› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Afstandsmåling i universet
- Dette emne har 85 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 3140 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. april 2009 kl. 05:18 #14476
john.stDeltager- Giant
MHansen wrote: Ligeledes når vi kigger på vores stjernetegn. Karlsvognen ligner jo Karlsvognen på jorden, men den ville måske se lidt anderledes ud fra den anden side af Mælkevejen og den ville helt sikkert se helt anderledes ud fra Andromeda.
Hvis jeg husker ret, underviser du i bl.a. astronomi.
Jeg kom pludselig i tanker om en fiks undervisningsdims, jeg engang har set.
I et akvarium med låg var hængt hvide kugler i lidt forskellig størrelse ned fra låget.
Kuglerne repræsenterede stjerner, som set fra forsiden viste et stjernebillede.
Deres indbyrdes afstand i dybden viste deres omtrentlige afstand fra Jorden.
Nå man kiggede lige forfra, så man altså et bestemt stjernebillede.
Hvis man flyttede sig sidelæns, så man, at et stjernebillede er en 3D-på-2D illusion, og kiggede man ind fra siden var stjernebilledet helt uigenkendeligt.
22. juni 2009 kl. 04:50 #17980
mhansenDeltager- Nova
Det er faktisk ikke en helt dårlig ide. Jeg har også overvejet lidt om man kunne konstruere den i et størrelsesforhold, der viser de faktiske afstande (eller så tæt på, som muligt).
22. juni 2009 kl. 05:44 #17982
john.stDeltager- Giant
MHansen wrote: … i et størrelsesforhold, der viser de faktiske afstande (eller så tæt på, som muligt).
Ho-ho – så skal du bruge en målestok omkring 1:1E-17 – ellers får du verdens største akvarium, herfra og ud til Jupiters bane, eller større.
1 parsec ca. = 3,08E16 km, fx er Deneb ca. 3E19 km væk fra min navle (der som bekendt er verdens centrum)
22. juni 2009 kl. 08:24 #17989
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg er ganske sikker på at Michael mente å skalere ned til en håndterbar målestokk.
Men hvorfor ikke ta akvarium-idéen et steg til og istedet henge kulene ned fra taket i klasserommet? Man kunne sågar male kulene med selvlysende maling som skinte når man slo av lyset.
Er det forresten noen som vet om et planetariumprogram som kan vise stjernebilder i 3D, d.v.s. at man kan se dem fra flere vinkler med et par tastetrykk? (Kanskje dette er nevnt tidligere i tråden… jeg har ikke lest hele ennå.)
Mvh,
Bjørn22. juni 2009 kl. 09:02 #17990
mstauningDeltager- Black Hole
Flere kan, StarryNight har flere muligheder. Blandt andet kan du “flyve” rundt ude i mellem stjernerne og derved se dem fra den vinkel du vil, den kan også flytte dig til andre stjerner/galaxer så du kan se hvordan eks Orion ser ud fra M45.. Eller du kan se det hele mens du “hænger” over mælkevejen.
22. juni 2009 kl. 09:20 #17991
Her et screenshoot fra StarryNight6.
22. juni 2009 kl. 09:57 #17992
Takk for tipset, Michael. Når du sier det så har jeg hørt at Starry Night er flott på 3D.
EDIT: Hmmm … og den har fått plugin til MaximDL også nå!
Men prisen … Starry Night + MaximDL koster jo en liten formue …
Bjørn T. Jønsson 2009-06-22 10:13:42 Mvh,
Bjørn22. juni 2009 kl. 10:36 #17994
Prisen er ikke dens stærke side, nej !
Men jeg mener at den er alle pengene værd… Men det kommer jo også an på hvad man skal bruge den til, den lille student udgave er jo fin til dette brug.
22. juni 2009 kl. 21:29 #18006
john.stDeltager- Giant
Bjørn T. Jønsson wrote: … Men hvorfor ikke ta akvarium-idéen et steg til og istedet henge kulene ned fra taket i klasserommet? Man kunne sågar male kulene med selvlysende maling som skinte når man slo av lyset
Idéen (norsk: vitsen) er at man med akvariet fra en bestemt vinkel kan se stjernebilledet, som det ser ud fra Jorden, og når man går rundt om det, ses stjernebilledet, som det ser ud fra andre steder i galaxen.
Umiddelbart vil jeg tro, at det bliver vanskeligt, hvis stjernebilledet fylder et helt rum.
22. juni 2009 kl. 21:42 #18007
mhansenDeltager- Nova
Hej John.
Nu tænkte jeg i grunden ikke så meget afstanden fra jorden til stjernebilledet, men mere stjernernes indbyrdes afstande. Og selvfølgelig sådan indenfor rimelighedens grænser. Det skal jo ikke være eksakt videnskab, men bare for at give et indtryk af hvor fjernt de individuelle stjerner er fra hinanden, selvom de synes at være på linie, set fra jorden.22. juni 2009 kl. 22:10 #18009
John, det har du rett i, men det er ikke nødvendig at stjernebildet fyller hele klasserommet. Dessuten er det ofte stor takhøyde i en del av disse klasserommene, f.eks. i fysikkauditoriumet(?), slik at “stjernene” antagelig kan henge langt ned uten at de henger ned i ansiktet på elevene. Dermed kan man få bra høyde i Y-aksen (nord/opp) på stjernebildet også.
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Afstandsmåling i universet' er lukket for nye svar.