› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Alignment igen igen
- Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 2 måneder siden af joergen. This post has been viewed 27 timesk. This post has been viewed 27 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. december 2011 kl. 20:11 #74683
palle- Planet
Endelig er er lidt klart vejr i aften, og jeg har været ude og afprøve mit teleskop for første gang.
Når jeg prøvet at lave 3-star alignment, skal jeg justere temmelig meget ved alle 3 stjerner, for at ramme dem – og til slut siger den ´alignment failed´ !
Jeg går ud fra, at det er fordi mit udgangspunkt er forkert – og det er så her jeg har brug for hjælp.
Som det er nu, retter jeg monteringen mod polaris med polsøgeren.
Herefter sætter jeg teleskopet øverst og vægtene nederst – og teleskopet peger ligeledes direkte mod polaris.
Herefter tænder jeg så for goto, og den vælger altid Vega som første stjerne. Når den forsøger at ramme Vega, rammer for langt nede og for langt til venstre for stjernen.Gode råd modtages
vh Palle
18. december 2011 kl. 20:39 #74684
FinnDeltager- Neutron star
Er det ikke fordi du stadig køre med sommertid ???? Det lyder som om din dato og tid samt din lokasion ikke tastet rigtigt ind. Hvad er det for en montering du har ????
18. december 2011 kl. 20:43 #74685
palle- Planet
Monteringen er EQ3 – og jeg svarer nej til det når den spørger om det er sommertid.
vh Palle
18. december 2011 kl. 20:48 #74687
Ja det lyder jo rigtigt nok det du gør, har du sat din trefod i vater før du montere dit EQ3 hoved og kikkert ????
18. december 2011 kl. 20:53 #74688
palle- Planet
yep – det hele står som det skal (tror jeg).
Som sagt skal jeg justere teleskopet flere cm. for at det rammer Vega…
Jeg tænkte på, om det har noget at gøre med den lille ur-skive der er på monteringen.
I en anden tråd var der een der skrev noget om denne. I starten af menuen ved goto, siger den noget om uret (i dag vist nok ca. 7.30)
Kan det have noget med dette at gøre – fx noget med at kikkerten/vægten skal drejes rundt så uret passer ?vh Palle
18. december 2011 kl. 21:00 #74689
Nej det var ikke lige den de mente, det er i selve polskobet du skal sætte Polaris til kl. 07-30. Nu ved jeg ikke hvordan dit pålskobe ser ud, men har du ikke en stor ring med en meget lille ring ( boble ) på, hvis du har det skal polaris stå i den lille ring ( boble )
18. december 2011 kl. 21:00 #74690
munkholmDeltager- Neutron star
Da den ikke rammer vega, så prøv manuelt at få rettet Vega det sidste stykke ind i feltet, altså ikke bruge håndkontrollen, men du løsner låsene på ra og evt dec og retter så monteringen ind så du får vega i centrum, herefter går du videre til de næste stjerner som sædvanlig. Hvis du skal justere for meget og for langt med håndkontrollen kan der komme fejlmelding
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
18. december 2011 kl. 21:05 #74691
mortenDeltager- Super Nova
time zone +1?
18. december 2011 kl. 21:12 #74692
Ja rigtigt Morten, det kan jo godt lyde som en time der mangler.
18. december 2011 kl. 21:17 #74693
palle- Planet
Så er ungerne puttet – og jeg kan komme ud igen
Jeg prøvet og se om jeg ikke kan få det til at virke – foreløbigt tak for hjælpen.
vh Palle
18. december 2011 kl. 21:20 #74694
Det er fint Palle, men nu regner det
Men prøv lige den Time zone som Morten siger, tror det er der fejlen kan ligge.
18. december 2011 kl. 22:09 #74695
tomicichDeltager- Super Giant
Hej Palle
Kan det være fordi dine 3 stjerner ligger for tæt sammen, får samme “fejl” på min EQ5 hvis de 3 stjerner jeg bruger til at lave 3-star alignment med ligger for tæt sammen.prøv at vælge nogle stjerner som ligger langt fra hinannen.18. december 2011 kl. 23:01 #74697
palle- Planet
Jeg fik lidt bedre styr på det her i 2. omgang. Jeg har ingen ide om hvorfor det ikke virkede før – men nu kom jeg noget nærmere… Jeg tror først om fremmest bare at det er noget der kræver lidt øvelse 🙂
En anden ting jeg har bøvlet lidt med, er at jeg nogle gange ender i en meget akavet position, når jeg skal kikke gennem enten søgekikkerten eller selve okularet.
Er der fx en tommelfinger regel for, hvor højt i stiller jeres montering ?
– og er der en tommelfinger regel for, i hvilken retning okularet skal pege, når kikkerten er i top position ?vh Palle
18. december 2011 kl. 23:21 #74702
joergen.kDeltager- Nova
Højden på monteringen afhænger af teleskopet hvis det er en refraktor skal monteringen stå høj
hvis det er en newton skal monteringen stå lavt da fokuseren står høj i zenith.Og ja okularet står nogle gange meget uheldigt. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Alignment igen igen' er lukket for nye svar.