AIP4WIN og Windows 10

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR AIP4WIN og Windows 10

• Dette emne har 18 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 272 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Hejsa,

har nu
      (efter flere anbefalinger) opgraderet til windows 10 og opdager til min skræk,
      at der er (seriøse?) kompatibilitetsproblemer med AIP4WIN v.2.0. Programmet loader simpelthen ikke, men viser ved
      opstart blot fejlen:

Component
      “COMCTL32.OCX’ or one of its dependencies not correctly registered: a file
      is missing or invalid”

Jeg har en
      lumsk mistanke om, at produktnøglen skal geninstalleres; men da dette vist skal
      ske inde fra programmet efter launching, er jeg jo tilbage ved start!

Jeg arbejder
      næsten dagligt med dette fine program, så før jeg ruller tilbage til windows7
      vil jeg vil lige høre, om andre oplevet det samme? og om de evt. har løst problemet??

Hilsen Mogens B.

Henrik Persson
      Deltager
        • Planet

Prøv at starte en kommandoprompt som administrator.
        Naviger til den folder, hvor comctl32.ocx er placeret og brug kommandoen

regsvr32 comctl32.ocx

Det er måden at genregistrere en com server i de andre windows versioner, så mon ikke det også virker i Windows 10

Henrik Persson2015-10-22 14:40:42

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Hej Hej Henrik,
          tak for hjælp; har fulgt dine anvisninger og får så følgende melding Geek:

Vh/ Mogens B

Hilsen Mogens B.

Henrik Persson
          Deltager
            • Planet

Det ligner et problem med rettigheder. Er du HELT sikker på, at du kørte kommando prompten som administrator?

Det er ikke nok, at du er logget på med en bruger med administrator rettigheder. Du skal starte kommandoprompten ved at højreklikke på kommandopromptens ikon og vælge “Run as administrator” eller “Kør som administrator”, hvis du har en dansk windows.

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Hej Henrik,
              har kaldt kommandoprompten som du beskriver og får nu denne melding:

efterfølgende forsøg på at starte AIP4WIN gi’r dog stadig samme melding, som beskrevet i første post Geek.

Hilsen Mogens B.

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hej Mogens

Prøv at sætte kompatibilitets mode nu, du skulle gerne have flere muligheder, lige fra XP SP?,
                Vista, Win 7 o.s.v.

Højreklik på genvejen i folderen hvor genvejen er placeret.

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

Desværre Lars, det funker bare ikke.
                  Ser om en ny download og installering kan køre. Der skulle vist også være en ny AIP4WIN v2.1 (beta version)- det undersøger jeg lige!

Hilsen Mogens B.

viggo.t
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Mogens.

Jeg har med svineheld (åbenbart) fået AIP4WinV2 til at køre under Win10. Det eneste jeg gjorde var at installere AIP4Win helt forfra, som du også har gjort. Altså med ny kode. Det fungerer indtil videre upåklageligt.

mvh Viggo. Viggo T2015-10-22 21:55:20

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Hi Viggo,

jeg har nu forsøgt
                      en re-install, men det fungerer stadig ikke. Kører p.t. en mail-korrespondance med Perrry fra Willmann-Bell, som fortæller
                      at opgradering på NOGLE PCere giver netop de problemer jeg oplever. Venter nu på en lovet PDF med anvisninger på, hvordan jeg
                      kan få skidtet til at fungere.

Og til jer
                      alle: Tak for jeres respons- go’e ideer modtages fortsat med glæde.

Hilsen Mogens B.

leif.hugo
                      Deltager
                        • Nova

Hej Mogens B

Håber at du vil offentliggøre hvordan du får det løst – jeg kan heller ikke få det til at køre.

Mogens.Bildsøe
                        Deltager
                          • Nova

Hej Leif, fik nedenstyående vejledning af Perry fra Willmann-Bell med anvisning på installationsproceduren. Den har jeg nu prøvet adskillige gange i forskelige varianter, men får fortsat samme fejlmeldingen Dead.
                          Fik samtidig en anvisning på registreringsproceduren.
                          Skulle du få skidtet til at virke, må du endelig poste løsningen- jeg vil gøre det samme.

Installering:
                          https://www.dropbox.com/s/vxukf72n6syqveh/AIP4Win2.x%20Registration%20%20Notes.pdf?dl=0

Registrering:
                          https://www.dropbox.com/s/vxukf72n6syqveh/AIP4Win2.x%20Registration%20%20Notes.pdf?dl=0

Hilsen Mogens B.

Mogens.Bildsøe
                          Deltager
                            • Nova

Hejsa igen,
                            vil da lige advare andre brugere af AIP4WIN mod at opgradere til windows 10: Selvom programmet kan benyttes på nogle computere, er der andre hvor det bare ikke fungerer. Een af disse er vist min PC. Jeg opgav derfor windows 10 og rullede tilbgage til 7eren- men sq om ikke den samme fejl nu fortsætter her også? Kan end ikke lave en re-installation efter uninstall af den gamle. For hulen hvor jeg er på herrens mark nu Ouch!

Hilsen Mogens B.

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Trist at læse Mogens. Vi må håbe at Willmann-Bell får styr på det.
                              API4WIN2 er et meget gammelt program (næsten 20 år) og man må nok erkende at det længe
                              har været end-of-life for programmet. Mon ikke Willmann Bell burde stoppe med at sælge programmet
                              eller skrive det helt om.

Alene at der står følgende på deres hjemmeside har gjort at jeg ikke købte programmet, selv
                              da det hed XP.

For best performance, AIP4Win2.0 requires the following: Operating system: Windows 98SE or later

Nightsky2015-10-24 18:06:17

pur
                              Deltager
                                • Giant

Jeg har nu prøvet på 2 Windows 7 maskiner og 1 Windows 10 og sjovt nok virker det kun på win 10 maskinen.

Hvad findes der af alternative programmer til AIP4WIN2 ??

(Sorry, ikke for at stjæle din tråd Mogens)

Vh

Henrik

Mogens.Bildsøe
                                Deltager
                                  • Nova

Hejsa,

Lars, vi er
                                  helt enige om at programmet er af ældre dato og at arkitekturen måske har en
                                  del år på bagen, men det ændrer jo ikke ved det forhold, at det er nemt at gå
                                  til og er fremragende til apertur fotometri analyser. I simply love it.

Jeg bruger desuden
                                  ofte AstroImageJ som alternativ- det er suverænt til tidsserie analyser, men
                                  lidt kompliceret og tricky at benytte.

Henrik, du
                                  er velkommen til at efterlyse alternativt software her i tråden- jeg overvejer
                                  selv en udskiftning til noget bedre. I øvrigt spøjse erfaringer du har gjort
                                  med dine forsøg på at installere AIP4WIN. Har nu sendt en mail angående egne
                                  problemer til Perry at Willmann’s

Vedr.
                                  alternativt software- se ovenstående. Desuden har jeg kig på Canopus, som dog
                                  koster lidt!! Til analyser af mange/alle stjerner, som forekommer på samme
                                  billede, kan jeg stærkt anbefale freeware programmet Apertur Photometry Tool!!!

Mogens B2015-10-24 18:04:35

Hilsen Mogens B.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'AIP4WIN og Windows 10' er lukket for nye svar.