Altanen,, igen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Altanen,, igen

• Dette emne har 69 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af tommyf. This post has been viewed 1555 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 70 i alt)
  • Forfatter

jesperu
      • Giant

Bare for at være sikker på jeg har forstået det med støjen og lysforureningen rigtigtSmile:

Du skriver at billedet er blevet behandlet “hårdt” for at få hesten frem. Er støjen så i virkeligheden ikke et resultat af at kameraet “kun” har 16 bit dynamikområde som skal dække lysforurening+astrobillede. Og da “hesten” er så meget svagere end lysforureningen kommer astrobilledet effektivt kun til at dække nogle få bit i dynamikområdet. Dette vil da betyde at støjen i billedet er kvantiseringstøj i A/D konverteren og ikke direkte et resultat af lysforureningen.

Eller sagt på en anden måde: hvis du havde et kamera med 100 bit dynamikområde ville støjen da også være tilstede i billedet?

Jeg håber det giver mening hvad jeg spørger om – jeg prøver bare at finde hoved og hale i problemerne med astrofoto, og jeg er specielt interesseret i lysforurening da jeg selv har en del af den her i Måløv

Jesper

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Det må MS eller andre svare på, jeg er ikke teknik mester, har ikke min interesse, det skal bare virke,,,

Nej, billedet er ikke hårdt strækket, så ville det se helt forfærdeligt ud, det er faktisk blødt behandlet og kun i Maxim, ikke efter behandlet i PSP eller ander programmen.

Mener vist ikke jeg har skrevet at det er hårdt behandletQuestion

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Ja det ville, men det ville ikke være så voldsomt.

Hvis du skære 90% væk af 16bit ender du med meget støj tilbage, hvis du skærer 90% af 100bit væk ender du også med meget støj. Men det er jo ikke “kun” det ene eller det andet, da det ene forstærker det andet.

Samt hvordan være darks/bias/flats? Jo færre antal af dem man bruger jo mere støj tilægger de, men hvis man slet ikke bruger BIAS så ender man med mere støj end du ville med bare et par stakket biasframes.

Men test siger jo meget mere end ord, så prøv selv. Tag 20 biasframes, og 20 darks.

Dem stakker du så som enten Sigma eller median.

Gemmer som Master20bias og master20dark.

Gør det samme med kun 5 af de 20. Gem som Master5bias og Master5dark.

Træk nu master5 fra master20, det er hvad du ikke fjerner af støj ved kun at bruge fem.

Tag nu nogle lights, gerne 10 stk af samme længde som dine darks.

Stak dem som sum, og en stak som median samt en stak som sigma.

Nu måler du SNR på en stjerne der har en adu værdi omkring de 20.000 på median stakken.

Mål SNR på samme stjerne på de to andre staks. Det fortæller noget om hvor meget nemmere objekter kommer frem alt efter stakkemetode.

KIK på baggrunden på alle tre og sammenlign.

Gem dem som RAW_SUM, RAW_Median….

Kalibrer nu de rå filer med master5 frames, husk gemme et kopi af orginalerne først (så du er sikker på ikke at komme til at overskrive dem).

Stak dem som sum, median og Sigma.

Mål igen SNR og sammenlign baggrund.

Gem som M5_sum, M5_Median….

Kalibrer så igen de rå med master20 og gentag.

Gem som M20_…..

Hvilke stakkede lights var bedst?

Sammenlign nu de bedste af RAW, M5 og M20.

Hviken en har mindst støj og hvilken har den bedste SNR.. Jeg er sikker på det M20_Sigma.

Prøv evt og gentage samme objekt en aften du er ude hvor der er mørkt, eller bare hjemme og ved fuldmåne/ingen måne.

Du kan også lave M10 og M3 (alle 10 lights, og kun 3lights) og sammenligne med.

Det fortæller noget om hvor meget extra tid, stakkemetode også videre giver dig.

Igen brug endelig lights med og uden måne.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Det har jeg skrevet Tommy, det er heller ikke for hårdt behandlet rolig. Men man skal streche meget mere med hesten, end med Bodes galakse M82.

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Ahh oki dokye,,,, kan være lidt svært at følge med i trådene man har..

Her er så en mellemtid mere, tog ca 8×300 mere i Ha, Lum og RGB duede ikke i går, det var alt for lyst på himmelen, men Ha kunne da også bruges.

