Aktiv sol i H-alpha

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Aktiv sol i H-alpha

• Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 134 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Jeg passer hus for mine forældre og min gamle 80/1200mm Vixen akromat på ATM montering er “reserveteleskop” dernede. Jeg har taget min Quark med og da det, lidt mod forventning, har været klart her i formiddag, så skulle jeg naturligvis lige se, om der skete noget deroppe.

Den gamle akromat giver virkelig excellente H-alpha solbilleder og i dag var ingen skuffelse. Flere dejlige protuberanser langs med randen og et meget aktivt område, der er ved at dukke frem over randen. Dette vil især være meget interessant at holde øje med, så jeg gør opmærksom på det. I løbet af bare få minutter kunne man se flere små protuberanser bølge op og ned og nogle forsvinde og nye dukke op. Der stod også en temmelig stor paraplyprotuberans over hele området og de små protuberanser smed jævnligt små kugler af gas ud i rummet. Alt dette sås let med 126x med Quarken, binoviewer og to 40mm okularer. Seeingen var temmelig varierende, men der var virkelig gode øjeblikke, hvor alt stod skarpt og med forrygende detaljer.

Så ud og kig, hvis du har H-alpha teleskop.

Thomas, Bornholm

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Tog lige et sidste kig, inden jeg pakkede sammen. Jeg mente, jeg kunne se en solplet helt ude på randen, hvorfra der stod to meget klare spikes op. I hvidt lys, med Herschelkile, kunne jeg ganske rigtigt se en plet helt ude på randen, kun adskilt fra denne af den tyndeste mulige stribe sol. Hele området boblede stadig af aktivitet i H-alpha. De to spikes ændrede udseende i løbet af blot to-tre minutter, mens jeg betragtede dem. Vildt.

Thomas, Bornholm

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Hej Thomas

Tak for beskrivelserne, altid en fornøjelse.

allan_dystrup
          Deltager
            • Nova

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hej Thomas

Tak for beretningen.

Hvis man skulle investere i en quark, skulle det så være en til prominence eller Cromosphere?

Vises prominencer ok med Cromosphere versionen?

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Jeg vil stærkt anbefale chromosphere-versionen, fordi man i den både kan se protuberanser OG detaljer inde på solskiven, såsom de mørke filamenter (der jo blot er protuberanser set mod den lysere baggrund). Med en prominence-version kan man ikke se detaljer inde på skiven særlig godt, mens protuberanserne langs randen ses klarere. De ses dog udmærket klart i en chromosphere-version, så der er ingen grund til at købe prominence-versionen. Daystar sælger da også langt flere chromosphere-Quarks end prominence-Quarks.

Ang. teleskoper, så er der ingen grund til at købe en apokromat. Jeg vil anbefale, at man har flere teleskoper til sin Quark, da man først derved rigtig får fornøjelse af den. Et lille teleskop, med maks 450mm brændvidde (og helst kun ca. 300mm) og 40 – 70mm åbning vil være fremragende til at få oversigtsbilleder med høj kontrast på dage med halvdårlig seeing. Vil man studere detaljer, så skal man gerne op i en ca. 80mm eller deromkring. Lang brændvidde er OK, hvis man kan leve med det lille felt og høje forstørrelse. Til virkelige detaljeobservationer kan man gå op til en 125mm eller mere. Over 80mm skal man sætte et UV/IR filter foran diagonalen. Over 125mm skal der et ERF filter foran objektivet. Med 125mm åbning får man helt afsindig forrygende detaljer på både overfladen og især i protuberanserne. Det overgår LANGT hvad man kan få med en MEGET dyrere 90mm Coronado eller tilsvarende. Detaljerne er HELT sindssyge! Jeg skal selv investere i et 2″ UV/IR filter, da jeg så kan bruge min Quark på min 150mm akromat (nedblændet til 125mm). Jeg har snydt lidt og taget et hurtigt kig med den uden filter og detaljerne var absurde.

Man kan uden problemer bruge en binoviewer på Quarken, fordi den har en indbygget teleextender á la Powermate, så den nærmest er helt afokal. Der er kun meget ringe fokusforskel på at bruge et almindeligt okular eller Quarken. Og bruger man binoviewer i den, skal der kun refokuseres ubetydeligt.

