Aktivitet på solen 22/3

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Aktivitet på solen 22/3

• Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 11 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 1582 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

Hejsa alle sammen

Her er et billede af aktiviteten på vores stjerne i dag..

Ikke det bedste billede men der er godt gang i den.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

“Ikke det bedste billede”… Måske ikke, men det er dælme tæt på. Fremragende. Det ser næsten ud, som om noget er faldet ned på solen fra venstre med et plask.

Thomas, Bornholm

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Et utrolig flot og spændende billede, hold da helt op… inspireret af sådan et, og med den frekvens stjerneklare nætter vi har her i det nordsjællandske, er det jo bare for dumt at man ikke også kaster sig over sol-observationer. Hmm, kan en Lunatico 80 + solfilter mon levere noget som ligner bare lidt?

Hilsen Mogens B.

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Fascinerende ! Clap

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Ja, det var dæleme et godt billede du har præsteret denne gang. Herligt! Der sker en masse og helt plastisk at kigge på. Det er faktisk et af dine bedste billeder til dato, hvis jeg da har set dem alle. Det skal da en tur på Spaceweather!

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mikael_joe
              Deltager
                • Super Nova

Flot billede af det “springvand”. Jeg fik også snuppet den idag og taget timelapse af den.

jacobb
                  • Nova

Hejsa og mange tak for alle de fine ord

Mht “Ikke det bedste billede” så mener jeg mht detaljer, seeing var rigtig skidt og ordentlig fokusering næsten umulig med den 2,5x barlow jeg plejer at bruge. Dette billede er taget uden barlow og der mangler stadig detaljer…

Og så drillede billedbehandlingen også meget, dels pga alle de dårlige frames pga seeing og også fordi det er svært at kombinere billeder med så forskellige intensiteter.

Men alt i alt er jeg da tilfreds med at der kom et brugbart resultat ud af det.

Mikael, jeg glæder mig meget til at se resultaterne af dine anstrengelser!

Mvh

Jacob

jacobb
                    • Nova

Og lige et til, det her er det eneste fra i dag hvor seeing ikke ødelagde det helt med 2,5x barlow

mikael_joe
                    Deltager
                      • Super Nova

Det er nogle lækre detaljer i den overflade. Ville ønske jeg havde en større åbning.

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova
                        Hej Jacob

Med tanke på at du foretrækker close up billeder, så foretrækker jeg alligevel det første. Som close up vil jeg hellere se nogle protuberans billeder fra din kant, da du har åbningen til det.

outlook2011-03-22 19:55:19

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jacobb
                          • Nova

Hæ hæ, som sagt Leif så var seeing skidt her i dag, men du skal da have et alligevel

Det er altså noget skidt at jonglere med 3200mm brændvide i dårlig seeing…

Der er forresten ingen grund til kritik af dette billede, jeg ved godt det er uldent osv

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Flotte billeder, Jacob! Jeg likte specielt det første.

Mvh,
                            Bjørn

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Aktivitet på solen 22/3' er lukket for nye svar.