alignment og planetariesoftware

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? alignment og planetariesoftware

• Dette emne har 27 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af bjoern. This post has been viewed 631 timesandersen. This post has been viewed 631 times
Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Jamen, så må jeg jo ha’ tegnedrengen op af lommen (igen) L. Det drejer sig så om PCstyring af mount/kamera. Det er et MUST, at opsætningen kan udføre plate-solve, sync og goto, således som MS og Tommy beskriver. Jeg overvejer følgende muligheder:

1: Køb af TheSky v6 pro. Jeg har i forvejen CCDSoft. Pris ca. 1700.- Kan dette setup klare opgaven?

2: Køb af AstroArt og styring af kamera/mount herfra. Pris ca. 1300. – Kan dette setup klare opgaven?

3: Køb af Maxim og styring af kamera/mount herfra. Pris for download ca. 3000.

Erfaringer/anbefalinger???

PS. Jeg har endnu ikke et guidesystem. Såfremt option 1. vælges: CCDSoft har kun ’indbygget’ meget få guidecam drivere. Kan der fås drivere til f.eks. qcam5/AL-CCD 5?

Hilsen Mogens B.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

AstroArt har jeg – Men må med skyld istemmen sige at jeg stadig ikke har prøvet det.

Men CCDSoft TheSky6 pro skulle kunne, bruger ganske vist ikke den løsning selv og dog. Det er hvad jeg bruger sammen med CCDAutopilot4, som klarer det hele i et go. Yderligere udgifter !

Når jeg sidder ude og leger manuelt, så bruger jeg MaxIm DL 4,x sammen med en fin gratis downloadet sjterne database.

Men det er tilgengæld ufatteligt nemt at få det til at spille sammen.

CCDSoft og gudiekamera er et problem, jeg har et Qcam både et 5 og et 6 og kan ikke få pluginet til at virke på den. Men nu er jeg jo også kun IT nørd !

k_holst
        Deltager
          • Nova

Hej Mogens.

Undskyld hvis jeg ikke helt har fulgt medEmbarrassed Hvilken montering har du?

Hvis du kan køre EqMod skal monteringen kunne ramme inden for FOW! -Ellers gør du noget galt. Sig til hvis du skal bruge nogen råd til det.

Maxim kan klare alt hvad du efterspørger alene. Evt. kombineret med div. gratisprogrammer.

Mogens.Bildsøe
          Deltager
            • Nova

Michael/Kim, tak for svar- pt. er jeg mest til MaxIm (selvom det er den dyreste løsning), men jeg har endnu ikke bestemt mig.

Kim, jeg købte en EQ6 omkring jul efter råd og vejledning fra kyndige folk her på forum. Jeg tror de bl.a. hedder Kim og Michael Wink. Den montering har jeg hidtil styret med CdC/ EQMOD- og en enkelt gang fra TheSky/EQMOD. Problemet med CdC/EQMOD og den TheSky version jeg har er, at jeg ikke kan få overført Ra/Dec data m.m. automatisk til FIT-headers, og jeg kan ikke lave plate-solution+sync+goto som beskrevet ovenfor af Tommy og Michael. Og den løsning er bare for smart til at den kan undværes.

Hilsen Mogens B.

bjoern.andersen
              • Main Sequence

Hej,

jeg har også brugt en masse “overskyet tid” til at lære at bruge min nye HEQ%PRO m/SYNSCAN, og er efterhånden kommet så langt at det virker fint med Stellarium, EQMOD/ASCOM, PHD GUIDING/NEBULOSITY, og det hele snurrer fint rundt herinde i huset.

Nu dukker der så : plate-solution+sync+goto op i de foregående indlæg. Hvad er dog det for noget avanceret noget, og hvordan kan man lære noget om dette. Kan en venlig sjæl forklare hvad disse termer dækker over.???????, og hvor er focusdelen i dette?????

Alt dette om FITS Header, RA informaton overført osv. Hvad betyder det, og hvor kan man lære om det???

Bjørn Andersen2009-03-05 16:16:24

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Den plate solve, ville den funke over flere stjerner over aftenen hvis man har en ringe polar aligment som jeg har på altanen?

En 2 star er bare ikke god nok til at finde en lille galakse 60g væk, og 3 star kan ikke lade sig gøre grundet det minimale udsyn, 3 star i det fri er perfekt, ingen goto problemer.

k_holst
                Deltager
                  • Nova

Tommy du skal se at få lært at lave N-star align i EQ-Mod!

Du aligner på 3 stjerner i en trekant rundt om din lille galakse og så rammer den “dead on” indenfor align-trekanten. Hvis du så vil have bedre goto-præcision på en anden del af himlen, tilføjer du et par alignstjerner mere.

