› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Alt om FWHM
- Dette emne har 10 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 10 mÄneder siden af paul. This post has been viewed 100 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
8. maj 2013 kl. 18:34 #102802
paul- Nova
Man ser ofte FWHM vÊrdier oplyst forskellige steder i diverse forums, men er FWHM blot FWHM eller er det mere kompliceret end som sÄ, hvordan mÄler man FWHM og hvad skal / kan man bruge FWHM mÄlinger til.
I Danmark er vi jo alle opdraget til at have en sund portion kildekritik, og vi er alle enige om at f.eks. en meningsmÄling ikke er ret meget vÊrd hvis man ikke kender mÄlemetoderne, at statistik ikke er noget vÊrd hvis man ikke analyserer den og herunder kender alle parametre.
Det mÄ forholde sig pÄ samme mÄde mht. FWHM mÄlinger hvis de skal bidrage med faktuel og nyttig information, fÞrst mÄ man spÞrge sig selv hvad man skal bruge en FWHM mÄling til og hvad en FWHM mÄling fortÊller om et billede. DernÊst mÄ man kende alle de faktorer der pÄvirker en FWHM mÄling og endelig skal man vide hvordan en FWHM mÄling er udfÞrt.
Selv har jeg i en sub mÄlt FWHM vÊrdier der variere med en faktor 3-4 over 30 forskellige stjerner, sÄdan en rÊkke mÄlinger siger nÊppe noget brugbart om FWHM.
NÄr jeg optager subs under stjernehimlen lader jeg DSS live lave lÞbende gennemsnits mÄlinger af FWHM der varierer fra FWHM mÄlinger lavet med anden software men alligevel giver en god indikation af den relative FWHM udvikling fra sub til sub selvom den aktuelle FWHM mÄling blot mÄtte vÊre et tal og ikke et eksakt tal.
MÄske der er mere til FWHM mÄlinger end man lige skulle tro og mÄske der krÊves nogle standard parametre der skal vÊre oplyst fÞr man kan bruge en FWHM mÄling til noget for slet ikke at tale om sammenligning af FWHM mÄlinger optaget med forskelligt udstyr og mÄlt med forskellig software.
Herunder et klip fra nettet.
http://tech.groups.yahoo.com/group/ccd-newastro/message/62169
âHi Gert,
You are right: there’s no one correct way to measure FWHM. There are
a number of complications:
1. The star image is rarely perfectly round. Which algorithm the
software uses has a great impact on FWHM value reported
2. There’s noise and hot/cold pixels in the image. These affect
different aglorithms differently
3. There’s precision loss due to pixel size. Again, which algorithm
the software uses will cause a different result. This is especially
true for undersampled images, where different software can produce
wildly different results
4. Gaussian profile is just an approximation, as is Poisson and
various other profiles used to measure star FWHM. Depending on
imaging conditions and optics, different profiles can be better or
worse matches for the true star shape. This can even vary from
minute to minute.
Given all of the above, it’s not hard to see why different packages
produce different results.
Regards,
– Paul (author of CCDInspector) â
8. maj 2013 kl. 19:27 #102803
paul- Nova
Undersampling:
Tager vi fat i en af fejlkilderne (punkt 3 herover der kan forĂ„rsage “wildly different results ” ) til trovĂŠrdige FWHM mĂ„linger kan man herunder se hvordan CCD inspektor folkene definerer undersampling.
NĂ„r man ser FWHM mĂ„linger pĂ„ nettet der gĂ„r under 2″, skal man som kildekritisk forbruger samtidig stille spĂžrgsmĂ„let: Var oplĂžsningen mindst 3 gange seeing?
En oplÞsning finere end 0.67 arcsec/pixel er ikke almindelig blandt amatÞr astronomer, sÄ nÄr nogen oplyser de meget smÄ FWHM vÊrdier bÞr man ifÞlge CCD inspektor folkene vÊre pÄ vagt i forhold til oplÞsningen af billedet der mÄles pÄ.
Man bÞr ogsÄ vÊre opmÊrksom pÄ at oplÞsningen pÄ 3 gange seeing ikke skal mÄles i forhold til FWHM men seeing som jo altid er ukendt og altid lavere end FWHM.
http://tech.groups.yahoo.com/group/ccd-newastro/message/62180
“
Richard,
Undersampled is an image scale at which a pixel is large enough to
cause an irrevocable loss of recorded detail. In other words, the
image projected by the optics and the seeing conditions onto the
detector contains details that are lost in the captured image.
