Alt for kkkkkoldt udenfor

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Alt for kkkkkoldt udenfor

• Dette emne har 28 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af edbbob. This post has been viewed 292 times
Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Så kom skyerne !

Fik aldrig min drift-align på plads, jeg lærer aldrig det Censored

jonas_acj
        • Planet

Godt jeg ikke gik ud… vi kom ned på -23,1°C.

Det tvivler jeg på alle jeres Storm P. kontraktioner kunne klare, omend det lyder som om, at nogle af jer vist er skøre nok til at prøve alligevel Star

teejay
        Deltager
          • Super Nova

Var ute noen timer fredag kveld (-14), for å teste litt på min nye Televue 3x Barlow.

Jeg har en Newton (1200/200) på en Heq5Pro montering som jeg flytter ut på en liten veranda – og blir møtt av en lyktestolpe med masse motlys – så det blir en utfordring i kulden å få til noe fornuftig. Men frisk luft blir det masse av Thumbs%20Up

TeeJay

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det tvivler jeg på alle jeres Storm P. kontraktioner kunne klare, omend det lyder som om, at nogle af jer vist er skøre nok til at prøve alligevel

Tænker du på nogen bestemt?

Hvis det havde været klart her, så var jeg gået ud, -23C eller ej. Så havde jeg i det mindste haft blærerøvsretten til at prale med, at jeg havde observeret i ekstrem kulde. Min nuværende rekord er -15C og det er mange år siden og dengang havde jeg ikke så godt tøj, som jeg har nu, men var alligevel ude i et par timer. Jeg kan huske, min næse frøs fast til mit 9mm Zeissokular, da det har messinghus. Jeg var dog hurtig til at trække snuden til mig, så der kom bare et lille, rødt mærke. Og min uldvante frøs fast til dørhåndtaget, da jeg skulle ind, så håndtaget blev helt loddent af hår der sad fast på det. Mine vanter eller handsker er mange gange frosset fast til mit teleskop, når jeg skulle bære det ind og det er dækket med rimfrost. Min gamle 4.5″ newton, der havde ståltubus, kunne have et centimetertykt lag af is under okularudtrækket, der hvor min ånde ramte det iskolde rør.

Så de -8C vi havde i forgårs? Bah! Bring it on, I say. Så længe det ikke blæser og er fugtigt i luften.

Thomas, Bornholm

munkholm
            Deltager
              • Neutron star

Var ude i nat -16 grader men fik dog 4 timer, godt man kan sidde inde

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Jeg sad ude i 4 timer og prøvede at drift-aligne.
                Det var -13,5 gr her i Frederikssund.

Mine vinterstøvler er slidte kunne jeg mærke. Det er altid det værste at fryse om fødderne.
                Hvor kan man købe nye filt-indlæg (hel fod, ikke bare en sål) til vinterstøvler til rimelige penge, nogen der ved det ??

Nu er både mit varme og kolde vand på badeværelset frosset, så ingen varm bruser, ingen vaskemaskine og intet toilet, der fungerer. Gamle l*** hus…

Vandrer nu mod svømmehallen, håber dælme de har tændt op i saunaen Tongue

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Det med de vandrør der, er ikke så godt… For når de tør, er der fare for, at de er sprunget læk.

Ang. filtindlæg (tæller den her post iøvrigt som et filt-indlæg?), så prøv hos en velassorteret sports- og fritidsforretning.

Thomas, Bornholm

2mas
                  Deltager
                    • Nova

Jeg kan da huske en nat ved Maglesø for et par år siden. Heine og jeg stod ude i 5-6 timer i -17. Dog efter 4-5 timer, begyndte tæerne at blive lidt kolde, men ellers var det ikke noget problem.

Det handler bare om, at ha godt med tøj på, og lidt varmt at drikke. Og så skal det ikke blæse..

jonas_acj
                      • Planet

Så er det vist mine sko, den er gal med… kan ikke holde varmen så længe… der går højst en time…..

2mas
                      Deltager
                        • Nova

Jonas, hvis du får problemer med tæerne, så prøve at stille dig på en rist, eller en dørmåtte. Bare et eller andet, der isolere dine støver fra jorden. Det hjælper rigtig meget.

lars_k
                          • Planet

Den 4. januar 1982 skulle jeg på øvelse ved Skive. Jeg vidste, at det ville blive en kold omgang, så jeg brugte dagene mellem jul og nytår til at lave en lille smart ting: Et par filtsåler med indsyet konstantantråd og et 12 v batteri til at sætte i bæltet.

Det var koldt allerede om mandagen den 4. og det blev koldere som dagene gik. Om torsdagen blev der målt -31,2 grader i Thy. Jeg tror nok, at vi have -30 grader i Skive ikke så lang derfra. Det var faktisk meningen, at vi skulle sove ude, men det turde man – heldigvis – ikke lade os gøre. Jeg brugte mine såler flittigt til lige at give et tilskud en gang imellem…

Jeg tror da, jeg vil oveveje at “genopfinde” min såler fra dengang – men de kan vist også købes færdige. Jeg tror nok, at motorcyklister bruger dem, og så må de jo være til 12 v. Lige til at koble op på de 12 v, man jo alligevel har med sig ud Wink

Mvh

Lars

Lars_K2012-02-05 19:04:35

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Allesammen.

Da jeg boede i Grønland, observerende jeg en eller to gange i meget koldt vejr. Den ene gang holdt drevet på min C11’er Ultima op med at køre. Da jeg tjekkede termometeret viste det -35°C. Focusseringen kørte også som smurt med beg. Alt var stift.

Pudsigt nok var der ikke de store problemer med rim og dug, men luftfugtigheden var også kun 4%.

Jeg har observeret mange gang i Danmark i -10 til -18°C, men det føles langt værre end de -35 i Grønland. Jeg tror det hænger sammen med luftfugtigheden.

Mvh
                            Jens

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Jeg har observeret mange gang i Danmark i -10 til -18°C, men det føles langt værre end de -35 i Grønland. Jeg tror det hænger sammen med luftfugtigheden.

I høj grad. Jeg har lige været ude ved teleskopet, og det er -12 lige nu, men det føles ikke særlig koldt. Det er vindstille og luftfugtigheden er ifølge DMI 63%. Det er meget værre, når det er +1C, 98% luftfugtighed og 8m/s…

Thomas, Bornholm

edbbob
                              Deltager
                                • Super Nova

Lars Malmgren wrote: Hvor kan man købe nye filt-indlæg (hel fod, ikke bare en sål) til vinterstøvler til rimelige penge, nogen der ved det ??

Hej Lars,

Tror dem her kunne være interessante:

Sealskinz

Jeg har personligt kørt motorcykel med dem i plaskøsende regn i dagevis, med fuldstændigt våde støvler, men helt tørre varme fødder. Det er ren TV-Shop!

De er ret dyre, men alle pengene værd.

Du kan bla. købe dem på Amazon.

Vh

EDBBob

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
                              • Emnet 'Alt for kkkkkoldt udenfor' er lukket for nye svar.