alignment og planetariesoftware

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? alignment og planetariesoftware

• Dette emne har 27 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af bjoern. This post has been viewed 630 timesandersen. This post has been viewed 630 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Kan man stjerne-aligne i Carte du Ciel eller TheSky ved hjælp af sync kommandoen? Forstået på den måde, at programmet benytter fortløbende sync kommandoer til aligning på samme måde, som EQMOD ASCOM og Synscan håndkontrollen aligner?

Mogens B

Hilsen Mogens B.

mhansen
      Deltager
        • Nova

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du mener. Så vidt jeg ved kan du ikke tilføje nye alligneringer til håndkontrollen via et planetarieprogram.

Jeg ved ikke om et planetarieprogram kan udføre sine egne alligneringer. Umiddelbart mener jeg bare at du kan synce efter en bestemt position og så ved programmet hvor teleskopet er henne og kan nemmere finde et objekt i nærheden. Dette er når du benytter håndkontrollen og tilslutter til et planetarieprogram.

Når du derimod benytter EQMOD til at allignere kan du jo for det første benytte dig af flere stjerner i en N-Star allignment. Ydermere kan du indtille programmet således at hver gang du syncer efter en stjerne eller et objekt, bliver denne sync tilføjet til listen, således at du kan udvide din allignering ved blot at trykke sync. Men dette kan du kun gøre når du benytter EQMOD.

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Hej Michael H, jeg tror nok at det er svar på mit spørgsmål- nemlig om en række sync. kommandoer i CdC (når jeg bruger ASCOM som teleskopinterface) kan benyttes til star-alignment på samme måde som i EQmod. Og det kan den så ikke :-).

Mogens B

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Hej Morten Hej Mogens

Nej, sync i CdCer ikke helt hvad der svarer til en multistar alignment.

MEN så alligevel.

Sync i CdC er det samme som sync på de fleste håndkontroller. Det vil
            sige at kommandoen fortæller monteringen hvor kikkerten ligenu kigger
            hen. Om det så med EQMOD bliver det samme (altså at punktet lægges til
            alignlisten) ved jeg ikke da mine erfaringer går på LX200 og LXD75/55.

Det er dog særdeles brugbart på en fast opstillet kikkert hvor polaralignment
            principielt er iorden. Her skal monteringen bare have en enkelt punkt
            på himlen samt et klokkeslet for at GOTO virker helt til horisonten.

Det bruger jeg selv på min LX200 gaffelmontering. Inden poweron stiller
            jeg den manuelt i retning af Azimut=SYD og DEC=0 (Det er den
            postion en LX200 tror den peger i ved poweron).

Dernæst en poweron og så connecter jeg CdC til monteringen og ved hjælp
            af CdC slewer jeg til en relativ klar stjerne i nærheden af
            startstedet. Den vil så typisk være at finde i søgeren men ikke i
            okularet. Men den centrerer jeg så og derefter siger jeg sync til den
            pågældende stjerne i CdC – vupti så er den ikke længere – GOTO’s er
            præcise nok til at jeg kan slewe op til 45-60grader uden at objekterne
            rammer uden for mit SXVH9 felt ved f6.3 (kan ikke huske hvor mange
            bueminutter det er). Resten af natten starhopper jeg rundt til objekter
            via CdC og Syncer løbende hvis GOTO fejlene bliver for store. Typisk
            gør jeg det for god ordensskyld ved ankomst til hvert nyt objekt da det
            letter framingen inden egentlig optagelse.

FrankLarsen2009-02-17 22:59:50

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Hej Frank, lyder forjættende- min opstilling er ikke fast, men i aften forsøger jeg en omhyggelig polalignering og brug af CdC som du beskriver; hvis skyerne ellers holder sig på afstand (ser lidt truende ud p.t.)!!

Mogens B

Hilsen Mogens B.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Mogens, jeg bruger noget der ligner lidt.

Tager et billede, platesolver det (den finder ud af hvor midten af billedet er på himlen) og sync’er så. Det hjælper på gotos i det område.

Lad os sige at jeg beder min montering om at gå til M94, og den rammer så meget ved siden af – at M94 slet ikke er på chippen! Så beder jeg om at få en platesolve, som giver mig og programmet centerpunkt i RA og DEC. Det fortæller programmet så monteringen at den faktisk peger mod noget andet end den troede, ved næste goto er M94 præsist i center af min CCD. Virker hvergang, hvis der er stjerner nok (skal helst være en 10-12 stykker).