This generally starts happening when the pixel scale is greater than
about 1/3 the seeing FWHM. If seeing is 2 arcseconds, then image
scale greater than about 2/3 or 0.67 arcsec/pixel will start to
undersample.
The larger the image scale, the worse the undersampling. Note that in
4 arcsecond seeing, 1.3 arcsec/pixel image scale is still well-
sampled.
CCDInspector was developed and tested using artifically constructed
star fields where I knew the true FWHM of all the stars. Of course,
the testing involved corrupting the image with Poisson and Guassian
noise, random hot/cold pixels, and geometrical distortions.
Regards,
-Paul”
8. maj 2013 kl. 21:17 #102806
mortenDeltager- Super Nova
Hej Paul
Tak for vĂŠrdifuld info.
Det er selvfÞlgelig rigtigt, at man ikke fÄr en reprÊsentation af Gauss kurven nÄr der er undersamplet, hvor stort problemet er kan jeg ikke gennemskue, det mÄ prÞves med simulation.
Jeg gik over til Paracorr bl.a. fordi jeg mente jeg kunne hive noget mere ud ved at nĂŠrme mig en FWHM pĂ„ 3 pixels (0.82″/pix), fremfor de 2 som doceres af Craig Stark. D.v.s. hvis min FWHM er under 2.18 sĂ„ kender jeg den i virkeligheden ikke i flg ovenstĂ„ende. Jeg har brugt CCD inspector FWHM meget for at forbedre mit setup, sĂ„ det er en vigtig parameter – den skal som du siger bare mĂ„les konsistent, og uden undersampling – hvad det sĂ„ end er. Der har vĂŠret meget ophedede diskussioner om grĂŠnsen er 2 (stark), 2,5, 3 eller mĂ„ske endda lidt over 3
morten 2013-05-08 21:18:52 8. maj 2013 kl. 23:10 #102813
paul- Nova
Hej Morten!
Det var sÄ lidt. GÄr man efter max. oplÞsning har jeg flere steder lÊst fra trovÊrdige kilder (Stark er ogsÄ med pÄ 1/3 nu) at man nok skal ned pÄ en pixel oplÞsning pÄ 1/3 seeing, og da intet er gratis i denne verden udover lommeuld er prisen for en hÞjere oplÞsning tilsvarende dÄrligere SNR, sÄ det er et valg mellem SNR og oplÞsning man mÄ tage.
Da man reelt aldrig kender seeing og da seeing er i konstant forandring og pÄvirker forskellige bÞlgelÊngder forskelligt er det lidt teoretisk at snakke om en oplÞsning pÄ 1/2 eller 1/3 seeing, men man kan jo lave nogle praktiske forsÞg, og nÄr man ikke kan hive flere detaljer frem ved at hÊve oplÞsningen har man nok passeret en oplÞsning pÄ 1/3 aktuel seeing eller hvad grÊnsen mÄtte vÊre. (Tror hverken den er 2 eller 3 gange sampling, tror det er en glidende overgang hvor der mÄske ikke er sÄ meget mere at hente nÄr man har passeret en sampling rate pÄ 2, 3 eller 4 gange.)
Hvis du har en pix oplĂžsning pĂ„ 0,82 mĂ„ det vĂŠre Seeing (og endnu hĂžjere FWHM vĂŠrdier) under ca. 2,5â der bliver unĂžjagtige grundet undersampling i henhold til 1/3 reglen herover.
Der hvor jeg vil hen er at jeg synes det er lidt en forsimpling af tingene blot at oplyse en FWHM nĂ„r der er sĂ„ mange faktorer, herunder den software der mĂ„ler FWHM samt metoden individet mĂ„ler FWHM pĂ„ der influerer pĂ„ det tal der kommer frem. Laver man spot mĂ„linger eller en gennemsnits mĂ„ling f.eks. …det skal oplyses sammen med mange andre parametre der ogsĂ„ skal oplyses.
Derudover er det min erfaring at de lange bÞlgelÊngder ofte pÄvirkes mindre af seeing end de korte hvorfor mine rÞde serier ofte har mindre FWHM vÊrdier end mine blÄ serier.
Hvad med reflektor kontra refraktor, pÄvirker spikes gennemsnits FWHM mÄlinger sÄledes at FWHM mÄlinger pÄ punktformede stjerner ikke er reprÊsentative for skarpheden i den stjernetÄge man fotograferer?
