› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Airglow 18-19. august
- Dette emne har 15 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af jens. This post has been viewed 123 timesjacobsen. This post has been viewed 123 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. august 2015 kl. 19:47 #135758
tom.aDeltager- Super Giant
I går aftes var airglowet synlig med det blotte øje her fra Møn. Jeg så det som nogle ganske svagt lysende plamager på himlen. Først i SØ, lavt på himlen og senere bemærkede jeg også et par tydelige pletter i Herkules og Lyren.
Snuppede et par billeder af fænomenet. Kameraet “så” meget mere end jegBemærk at jeg har boostet lys og kontrast gevaldigt, så airglowet er meget tydeligere end i virkeligheden.
Og her i sydøstlig retning et panoramabillede af tre enkeltfotos.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/19. august 2015 kl. 20:04 #135760
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det kan jeg godt skrive under på. Jeg var ude omkring midnat, og himlen var forbavsende lys.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. august 2015 kl. 20:18 #135762
jespergDeltager- Super Nova
Fantastisk flot Tom
– og sejt, at du kunne se det visuelt…
Jesper G.
19. august 2015 kl. 20:23 #135763
RudiDeltager- Neutron star
Hvordan ser man om det er airglow eller bare høje tynde skyer? Jeg så et lignende fænomen i Thyborøn 28/7 og 29/7 omkring midnat.
PS: og fine billeder der
rudibr 2015-08-19 20:48:49 /Rudi B. Rasmussen
19. august 2015 kl. 20:43 #135766
astrojensenDeltager- Neutron star
Her har jeg også været plaget af en kombination af dis og airglow. Himlen har været meget lys og det har været svært at se deep-sky ordentligt.
Thomas, Bornholm
19. august 2015 kl. 21:34 #135770
rudibr wrote: Hvordan ser man om det er airglow eller bare høje tynde skyer? …
Godt spørgsmål… Mavefornemmelse!?!
Hvis jeg tænker efter, så er det nok en blanding af at kende “sin” himmel, altså vide bevidst eller ubevidst, hvor lysforureningen normalt lyser skyer op.
Og så blokkere eller spreder skyer stjernernes lys, det gør airglow ikke. Så stjernerne fremstår stadig som strålende punkter igennem airglowet.Tit og ofte bruger jeg kameraet for at kontrollere om det virkelig er airglow jeg kan se, for kameraet fange airglowets grønne farve og gør også at de bånd og striber som airglow tit danner, bliver synlige. Og så er der ikke noget at være i tvivl om længere.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/19. august 2015 kl. 21:40 #135772
Igennem teleskop eller prismekikkert kan man se en halo af spredt lys omkring klare stjerner, hvis der er dis i luften. Airglow har ikke denne effekt og er også generelt et langt mindre problem end dis, men en kombination af dem er ren gift for deep-sky. Kontrasten dør fuldstændig og himlen ser flad og død ud som en jernplade.
Thomas, Bornholm
19. august 2015 kl. 23:02 #135777
jespergDeltager- Super Nova
rudibr wrote: Hvordan ser man om det er airglow eller bare høje tynde skyer? Jeg så et lignende fænomen i Thyborøn 28/7 og 29/7 omkring midnat.
PS: og fine billeder der
Bestemt fine billeder. Med den kraftige efterbehandling, er der jo risiko for, at nogen vil synes, at de er gyseligt grimme, men jeg synes at de er super-seje, for Toms efterbehandling gør, at man ser strukturer og farver i fænomenet mere klart, fremhæver og tydeliggør det væsentlige i motivet.
De båndede eller stribede strukturer er typiske, de skyldes normalt tyngdebølger (som man også ser i NLC). Farven er ofte grøn, men kan også være rød eller andre farver, afhængig af hvilke molekyler der re-kombinerer og i hvilken højde. mere info.
Ofte er farven kraftigere et stykke over horisonten, hvor man ser igennem en tættere/længere del af atmosfæren, i forhold til zenith. Det er tydeligt nederst til venstre i Toms billede.
Dis giver anledning til diffraktion/spredning af lys (som i en korona) på grund af små vanddråber (skidt for udsynet, som Thomas skriver). Airglow er molekyler i bunden af termosfæren, der bare lyser svagt, når de finder sammen igen, efter at have været splittet ad af Solens kraftige UV stråling i løbet af dagen.
Jesper G.
19. august 2015 kl. 23:45 #135780
JuliusDeltager- Nova
Flotte bilder av air glow. Ikke sett det selv enda.
20. august 2015 kl. 03:46 #135789
mikael_joeDeltager- Super Nova
Flot fangst.
20. august 2015 kl. 06:21 #135792
Astrojensen wrote: Igennem teleskop eller prismekikkert kan man se en halo af spredt lys omkring klare stjerner, hvis der er dis i luften. Airglow har ikke denne effekt og er også generelt et langt mindre problem end dis, men en kombination af dem er ren gift for deep-sky. Kontrasten dør fuldstændig og himlen ser flad og død ud som en jernplade.
Thomas, Bornholm
Kan kun give dig ret, men din bemærkning får mig til at tænke på en nat med airglow tilbage i januar.
Luften var klar og ingen dis, men der var et meget kraftigt airglow, mørkemålingerne fra baghaven som normalt ligger omkring 21,5-21,8 var oppe på 20,65 mag/arcsec^2. Stjernerne lyset klar og skarpt igennem airglowet, men alle de svage stjerner var væk og himlen virkede fuldkommen flad og død som du skriver. Et underligt syn.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/20. august 2015 kl. 09:31 #135798
Nå, det er altså ikke mig, der er ved at blive gammel og skør. Gad vide, hvad den kraftige airglow skyldes? Det virker som om, det er blevet meget kraftigt i de senere år.
Thomas, Bornholm
20. august 2015 kl. 09:47 #135799
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
I går var det også ret markant, og det er rigtigt, himlen ser meget flad
ud. Mælkevejen var næsten ikke synlig.
Wiki skriver noget om det:
Kan der ikke være en sammenhæng med solar flares?
Vi skal lave testoptagelser i aften, så vi kan godt undvære fænomenet.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. august 2015 kl. 10:03 #135800
Astrojensen wrote: … Det virker som om, det er blevet meget kraftigt i de senere år.
Thomas, Bornholm
Jeg har samme fornemmelse. Og jeg har nogen dokumentation for at airglow oftere er kraftig. Desværre rækker min dokumentation i form af målinger med min SQM-LU-DL kun tilbage til december 2013, så en god historisk dokumentation er det ikke.
Tilbage i oktober – december 2012 var det almindelig for mig at se Gegenschein. I 2014 så jeg det ikke en eneste gang. Tilgengæld var himlen ofte grøn
Der er en sammenhæng mellem airglow og solens aktivitet, så mon ikke airglowets intensitet aftager i de kommende år.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/20. august 2015 kl. 10:06 #135801
spatzekDeltager- Super Giant
Ikke helt så flad himmel i nat som forrige. Men man kan stadig fornemme på Mælkevejen og i 14″ kikkerten, at der mangler kontrast. Faktisk er M13 en god test til formålet, da man her kan fornemme kontrasten lige med det samme. Men ok nat.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Airglow 18-19. august' er lukket for nye svar.