Airglow

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Airglow

• Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 302 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Jeg gør lige opmærksom på en tråd, jeg har startet på CN, fordi der kom særdeles interessant information frem:

http://www.cloudynights.com/topic/524300-natural-airglow/#entry6994848

Man er velkommen til at også diskutere her, naturligvis.

Direkte link til ESO’s film om airglow:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/transcoded/2/20/Airglow_ESO.webm/Airglow_ESO.webm.480p.webm

Og wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Airglow

Thomas, BornholmAstrojensen2016-01-12 23:55:36

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Super!

Jeg skriver lidt i tråden på CN ved lejlighed.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Thomas .Spændende tråd . Har også flere gange bemærket at himlen var meget lys
          uden at jeg kan dokumentere det .

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jeg har også tænkt over at der var usædvanligt meget lysforurening her i efteråret, men troede det skyldtes mere dis og mere lys fra Svendborg. Er ikke sikker på om det er airglow.

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Hvis det er jævnt spredt over hele himlen, så er det airglow.

Thomas, Bornholm

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

Et foto kan ofte afsløre herkomsten.

Oplyste partikler i troposfæren vil normalt være gullige/brunlige fra lyskilderne på Jorden.

Airglow er ofte grønt (fra O) men kan også være rødligt (fra OH). Kan sjældent være gulligt (fra Na) eller blåligt (fra molekylært O2). Som regel er airglow tydeligst et stykke over horisonten.

Grønt airglow fra Søndervig

Nordlys over Sydnorge, lokalt primært rødligt airglow, med spor af grønt og gult airglow til højre.

Jesper G.

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Lidt tanker om airglow.

Siden jeg begyndte at lave helnatsmåleserier af nattehimlens kvalitet over Møn er jeg blevet mere opmærksom på airglow. Før december 2013 havde jeg noteret mig at stjernehimlen sommetider var mat og en sjælden gang i mellem bemærkede jeg også svagt lysende airglowstrukturer (Internal Gravity Waves) på himlen.

Nå, men min interesse for airglow blev skærpet i sæson 2 af målingerne (august 2014 til maj 2015), efter en stribe fantastiske måleserier i perioden dec. 2013 til maj 2014 (sæson 1), kom den ene elendige måleserie efter den anden i sæson 2.

Mange af målingerne var 0,3-0,5 mag./arcsec^2 (MPSAS) lysere end sæsonen før. I et enkelt tilfælde lysende airglow himlen med ca. 1,1 MPSAS, det er 2½-3 gange lysere end normalt! Først i marts bedres situationen og jeg fik igen målinger der matchede sæson 1.

Sæson 3 som er i gang nu (august 2015 til udgangen af 2016) har vist en tilsvarende tildens, med okay værdier i august og september, derefter bliver værdierne dårligere (lysere).

Den relative forhøjelse af airglow i sæson 2 fik mig til at undersøge hvad der var skrevet om fænomenet airglow, og noget af det jeg har fundet frem til er:

• Styrken af airglow variere med solens aktivitet, så høj sol aktivitet = kraftigere airglow. Denne sammenhæng har været kendt længe.
                  • Styrken af airglow varierer med sæsonen. Airglow er kraftigere om vinteren.
                  • Internal Gravity Waves (IGW) kan få airglow til at lyse kraftigere.
                  • Kilder til IGW er jetstrømmen, vejrfronter, orkaner, tordenvejr, bjergkæder og vulkanudbrud.
                  • Russerne som har studeret airglow siden 1948, har fundet en sammenhæng mellem jetstrømmens nærhed og IGW’s i airglow.
                  • Højtryksvejr giver anledning lav IGW aktivitet, da der er langt til potentielle kilder (jetstrømmen og vejrfronter).
                  • Der foregår en del forskning om der kan finde / påvise en sammenhæng mellem klimaændringerne og airglowets styrke. De undersøgelser som jeg har haft fat i, mildt sagt peget i alle retninger. Fra en negativ, ingen til en positiv sammenhæng. Så dette spørgsmål er stadig åbent.

Mine tanker omkring den formodet stigning i airglow er:

• De flere billeder af airglow, som nævnes i ESO’s video, specielt rødt airglow, skyldes en stigende brug af modificeret DSLR. Vi kender airglow som grønt på billederne, men de fleste og kraftigste spektrallinjer ligger fra det dybt røde til langt ude i det infrarøde. Modificeret DSLR vil nemmere fange spektrallinjerne i den dybt røde del af spektrummet.

