Alert! Eruptiv protuberans

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Alert! Eruptiv protuberans

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 311 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Der er en eruptiv protuberans på solens østside lige nu. Den er lille, men meget kompakt, skarpt aftegnet og klart lysende. Den forandrer sig med rasende fart. Jeg kan visuelt se den bevæge sig(!!!) med 88x på 63mm Zeiss Telemator med Daystar Quark H-alpha filter. Jeg tror, der er et meget aktivt område på vej ind på solskiven.

På modsatte solrand står nogle temmelig store, hvilende protuberanser, men de er ikke nær så interessante.

Desværre blæser det meget kraftigt og seeingen er middelmådig, så jeg kan ikke så godt bruge de større teleskoper, især pga. vinden.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Spændende!

SpaceWeather skriver noget om en eksplosion på Solen i går. Mon der

er en sammenhæng?

http://spaceweather.com/

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Nej, det er vidt forskellige steder på solen, så jeg tror ikke, der er en sammenhæng. Du kan se det aktive område, jeg snakker om, blusse op helt ude på kanten længst til venstre. Det mærkelige, X-formede lyse område inde på solskiven kunne jeg også se, men det virkede ikke særlig aktivt og var tilsyneladende ikke forbundet med nogen protuberansaktivitet, hvilket i sig selv er ret underligt.

Thomas, Bornholm

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Jeg har ikke noget H-alpha filter og desuden er det overskyet

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Man kan se det på: SOHO

spatzek
              Deltager
                • Super Giant

Jeg så et tilsvarende i fredags ved den anden kant, ikke så langt fra vores herlige solpletgruppe. Til dem, der har et h-Alpha filter, og ikke ved, hvordan man ser forskel ved første øjekast, så har en eruptiv protuberans typisk en lysstyrke og “farve”, som er det samme som den omgivende “overflade” – stærk orange. Almindelige protuberanser er svagere og rødlige i farven. I fredags skiftede jeg over til Calcium, og vente nogle minutter senere tilbage til h-Alpha – og så var den væk, som i helt væk, så det går hurtigt. Spatzek2017-05-31 14:12:38

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Alert! Eruptiv protuberans' er lukket for nye svar.