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

Michael, hvordan er det så lige at du laver en platesolve? Hvilket software benytter du til det?

Mogens B

Hilsen Mogens B.

Mogens.Bildsøe
                  Deltager
                    • Nova

Grunden til jeg er så hooked på at finde en ufejlbarlig søgerutine er, at jeg har haft så store problemer med at få mit mål-taget på min chip, at jeg næsten er gået ned med stress og krampegråd. Sidst jeg var ude (fredag) fandt jeg kun een gang det forventede på chippen. Der er jo så også et meget lille FOV i mit kamera- men alligevel. Det må sgu da ku’ la’ sig gøre også for undertegnede ;-).

Mogens B

Hilsen Mogens B.

tommy.frank
                      • Super Giant

Mogens- Jeg platesolver med Maxim5. Det har indb. planetarium og er ret fedt. Hvis det går helt galt, så platesolver jeg et 10sek. guidebilled, det giver det helt store overblik. Bare husk at guideren og CCD´en er centreret, så går det som en leg.
                      Mvh.Tommy

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

MaxIm DL bruger jeg selv, mit automat program bruger CCDSoft og TheSky6.

Men det kræver kun at du bruger MaxIm og har en seriel forbindelse til din montering.

Som tommy siger, optag et par sek (jeg bruger min hovedchip – der er jo på den at vi skal ramme) og 5sek.

Beder så MaxIm om at få din montering til at gå over på mit objekt, min er sat til at tage 5sek når den er færdig med at gå der over pr automatik. Så trykker jeg på Analyse og den finder ud af hvor vi ramte, beder den så om at synce på stedet. Og trykker goto igen i MaxIm vupti objekt i center.

Det lyder meget mere besværligt end det er, men kan da lave en flash med det næste gang jeg er ude.

Det hjælper jo ganske vist på hvor godt du rammer hvis din alignment er god, og her findes der freeware addons til MaxIm som kan hjælpe dig.

Det er sådan jeg stiller på på et par min (ca10min).

Mogens.Bildsøe
                        Deltager
                          • Nova

Jeg har både CCDsoft og TheSky (kun v5, level II), men mangler så Maxim DL. TheSky har en “Image Link” option, hvor jeg kan lægge frames oven i TheSky- som så matcher og aligner min frame med programmets kort. Har endnu ikke prøvet dette (har kun en enkelt frame med for få stjerner). Er det den option i beskriver?

Mogens B

Hilsen Mogens B.

tommy.frank
                            • Super Giant

Næsten, Morten. Du tager et billed( få sekunder). Platesolver, og siger “overlay image”. Så lægges billedet i maxim´s planetarium. Og hvis det ikke stemmer med teleskopets viste position, så peger du midt på billedet og siger “sync to mouse position”. Simpelt og let.
                            Tommy Frank2009-02-17 22:32:50

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Hej Morten
                              sory … hej MOGENS

Jeg kednder ganske godt problemet med ikke at kunne finde objektet fordi det ligger liiige udenfor feltet.

Det er derfor jeg starhopper – det virker hvergang og kræver ikke
                              platesolver software (som er en udmærket løsning ellers!) og det virker
                              også for mig selv ved f10 (ca. 3m brændvidde) og med en 6x9mm chip.

Det kræver dog at man gør en STOR dyd ud af at aligne trådkorset i sit
                              søgeteleskop med centrum for hovedteleskop+CCD meget omhyggeligt.

Det gøres ved først at aligne trådkors med okular af rimelig brændvidde
                              og arbejde sig ned til et 6-8mm okular. Dernæst isættes kamera og så
                              bør mål stjernen ligge meget tæt på center af chip.

Dernæst centrerer du stjernen og justerer dit søge teleskop ind. (og syncer selvfølgelig).

Og så er du klar til at “hoppe”. Hvis det går galt kan du smutte ud og kigge i søgeren og slewe teleskopet på plads og synce.

FrankLarsen2009-02-17 22:58:43

tommy.frank
                                • Super Giant

Ups.. Undskyld MOGENSConfused… Morten er en flink fyr jeg kenderLOL
                                Mvh.Tommy

Mogens.Bildsøe
                                Deltager
                                  • Nova

Hej alle og tak for hjælpen. Jeg tror nu, jeg har en ide om hvad der skal til og håber på bedre resultater ved næste obs.session 🙂

Mogens B

Hilsen Mogens B.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
                                • Emnet 'alignment og planetariesoftware' er lukket for nye svar.