Er der en reel stigning i airglow, vil dette kunne findes ved at gennemgå fotometrisk data fra de sidste mange år. Her er det jo nødvendigt at kende himmelbaggrundens lysstyrke.

• Har vi fået kortere perioder med højtryksvejr de sidste mange år?

Så Danmark befinder sig tættere på kilder til IGW’s. Det vil måske kunne forklare en lokal stigning i airglow.

• Der eksistere meget lidt data for airglowets udvikling over mange år i vores område og i det hele taget for de fleste steder hvor amatørastronomerne bor.

Så det vi oplever som en stigning i airglow er måske blot en himmelsk variant af at barndommens sommer altid var varm, tør og solrig?

Det blev et lidt langt indlæg uden nogle konkrete svar, blot flere spørgsmål. Men i hvert fald forsætter mine målinger af nattehimlens kvalitet over Møn. Måske vil de målinger om nogle år (helst en solcyklus!) give et mere konkret svar på om airglow er stigende i vores lille hjørne af verdenen.

Mogens.Bildsøe
                  Deltager
                    • Nova

Ku’ måske være interessant at se et plot af dine målinger, Tom?

Mogens B2016-01-14 11:48:49

Hilsen Mogens B.

tom.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Du finder et notat med alle (76) plots i denne tråd. Plottene dækker perioden december 2013 til november 2015.

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12186&PID=144145#144145

Tom A2016-01-14 11:52:46

Mogens.Bildsøe
                      Deltager
                        • Nova

Tak for link Tom, den tråd har jeg misset. For at detektere en evt. trend skal der jo kontrolleres for alle de parametre du nævner, men er der evt. en tendens, hvis du bare plotter (binnede) data i een lang tidsserie?

Hilsen Mogens B.

tom.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Jeg har ikke prøvet at plotte alle data i en lang tidserie, og min fornemmelse er at en langtidstrend (over flere år) vil være skjult i alle de andre variationer på nuværende tidspunkt.

Jeg har dog nogle ideer til behandling af dataen, som jeg formoder kan bringe nogle årstidsbestemte trends frem. Ideerne skal forfølges når jeg finder tid til det. Tom A2016-01-14 12:48:54

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg synes det er voldsomt interessant, at der i målingerne ofte ses en tendens til mørkere og mørkere himmel i løbet af natten. Det bekræfter ESO videoens udsagn om, at airglow aftager hen over natten. Det bekræfter også mange amatørastronomers, inklusive min egen, at himlen bliver bedre efter midnat.

Thomas, Bornholm

jesperg
                            Deltager
                              • Super Nova

Astrojensen wrote: Jeg synes det er voldsomt interessant, at der i målingerne ofte ses en tendens til mørkere og mørkere himmel i løbet af natten. Det bekræfter ESO videoens udsagn om, at airglow aftager hen over natten. Det bekræfter også mange amatørastronomers, inklusive min egen, at himlen bliver bedre efter midnat.

Thomas, Bornholm

Mon ikke at det hænger sammen med, at airglow skyldes re-kombinationen af molekyler, der under en intens UV-stråling i løbet af dagen er blevet adskildt.

Det virker meget plausibelt, at den re-kombination vil aftage i løbet af natten.

Det er i øvrigt derfor en kemisk proces, der fremkalder lys-emissionerne i airglow (re-kombinationen af molekyler), til forskel fra nordlys, der kort fortalt skyldes at luftens ilt og kvælstof “ophidses“ til et højere energi-niveau af solvinden (typisk under en solstorm), og udsender lys når de returnerer til det normale niveau.

Den forskellige baggrund for nordlys- og airglow-emissioner gør også, at nordlys kun findes nær polerne, mens airglow principielt findes overalt.

Jesper G.

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Mon ikke at det hænger sammen med, at airglow skyldes re-kombinationen af molekyler, der under en intens UV-stråling i løbet af dagen er blevet adskildt.

Det virker meget plausibelt, at den re-kombination vil aftage i løbet af natten.

Jo, det er lige netop derfor. Men det interessante er her, at Toms målinger viser, at det har en ikke ubetydelig effekt og at gamle “skrøner” er blevet bekræftede.

Thomas, Bornholm

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Airglow' er lukket for nye svar.