Alene udtalelsen âthere’s no one correct way to measure FWHM â gĂžr vel at det ikke rigtigt giver mening at tale om absolutte FWHM vĂŠrdier.
Man skal ogsÄ gÞre op med sig selv hvad man vil bruge FWHM mÄlinger til, vil man forsÞge at sÊtte et tal pÄ seeing, vil man finde bedste fokus eller hvad vil man med disse mÄlinger.
Jeg tager som sagt ikke mine gennemsnits FWHM mÄlinger for pÄlydende absolutte tal, jeg bruger dem relativt til at sammenligne forskellige serier, nÊtter, lokationer, tidspunkter, fokus m.m. for at blive klogere pÄ hvad der sÊnker og hÊver FWHM i mine subs.
Paul 2013-05-08 23:16:33 9. maj 2013 kl. 10:40 #102823
paul- Nova
BĂžlgelĂŠngde vs oplĂžsning vs seeing:
Som man kan se herunder har bÞlgelÊngden man optager pÄ indflydelse pÄ den teoretiske oplÞsningsgrad hvilket giver en fordel til de korte bÞlgelÊngder i den blÄ ende af skalaen men hvor de langbÞlgede frekvenser i den rÞde ende af skalaen til gengÊld er mindre pÄvirket af seeing.
BÞlgelÊngden man optager pÄ under aktuelle seeing forhold har altsÄ betydning for stÞrrelsen af Airy disken og dermed ogsÄ for FWHM.
http://www.astro-imaging.de/astro/wavelength.html
The effects on resolution of light’s wavelength become obvious when calculating the sizes of Airy discs of a certain scope from near infrared to near ultraviolet across the visible spectrum:
D=235mm, f=2350mm
d(lambdaNIR) ~ 2.44 * 700nm * 10 = 0.0171mm
d(lambdaR) ~ 2.44 * 620nm * 10 = 0.0151mm
d(lambdaG) ~ 2.44 * 520nm * 10 = 0.0127mm
d(lambdaB) ~ 2.44 * 450nm * 10 = 0.011mm
d(lambdaNUV) ~ 2.44 * 375nm * 10 = 0.0092mm
Note that the Airy Disc size of near infrared is almost twice the size than of near ultraviolet.
Looking at resolution only the conclusion is to image in the shortest wavelength possible for monochrome captures where color of the imaged object is not important. Unfortunately another major factor plays an important role in real life imaging:
Seeing
The shorter the wavelength the more light is affected by seeing, the longer the wavelenght the less seeing affects light. Unfortunately this contradicts our wavelength vs. resolution paradigm.
Since the wavelength requirements for best resolution is the opposite of the seeing requirements the imager has to find the best tradeoff between the two by choosing the appropriate wavelength/filter.
Paul 2013-05-09 11:02:45 9. maj 2013 kl. 11:31 #102827
paul- Nova
FWHM mÄling af den samme stjerne med forskellig software
http://tech.groups.yahoo.com/group/ccd-newastro/message/62167
Hi All,
FWHM measurements in different software packages of the same star(s)
differ quite a bit. The main reason seems to be a variation in the
algorithms used. One group fits a Gaussian profile to the star and
then determines the FWHM from that. Others measure the actual star
maximum. That could possibly be taller / lower than for a true
Gaussian. Thus the half max differs and thus the FWHM. Here a few
samples of the same star in various packages measured by a friend.
(from 17″ scope & ST10XME camera)
AstroArt 3,7
CCDstack 3,1
Astrometrica 2,9
CCDSharp 2,5 x 2,2
CCDops 3,2 x 2,8
Maybe others can share comparisons from their software as well.
Clear Skies,
Gert
9. maj 2013 kl. 14:56 #102856
Paul
SÄ lÊnge man holder sig til én metode, og ikke undersampler for meget, sÄ tror jeg det stadig man kan lÊre noget om sit eget system.
Min erfaring passer med Jespers, at Maxim har meget beskeden variation fra stjerne til stjerne, nÄr man holder sig til runde, ikke udbrÊndte stjeerner. De mest stabile beregninger fÄr man ved at anvende kalibrerede billeder (her ville det vÊre decideret upassende at komme med kommentarer om atik 460..)
Umiddelbart ville jeg tro, at den stĂžrste usikkerhed kommer fra samplingfejlen. Det kan man simulere sig ud af, men det krĂŠver en regnvejrsdag i sommerferien.
