alligment

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? alligment

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af mhansen. This post has been viewed 126 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

nekkos
    Deltager
      • Giant

Hej Alle. Jeg har et par spørgsmål angående muligt køb på et tidspunkt.

Jeg har tidligere haft eq6-pro montering og kunne godt tænke mig at investere i noget grej igen.

Jeg skal have mulighed for at kunne foto, også med rimelig lang eksponeringstid på.

Jeg havde måske tænkt lidt på enten Meade lx-90 eller lx-200, i en 8 tommer acf .

Er det stort set kun monteringen der er forskellig på den 2 eller er det også tuben ?

Vil det være et godt setup, også for billeder eller skal man helst ud i eq montering ?

Og nå ja, som overskriften antyder 🙂

Når det er med gps, skal det så forståes på den måde, at hvis montering er i level, så laver den resten af alignment selv ?nekkos2016-02-24 19:41:38

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hvis du er interesseret i foto så er der nok ingen vej uden om en eq montering med mindre du vil investere endnu mere. Med en eq mont. er du også mere fri hvad angår valg af teleskop end du er med Meaderne.

Hilsen Claus

mhansen
        Deltager
          • Nova

Der er fordele og ulemper ved begge setups.

En EQ montering er bedre i forhold til foto i og med den allerede tager højde for fejlrotation og ideelt set kun skal korrigere på én akse. Du har også her fuldt ud frit valg, kun begrænset af monteringens kapacitet.
          Ulempen er at den skal pol-indstilles ret præcist (og hver gang, hvis det ikke er i en fast opstilling) og at den har en relativ stor og asymmetrisk “sving radius”

En Alt-Az montering har en eminente fordel at den er relativt let at sætte op, kræver ikke pol-indstilling og har nøjagtig samme “sving-radius” hele vejen rundt. Ulempen er at den skal korrigere på to akser samtidig for at tracke ordentligt (guiding) og at den roterer feltet, ergo kræver den en felt de-rotator. Derudover er det i langt de fleste tilfælde, især med de helt store modeller, begrænset i valget af tubus.

Dette kan dog afhjælpes ved at smække den op på en Wedge

Dette kræver dog at wedgen er meget præcist indstillet og denne skal så i stedet indstilles til at pege mod pol-stjernen. Men med en præcist indstillet wedge undgår du de to ulemper man normalt ser med Alt-Az monteringer, nemlig felt-rotation og 2d korrigering ved guiding.
          Og “sving-radius” for setuppet er stadig konstant, bare forskubbet bagud.

PS: For de fleste med mobile EQ setups, som ikke har brugt lang tid på at fintune polindstillingen (ved enten drift-allignment eller software, såsom PEMPro) bliver der også korrigeret i 2 dimensioner, men det behøver ikke være samtidig og her er Dec aksen ofte mindre betydningsfuld. Men ved upræcis pol-indstilling skal Dec aksen også korrigeres.

MHansen2016-02-25 13:17:02

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'alligment' er lukket for nye svar.