› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › afstand fra reducer til ccd
- Dette emne har 82 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Mogens. This post has been viewed 1470 timesBildsøe. This post has been viewed 1470 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. maj 2009 kl. 19:43 #16082
mejerDeltager- Super Nova
Jeg ar fundet et afsnit i Meades 2008 katalog om 3.3 reducer.
f/3.3 CCD Focal
Reducer/Field Flattener andT-Adapter.
Ultra-fast.
For
ultra-fast CCD imaging withincreased edge-of-field
resolution and color correction. Reducesexposure times by up to
80%. Threads into rear cell of any LX90,LX200 or LX400 series scope
(or competing Schmidt-Cassegrains).Not
for visual use or film photography. 1.25″Her står der at den passer, men kun til foto brug. Og det er også ok.
Men så er det bare om Celestronen passer på Meaden.
Mejer
5. maj 2009 kl. 20:21 #16087
jesperDeltager- Neutron star
Nu gør man klogt i altid at nærlæse PR materiale fra Meade
. Der står at den kan skrues på LX90-200-400. Det kan den også, for de bruger alle SCT gevind.
Men hvad passer den optisk til? Meade f/3.3 og Meade/Celestron/Antares f/6.3 reducer/correctorne er alle designede til optisk at passe til Schmidt-Cassegrain teleskoper. Alle disse reducere passer optisk til SCT’er fra Meade og Celestron.Men LX400 og 200R bruger et andet optisk design (advanced Coma Free) som allerede er korrigeret for coma. Derfor vil ingen af disse reducere virke optimalt med LX400 og 200R. De kan godt reducere, men de vil næppe lave pæne runde stjerner.5. maj 2009 kl. 20:53 #16088
Nu snakker vi Jesper.
Hvad skal man så bruge for at reducere billedet.
Hvis jeg skruer mine Orion kameraer direkte i enden på kikkerten, ja så ender jeg med en forstørrelse på x500.
Det kan jeg ikke rigtig bruge til at tage billeder af f.eks. månen eller andromeda galaksen. Hvad skal man så bruge????Mejer
5. maj 2009 kl. 20:58 #16089
mogensDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Ja det troede jeg jo også efter at jeg siden anskaffelsen af 8″LX200R at have prøvet diverse afstanden med Meades egen 6.3 reducer uden det store held.-Så investerede jeg i en Celestron 6.3 og se så lige her.-Den smule der er skyldes lige så meget drift på grund af en meget hurtigt opstilling eller at kameraet ikke sidder helt korrekt – det er i mine øjne bevis på at det kan lade sig gøre-Mangler blot lidt mere testtid og lidt flere stjerner.
Der er iøvrigt et par andre fotografer her i Skandinavien der bruger reducere sammen med den såkaldte comafri.5. maj 2009 kl. 21:01 #16090
Det vil sige efter Mogens udsagn. Så virker Celestrons 0.63 reducer med min lx200r.
(Man kan hurtigt købe sig fattig i materiale, man ikke kan bruge til kikkerten, hvis man ikke passer lidt på).
Mejer
5. maj 2009 kl. 21:15 #16091
Hej Mejer
Jeg tør ikke udtale mig skråsikkert om noget med reducereMen det er det bedste resultat jeg hidtil har nået med kombinationen 8″LX200R og reducer..
5. maj 2009 kl. 22:17 #16094
k_holstDeltager- Nova
Lad mig her komme med en lille opfrdring:
Efterhånden som i tester forskellige reducer/flatnere, så brug lige 5 min på at tage et testbillede af Epsilon Cephei og send det til Michael Stauning.MS ligger billederne her: http://epsilon.flight.dk/Der vil med tiden komme en masse forskellige billeder med meget forskelligt udstyr, så man kan danne sig et indtryk af hvad der virker/ikke virker inden køb.Jeg kan nævne at der f.eks. ligger et billede taget med Celestron C8 og Celestron f/6,3-reducer.5. maj 2009 kl. 22:22 #16095
jesperDeltager- Neutron star
Hej igen,
Tjae, at undlade at utale sig skråsikkert om reducere er sikkert et godt råd Mogens. Det er hermed taget til efterretning. Men det kommer sikkert også an på hvor pernittengryn man er med stjernerne, og ikke mindst hvor stor chip man bruger. Celestron f/6.3 er designet til 24×36 film, så måske er det derfor hvis den kan bringes til at fungere med noget væsentligt mindre, selvom coma/krumnings profilen er anderledes på ACF end correctoren er designet til.
Er der ikke også nogen der har snakket om en Astro physics reducer til ACF?5. maj 2009 kl. 22:43 #16096
Hej Jesper
Det der med skråsikker var nu mest møntet på mig selv.-Men jeg er ligesom dig meget pernittengryn med stjernerne og det er nu nok derfor jeg har de der takahashi-refraktorerher er der ikke ret meget andet der kan følge med.-Iøvrigt er det så vidt jeg ved Tom Victor, der bruger en AP reducer.-Også Skafar bruger en 6.3 reducer til sit 12″Meade AFC(Afstand ca. 100mm)
mogens 2009-05-05 22:51:38 6. maj 2009 kl. 17:00 #16100
Nu har jeg bestilt Celestron reduceren. Så må vi se hvad den duer til på mit teleskop.
På Cloudynight forum, var de ikke i tvivl. De ville også bruge Celestrons. Og det skulle kunne lade sig gøre på en lx200r.
Ellers Mogens, så sender jeg regningen til dig hvis ikke den virkerMejer
6. maj 2009 kl. 18:42 #16101
holmDeltager- Super Giant
Mejer, hvad måtte du slippe for den…??
6. maj 2009 kl. 18:49 #16102
Den er købt ved Lyra. Omkring 1800,-
6. maj 2009 kl. 19:07 #16103
holmDeltager- Super Giant
Glæder mig til at høre hvad du siger til den – har selv en Meade 6.3 og den er jeg ikke umiddelbart imponeret over..
Men 1800 spir er da også en slags penge….
6. maj 2009 kl. 19:17 #16104
Holm, det skal du ikke være ked af. Jeg har Meades 3.3 reducer, og den er jeg slet slet ikke imponeret over. Men det lyder til når man spørger, at Celestron er top nice. Så jeg glæder mig til at modtage reduceren.
Men ja, det er mange penge. Men som man kan sige, så skal man ikke gå ned på materialer.
Mejer
Mejer 2009-05-06 19:20:37 7. maj 2009 kl. 16:53 #16138
Så er Celestron reduceren kommet. Når man laver MS ‘s test med en lampe 1 meter over og så se hvornår lyset er samlet i et punkt, så er punktet godt nok noget større end Meades 3.3.
Glæder mig til at prøve den.
Mejer
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'afstand fra reducer til ccd' er lukket for nye svar.