Hvis der er tilstrÊkkeligt meget oversamplet, sÄ tror jeg at alle metoder enes.
Har du set noget om data rejection i CCD inspector. Smider de udbrĂŠndte stjerner ud af beregningen.
9. maj 2013 kl. 17:50 #102866
jesperDeltager- Neutron star
Jeg bruger det primĂŠrt til at tjekke fokus pĂ„ hver ny sub der kommer ind fra At…
jeg mener fra kameraet. SekundĂŠrt til at prale hvis vĂŠrdien er lav – eller mĂ„ske er rĂŠkkefĂžlgen omvendt.
9. maj 2013 kl. 18:28 #102869
paul- Nova
SÄ lÊnge man holder sig til én metode, og ikke undersampler for meget, sÄ tror jeg det stadig man kan lÊre noget om sit eget system.
Enig, men man skal nok fortsat vĂŠre kritisk overfor egne standardiserede mĂ„linger hvis â there’s no one correct way to measure FWHM â er gĂŠldende.
Med Maxim algoritmen fÄr man blot Maxim mÄlinger, og hvis svingende kalibrerings kvalitet / helt manglende kalibrering ogsÄ pÄvirker mÄle resultatet er det jo blot endnu en usikkerheds faktor man skal vÊre kildekritisk overfor nÄr man lÊser FWHM vÊrdier pÄ det store internet.
Der findes en international definition pÄ hvor lang en meter er hvilket er praktisk nÄr en tÞmmersvend og en murersvend skal bygge et hus.
Der findes ingen international definition pÄ hvordan man mÄler FWHM i et astro billede, sÄ man lÊrer mÄske lige sÄ meget af at lÊse FWHM vÊrdier pÄ nettet fra tusinder af amatÞr astronomer som man lÊrer af at lÊse Ekstra bladet
9. maj 2013 kl. 20:00 #102876
Hej Paul
Har lige lavet en lille test.
Stjerne i abbarator, gem filen.
Lavet et komposit billede i ps af stjernen resamplet til mindre og mindre oplÞsning. Billedet i maxim og mÄle pÄ stjernerne.
Det er stort set lineÊrt ned til omkring 1.5 pixel, de smÄ vÊrdier ligger lidt over hvad de skal (for FWHM >2 er fejlen <5%).
Min konklusion. For maxim er selve samplingen ikke noget vĂŠsentligt problem ned til ca FWHM 1.5 pixels.
Der er sÄ som du siger en rÊkke andre problemer, og cross-platform sammenligninger er nok vÊrdilÞse.
Jeg havde en diskussion af dette med Jesper vedr mine Ugle data. Det er super, at du har sat det pÄ dagsordenen. Vil dog stadig hÊvde, at sammenligninger inden for maxim giver mening, hvis der mÄles rigtigt..
9. maj 2013 kl. 20:33 #102878
paul- Nova
Hej Morten!
Selv bruger jeg som sagt DSS liveŽs gennemsnits mÄlinger FWHM, SKY background, star count, total score etc. til at fÄ et fingerpeg om i hvad retning alting gÄr billede for billede, og oftest Äbner jeg sÄ ogsÄ hver sub efterhÄnden som de indlÞber og laver et visuelt check.
Mine erfaringer er at udviklingen DSS mÄler i mine subs ikke er helt ved siden af, men jeg bruger kun mÄlingerne som relative mÄlinger og ikke som hÄrde facts.
Du har sikkert ret i at Maxim ligeledes kan give rimelige relative mÄlinger med maxim algoritmen forudsat at mÄle metoden er ens fra sub til sub.
mht. sampling skal man huske pÄ at de 3 gange sampling (hvis vi tror pÄ de 3 gange sampling er gÊldende) gÊlder 1/3 seeing og ikke 1/3 FWHM, og seeing kender vi jo aldrig, dog ved vi seeing altid er mindre end FWHM, eller gÞr vi nÄr nu der ikke findes nogen metode til at mÄle FWHM
Cross-platform-amastronom-teleskop osv. er jeg enig i at der er en rÊkke problemer forbundet med, sÄ dem kigger jeg fortsat kritisk pÄ med mit kildekritiske blik
, eller rettere, jeg lĂŠser dem som jeg lĂŠser Ekstra Bladet.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Alt om FWHM' er lukket for nye svar.