere det med et lille vatterpas. Så det sidder ens hvergang.Jacob – Meget god dynamik i det du har fået frem der, det viser jo helt at jeg har ret… Det er ikke godt at hakke noget af 🙂22. januar 2009 kl. 11:41 #8674
jacobb- Nova
Ja brug vatterpas eller prøv om du kan finde et par referencepunkter på din kikkert, det plejer jeg at gøre så kan kameraet monteres med +-1gr
Michael, nej man må helst ikke “klippe” histogrammet i siderne, nogen gange kan det dog være nødvendigt at klippe det lidt i højre side men det skal helst undgåes.
Mvh
Jacob
Jacobb 2009-01-22 10:42:51 22. januar 2009 kl. 12:47 #8678
Selv et waterpass har lidt ‘slæk’, min fejl fra dag 1 til 2-3-4 var at jeg ikke have centerede kameraet på samme punkt, den variation der er mellem billede 1 og eks 33 må være felt rotation.
Prøvede ddp/curve i går men alt data endte i højre side af histogrammet og blev derfor alt for lyst, er curce osv i stedet for DDP, er det det i mener.22. januar 2009 kl. 13:31 #8679
rigoDeltager- Super Nova
lad cam sidde på, det giver også minder dust. Man kan ane lidt dust på dit foto. Men syndes det er et ret foto Tommy
22. januar 2009 kl. 14:03 #8682
Vil give Rigo ret, lad det side.
Jeg gør gerne dette:DDP først, så over i PhotoShop og rode med curves.Ser også ud til at være Jacobs metode.. Så det ene er ikke i stedet for det andet, det kan det være men det giver sjældent gode billeder at “nøjes” med en type strech.22. januar 2009 kl. 14:05 #8683
Nåja, hvis du piller dit kamera af, kan du jo heller ikke genbruge flats!
22. januar 2009 kl. 15:17 #8684
Rigo, enig, fotoet er ok, du skulle se en frames og se støjen, den er vemmelig på især grønMan har jo ikke råd til 2xAtik16Hr, så når jeg skifter mellem WO og Equinox er der ligesomikke nogle andre muligheder.PSPSPSJeg modtager btw gerne dit kamera billigt MS når du alligevel skal udskifte til et større…TommyF 2009-01-22 14:22:48 22. januar 2009 kl. 16:41 #8689
TommyF – Det med at tage det af, så længe du ikke skal tage andet så ville det jo være en fordel ikke at tage den af.
Og min skal ikke skiftes før STX kommer.22. januar 2009 kl. 16:50 #8692
rigoDeltager- Super Nova
Tommy kan godt lide at skifte hverdag
22. januar 2009 kl. 17:19 #8694
Det hele bundede i at jeg lige havde fået EDeren og tog flammen som i nok kan huske, så syntes jeg ikke der var glød nok og på dag 3 skiftede jeg så tilWO66mm bare for at prøve, det blev meget godt og jeg forsatte 3-4 dage derefter, men efter dag 1 så jeg store støvkorn og de måtte væk, så derfor tog jeg kameraet af, ellers har det på dag 2-3-4-5 af orion området været fast monterede, så det er ikke derfor jeg har lidt forskydeelse i stackningen, det er manglende polar aligmen og måske guide der ikke kører 100%
23. januar 2009 kl. 00:07 #8749
jacobb- Nova
Nå Michael, kommer der et bud fra din hånd?
Jeg er jo ikke en haj når det kommer til alm rgb.
Mvh
Jacob
23. januar 2009 kl. 20:28 #8840
Øh, ja.. Havde bare mere travlt end jeg lige vidste.
Så derfor har jeg ikke fået “optaget” hvad jeg har lavet som lovet, og ville entelig så vente med at poste til jeg havde gentaget det…Men her kommer hvad jeg sådan lige kan hive ud af det, uden at have gjort særligt meget ud af det. Kunne nok have undertrykket støjen noget mere.23. januar 2009 kl. 20:43 #8845
mogensDeltager- Super Nova
Fine udgaver. Jeg ligger med et hold i ryggen, måske af at slæbe EQ6?, så min kedsomhed blev brudt, da Tommy lagde sine gode altanframes ud.-Jeg har kun brugt darks til kalibrering, CCDStack og Registar til alignment, Photoshop til colorcombining, meget lidt NoiseNinja.VH Mogens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Altanen,, igen' er lukket for nye svar.