Ang. okularer, så anbefaler jeg, at man anskaffer et par 40mm plössl, så man kan få så lav forstørrelse som muligt. Den indbyggede barlow-effekt ligger på omkring 4,2x, så et 40mm bliver til omkring 9,5mm. Det er især nyttigt med et par 40mm okularer, hvis man vil prøve at bruge temmelig langbrændviddede akromater. Billederne er fremragende, men feltet bliver meget lille og forstørrelsen kan hurtigt løbe i vejret, hvis man ikke har langbrændviddede okularer. Til teleskoper med f/4 – f/6 er 25mm okularer fortræffelige.

Der er i øvrigt en ny version, hvor barloweffekten kun er 2x, beregnet til lange akromater.

Man kan også bruge en telekompressor før Quarken, hvis man vil have et bedre oversigtsbillede. Husk UV/IR filter.

Thomas, Bornholm

Harkhoost
                Deltager
                  • Planet

Vil det i princippet sige at man med et ERF filter kunne montere Quarken på en spejlteleskop, hvis altså ikke ens tegnebog skreg på kunstigt åndedræt ?.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jep.

Thomas, Bornholm

Harkhoost
                    Deltager
                      • Planet

Hej Thomas.

Tak for hurtigt svar, og en inspirerende beretning.

Smile

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Hej Thomas

Tak for det uddybede svar. Jeg var meget imponeret over den sidste år til star party.

Jeg tænker den sammen med min Tak FS60C samt sammen med min 102mm F/6 Frauenhofer. Hvilket lyder som perfekte match.

Tror jeg skal se om jeg har lidt udstyr at sætte til salg – jeg må have sådan en.

FrankLarsen2016-04-08 09:10:38

Astro Optics
                        Deltager
                          • Main Sequence

Harkhoost wrote: Vil det i princippet sige at man med et ERF filter kunne montere Quarken på en spejlteleskop, hvis altså ikke ens tegnebog skreg på kunstigt åndedræt ?.

Hej Søren,

Hvis du med spejlteleskop mener Schmidt-Cassegrain, så har Daystar en Quark version designet til teleskoper med f-forhold på f:15 eller længere.

D.v.s. lange refraktorer, SCT med off-axis ERF og Mak-cass med ERF / off-axis ERF.

Off-axis ERF kan være nødvendig for at få det korrekte f-forhold.

Hvis der bruges off-axis ERF skal der bruges en wedge adapter som giver Quark den korrekte vinkel. (Den er inkluderet)

Hvis du tænkte på at bruge en Quark på din NexStar 6SE så skal du altså bruge et off-axis ERF på max 50mm, og den løsning kan næsten ikke betale sig. Så vil det være bedre at kombinere med en større refraktor.

Den almindelige Quark til refraktorer ses her: http://www.astro-optics.dk/daystar-quark.htm

Har forsøgt at informere bedst muligt på disse sider.

Hvis der er spørgsmål, står jeg altid til rådighed.

PS! Tak til Thomas for et meget informativt indlæg.

Mvh
                          Mogens Zachariasen
                          http://www.astro-optics.dk

Forhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
                          Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
                          Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Opdatering:

Pletten, der har bevæget sig ind over kanten, er vældig stor. Jeg observerede den i H-alpha med 115mm blænde på min 6″ f/8 akromat. Seeingen var desværre ikke så samarbejdsvillig, men der var dog gode øjeblikke, hvor man kunne se fantastiske detaljer. Selve pletten var kulsort, med et fint, tyndt, rødt bånd henover. Pletten sad ligesom i en strømhvirvel af gas, der snoede sig spiralformet omkring den. Yderst fascinerende at se. Jeg har aldrig set gassen sno sig om en plet på den måde før. Måske så man det bare ekstra godt, fordi det var så nær kanten?

Der sås også en meget stor, lang og V-formet protuberans i silhuet mod solen. Langs randen stod mange mindre protuberanser.

Thomas, Bornholm

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Aktiv sol i H-alpha' er lukket for nye svar.