Hvergang du trykker sync i dit planetarieprogram bliver stjernen tilføjet som en align-stjerne.

bjoern.andersen
                    • Main Sequence

k_holst wrote: Tommy du skal se at få lært at lave N-star align i EQ-Mod!

Du aligner på 3 stjerner i en trekant rundt om din lille galakse og så rammer den “dead on” indenfor align-trekanten. Hvis du så vil have bedre goto-præcision på en anden del af himlen, tilføjer du et par alignstjerner mere.

Hvergang du trykker sync i dit planetarieprogram bliver stjernen tilføjet som en align-stjerne.

Betyder dette at man ikke behøver at bruge nordstjernen hvis man bare laver en synkronisering rundt om et emne?????. Det ville jo unægteligt gøre tingene lettere. Fungrer dette i så fald også til langtidsexponeringer??

k_holst
                    Deltager
                      • Nova

Jeg har en nogenlunde polaralign via polskopet og en align på tre stjerner rundt om objektet. Det fungere fint til lange guidede eksponeringer.

Hvis du ikke kan se polaris, vil jeg foreslå at du bruger lidt tid på driftalign EN aften! Mærk så op på jorden hvor monteringens ben skal stå så du kan ramme samme sted fremover.

Hvis det skal være rigtig godt kan du fastmontere en laserpointer, på EQ-hovedet, som kan lyse på et mærke på vægen når monteringen står korrekt.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Oki, jeg prøver lige:

Først INTET kan erstatte en god polaralignment ved lange exponeringer.

Dernæst.

Platesolve, er faktisk et lævn fra de gamle glasplader man lavede i sin tid.

De hed jo Plates 😉 Man regnede så ud hvad der var hvad på dem, og det er netop det vi gør idag med en platesolve.

Når man beder et program, her bruger jeg MaxIm som udgangspunkt, om at lave en platesolve så tygger den lidt på dit billede og finder hvad den mener kan være stjerner.

Så sammenligner den de stjerner med stjerner der burde være omkring det punkt som teleskopet har fortalt den pegede på da billedet blev taget.

Til sidst oplyser den så centerpunktet for dit billedet, samt den beregnet fokallængde og pixel opløsning. Hvis disse ting ikke passer til hvad du bruger, så har den ramt forkert.

Når den har fundet ud af hvor center faktisk var på dit billede, kan man opdatere teleskopets position. Altså man fortæller det at nej du ikke ikke der, men her.

Derfor kan man efterfølgende bede teleskopet om at gå derhen hvor man faktisk ville.

Det virker lidt ala et semiautomatisk søge teleskop, da så længe der er nok stjerner, kan man finde ud af hvor man faktisk ramte selv om man ramte et par grader skævt.

Du kan lære om det hele på mit MaxIm DL kursus: http://messier.flight.dk

Så hvad kræver det?

MaxIm DL, en stjernedatabase såsom GSC 1,1 og en forbindelse mellem MaxIm DL og dit teleskop (inden man optager billeder og mens man gør).

Ikke andet.

Mogens.Bildsøe
                        Deltager
                          • Nova
                          Hej Bjørn. Som også Kim skriver slipper du ikke for at pol- og stjernealigne, hvis du vil lave lange eksponeringer.

Bjørn Andersen wrote:

Nu dukker der så : plate-solution+sync+goto op i de foregående indlæg. Hvad er dog det for noget avanceret noget, og hvordan kan man lære noget om dette.

Michael og TommyF har forklaret dette tidligere i denne tråd- læs der :-).

Bjørn Andersen wrote:

Alt dette om FITS Header, RA informaton overført osv. Hvad betyder det, og hvor kan man lære om det???

Dine astrofotos er sikkert gemt i FIT-format. Denne filtype inndeholder en række oplysninger om det aktuelle foto (i FITS-header). Een oplysning kan bl.a. være himmelkoordinaterne (Ra og Dec) for det punkt, der er i centrum af dit foto. Hvis det software du bruger til at styre kamera med arbejder sammen med et planetarieprogram, indsættes koordinaterne automatisk- ellers må du tilføje dem manuelt.

Hilsen Mogens B.

Mogens.Bildsøe
                          Deltager
                            • Nova

Ups- Michael kom først

Hilsen Mogens B.

bjoern.andersen
                              • Main Sequence

Tak for nogle gode beskrivelser, så er der bare så meget mere at lære. :O)

Har været til foredrag hos Lollands Astronomiske Forening i aften hvor Uffe Gråe Jørgensen fortalte om Exoplaneter – Astroider, meteorer og andre gode ting som farer rundt over hovedet på os.

Det var særdeles interessant og levende fortalt.

Tillykke til foeningen med et godt initiativ.
                            Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
                            • Emnet 'alignment og planetariesoftware' er lukket for nye svar.