Så er der lidt mere knald i flammen, og støj reduseret en kende..

TommyF2009-01-13 21:42:24

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

See det skrider fint frem det der… Flot.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Har nu leget lidt mere med dataer, kan ikke få gløden frem uden at
                  overstrech, så det må bare være mere tid der skal til, eller hvad????

Til gengæld er den lille stjerne ved alnitak med igen.

hoest
                  Deltager
                    • Nova

Hej TommyF
                    Det Orion cam jeg ahr er slet ikke så tosset jeg skal bare lære at bruge det ,og programmerne rigtigt.Har i øvrigt fundet ud af at loade billeder op der kan ses on screen af en gang jeg skulle bare ændre pic.antal jeg har loadet en til op der er med darks.
                    Der er faktisk mange detaljer i dit billede det bliver flot når det er færtigt

Høst2009-01-18 21:51:33

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Jeps mere tid, og så lange subs som du kan hive ud af systemet..

Men meget flot som det er, nu.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Tak, det bliver bedre, du må gerne lige skrive hvad du stacker med når du ikke bruger auto kalibrings frames i Maxim MS, men selv stacker kal frames, kan ski ikke huske det mere.
                        Før det gerne ind i den Flats tekst på din side.Thumbs%20Up

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Nåe…

Jeg tager lige en kort forklaring her.

Alt efter hvor mange man har taget, kan man vinde forskelligt.

Man kan altid stakke flats, darks og bias som average eller median.

Har man taget under 6:

Flats kan så med fordel stakkes som SD-Mask, hvorved alle tilfældige hotpixels og gammahits forsvinder.

Darks kan faktisk også vinde på at blive stakket med SD-Mask, men hvis der er under 10 ville jeg nok stakke dem som Median.

Bias – Median.

Over 6 under 10:

Flats ville jeg måske nok stadig stakke som SD-mask, men Sigma kunne måske anvendes hvis der ikke er for meget tilfældig støj på.

Darks prøv evt en Sigma, ellers SD-Mask.

Bias Median som altid 🙂 Men nogle oplever at average giver bedre bias.

Over 10 under 100 !

Flats og darks, ville jeg nu helt sikkert kun stakke som Sigma. Så man kun for de hotpixels og den mørkestøj med som altid er tilstede. Dette er det bedste.

Bias – Median som altid ! Men nogle oplever at average giver bedre bias.

Lights – hvordan nu det?

Uden andet end bias, og du har taget over 10.

Sigma, inden tvivl. Især hvis dit objekt flytter lidt rundt i billedet mellem hver, det som også kaldes diether hvis det gøres med vilje. Man kan virkelig undertrykke en masse støj på denne måde, bruger man så også darks kan man opnå en meget ren baggrund med forholdvis få frames.

Har du under 10 slipper du ikke for både bias og darks, selv om nogle dog kan ! Men det giver gerne noget efterarbejde i dit billede program.

Har du over 20 så ville jeg igen bruge både bias og darks, da du for mest ud af din tid hvis du også behandler dine billeder så du kan hive de sidste små detajler frem – Måske du kunne blive en ny Jacob!!

henrik
                          Deltager
                            • Nova

Hej Tommy

Dit billede er blevet helt super Tommy.

Et spm. til strecth: Når jeg strecther, komprimerer jeg dynamikområdet ned til der amplituden har sin første top der rager op vel typisk omkring 2-3% (Håber det er rigtigt forklaret)

hvor meget trækker du den sammen?

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Jeg er ikke med, men jeg går efter at få så meget lys med på billedet uden at 2 pixel blænder sammen=overbelysning, så jeg cutter meget af højre side af diagrammet.

Her er det nye billede med strech Henrik.

Tro ski ikke jeg gider mere før jeg for mere data..

TommyF2009-01-19 22:22:32

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Uha – Pas på med der er med at cutte noget af! Du kan jo strække det i stedet så den del af infomationen der ligger der ikke forsvinder.

Finn
                                Deltager
                                  • Neutron star

Den Altan er da guld værd for dig Tommy det er rigtigt godt det sidste billed du her viser, og den er tage med din lille W66, så det kan du da godt være tilfreds med Thumbs%20Up

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 70 i alt)
                                • Emnet 'Altanen,, igen' er lukket for nye svar.