Alt for kkkkkoldt udenfor

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Alt for kkkkkoldt udenfor

• Dette emne har 28 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af edbbob. This post has been viewed 291 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Forfatter

jonas_acj
      • Planet

En skam det er så koldt udenfor. Næsten urimeligt koldt. For det er jo ellers skyfrit og stille. Tror dog ikke atmosfæren er så rolig højere oppe…

Er der nogen, der vover sig ud med anorak, vinterluffer og varmeblæser i aften?
      Føj det ser kooooldt ud… men det gør det nu også uden for vinduet. 15cm sne og -10,9°C.
      Tror bare jeg bliver inde i dag….

Jonas_ACJ2012-02-04 17:22:55

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Det ser enda kaldere ut på de bildene over, men – 11º C (hos meg) frister ikke til noe teleskop-bruk ikveld. Sist uke ble det målt – 37º C i telemark fylke (knappe 20 mil unna).

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

jonas_acj
          • Planet

-37°C? Så var jeg løbet skrigende bort og direkte ind under den varme bruser ! Wacko

mejer
          Deltager
            • Super Nova

Jeg har nogle deep sky projekter, men månen lyser for meget op nu, og den står omkring der hvor jeg skal fotografere.

Så den står på sofa hygge med brændeovn og whisky.Wacko

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

I er en flok kyllinger!

Næh, på med termokedeldragten og de go’e gamle US military vinterstøvler med tredobbelt filtindlæg og så en god pelshue, så kan man klare sig i nogle timer. Skal man sidde ned, så er det en god ide med en ekstra jakke eller et tykt tæppe til at lægge over sine lår og knæ, hvor stoffet bliver strammet når man sidder ned. Er man i nærheden af huset og dermed elektricitet, så kan man tage en varmepude på ryggen og lade ledningen gå ud gennem det ene bukseben eller lignende. Den kan gøre tingene en hel del mere behageligt.

Kun skyer eller kraftig blæst holder mig inde.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Mit varme badevand + håndvask og vaskemaskine har frosset vandrør, så ingen varme bad til mig.

Men ud skal jeg da efter aftensmaden Clown
                Hvis bare jeg kan få tøet min trefod så meget op, så jeg kan justere højden på benene…
                Så kan jeg nemlig få prøve om jeg kan få drift alignet setup’et…

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Jeg tror vist jeg har en lille ukrudtbrænder i skuret…
                  Hmm den skal prøves Evil%20Smile

jonas_acj
                    • Planet

Nu fryser det 12,9°C, så hvis jeg var i tvivl før, så er jeg det i hvert flad ikke nu. Ermm

Men flot er det, når månen lyser sneen op. Thumbs%20Up
                    Held og lykke til jer, der vover jer ud i den sibiriske kulde… pas nu på at teleskoperne ikke fryser fast til jorden, så I ikke kan få dem med ind igen…

Jonas_ACJ2012-02-04 19:23:32

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

pas nu på at teleskoperne ikke fryser fast til jorden, så ikke ikke kan få dem med ind igen…

Det er faktisk sket for mig! Men så tager man bare teleskopet med ind og lader monteringen stå ude, dækket med en affaldssæk. Monteringen kan sagtens tåle den tørre frost.

En bonus ved den meget tørre luft er de stærkt formindskede dugproblemer. Jeg var ude i går, for at teste nogle nye okularer og kom på et tidspunkt til at ånde på et af dem. Jeg tænkte, at nu var det sket, for de havde på det tidspunkt været ude i et par timer, men duggen forsvandt med det samme, selv om det var -8C.

Thomas, Bornholm

mejer
                      Deltager
                        • Super Nova

For satan da Thomas, jeg var flad af grin, da jeg læste den om varmepuden, og ledningen ud igennem buksebenet. Så skal man passe på, man ikke kommer til at løbe væk. For når ledningen ikke er længere, ryger man godt nok i jordenLOL

Super grineren billeder, du fik frem i min hjerneThumbs%20Up

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

@Mejer

Det var eksakt det samme billede jeg fik

Men termokedeldragten kan jeg kun anbefale Største problem er egentlig fingrene.

Nå tilbage til stjernerne. Der er hul igennem!

Vh

EDBBob

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Ja, jeg har nu ikke snublet i ledningen endnu, men det har været tæt på! Faktisk fører jeg ikke ledningen ud gennem buksebenet, men gennem den lynlås, der findes på de fleste termokedeldragter bag ved den almindelige lomme, så man kan lyne ned, hvis man skal ha’ fat i noget i lommen i bukserne indenfor kedeldragten. Man skal dog huske at tage stikket ud og putte ledningen i lommen, før man bevæger sig rundt, for sådan en ledning har det med at sno sig rundt om benene på en… Jeg taler af erfaring.

Fingrene er ganske rigtigt et større problem, men her tror jeg, jeg er ved at være tæt på en løsning, som jeg dog ikke har afprøvet i praksis. Problemet er, at fleecehandsker ofte ikke er vindtætte og læderhandsker ikke er varme nok. På mit arbejde havde vi lidt det samme problem, men gennem en hel del eksperimenteren fandt vi at tynde, vindtætte arbejdshandsker med tykkere, strikkede handsker udenpå var anvendelige. Jeg skal prøve det ved teleskopet ved lejlighed.

Desværre er det ikke klart her i aften.

Og Lars, pas på med ukrudtsbrænderen, hvis det er et træstativ…

Thomas, Bornholm

Finn
                            Deltager
                              • Neutron star

Thomas for pokker da osse, har lige fortalt min kone om en tovlig bornholmer med en varme pude på numsen og 100m ledning hængende efter sig, hun kan bare ikke holde op med at grine LOL LOL

-12,5 her på vestfyn og en ganske tør og klar luft samt drivende skyer.

Finn2012-02-04 22:58:23

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Ja, man gør meget for sin hobby. At folk så ler af mig, det ta’r jeg ikke så tungt.

Pokkers det ikke vil være klart her i aften. Det må være mine nye okularer, der tiltrækker skyerne. Det har lige sneet en smule igen.

Thomas, Bornholm

chris_h
                                Deltager
                                  • Super Nova

Finn wrote: en tovlig bornholmer med en varme pude på numsen og 100m ledning hængende efter sig

DET bildet får jeg ikke ut av hodet – tusen takk for det! Chris_H2012-02-04 23:19:15

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
                                • Emnet 'Alt for kkkkkoldt udenfor' er lukket for nye svar.