› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › afstand fra reducer til ccd
- Dette emne har 82 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 10 mÄneder siden af Mogens. This post has been viewed 1473 timesBildsÞe. This post has been viewed 1473 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
24. april 2009 kl. 11:56 #15574
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Mejer,
Skulle nok have nÊvnt at jeg kun omtalte Celestron og Meades 6,3 reducere.Det er rettet.M.h.t. 3,3 reducer har jeg ingen oplysning om afstand.En kammerat har én, og vi fandt ud af at afstanden skal vÊre ret lille. (Det er nogle Är siden, sÄ jeg kan ikke huske hvilke adaptere og mellemringe vi brugte).SÄ mit rÄd er at starte med den korteste lÞsning du har, og Þg sÄ afstanden til du har et godt resultat.MvhMogensMvh
Mogens24. april 2009 kl. 12:15 #15575
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Fandt den oprindelige side med oplysning om afstand.
MvhMogensMvh
Mogens25. april 2009 kl. 08:07 #15586
outlookDeltager- Super Nova
Ok, om igen. Man kan i den grad undre sig over, hvor folk fÄr deres oplysninger fra, nÄr man forsÞger at fÄ oplysninger om dit og dat. Det er for meget, at man ikke kan stole pÄ oplyste vÊrdier pÄ sÄ eksakt en videnskab som optik. NÄ, men her er i hvert fald et link til en som ser ud til pÄ en gang at have mÄlt og at vide noget om den sag:
Og sÄ i Þvrigt, er der nogen der har prÞvet at kombinere en f/6.3 reducer med en f/3.3? Jeg ved der er nogen i udlandet der har prÞvet og det skulle virke i ovennÊvnte rÊkkefÞlge. UPS, jeg har lige prÞvet og jeg kan bare ikke nÄ focus, selv med en SCT. Til gengÊld fandt jeg ud af, at f/6.3 reduceren er perfekt til dobbeltstjerner i forbindelse med video kamera.outlook 2009-04-25 23:59:57
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting26. april 2009 kl. 15:21 #15607
mortenDeltager- Super Nova
Det var lidt vanskeligere end som sÄ med den mÄling. Bl.a. fordi mÊlkevejen stÄr lavt og jeg havde svÊrt ved at finde et tilstrÊkkeligt rigt stjernefelt.
Jeg fik dog prĂžvet afstande mellem 60 og 120 mm. Der ser ud til at vĂŠre et ret bredt sweet-spot mellem 70 og 100 mm. Der er dog for meget stĂžj og variation i kollimering til at nogen konklusion kan drages. Mit minimum var ude pĂ„ 100 mm med 33,8% krumning, kollimering 3,6″ off, og stjerne FWHM mellem 5 og 6.Det mĂ„ vĂŠre et godt sommerferie projekt at genoptage dette pĂ„ en dejlig varm augustnat med hĂžj svane og mĂ„neskin. (SĂ„ man ikke behĂžver at ĂŠrgre sig over mĂ„nen).1. maj 2009 kl. 10:01 #15881
holmDeltager- Super Giant
Efter den udmĂŠrkede diskussion som har vĂŠret i denne trĂ„d, erhvervede jeg mig et par afstandsstykker til at sĂŠtte imellem min Meade 6.3 reducer og mit EOS450D, netop fordi stjernerne i yderkanten af billedfeltet var lidt “komet”-agtige.
Jeg var sĂ„ ude i aftes og eksperimentere med disse afstandsstykker og mĂ„ nok konstatere at jeg ikke er i stand til at se nogen forskel – bortset fra at der selvfĂžlgelig skal justeres noget fokus
Nu er det heller ikke verdens lĂŠngste afstandsstykker jeg har kĂžbt (en 10mm og en 20mm) men nok til en afstand fra reducer til kamera CCD pĂ„ 80-90mm….
1. maj 2009 kl. 14:47 #15889
mogensDeltager- Super Nova
Efter flere forsÞg med Meade 6.3 besluttede jeg at bestille en Celestron 6.3 som kom gÄr.
Anbragt i samme afstand som Meade, 111 mm giver den et helt andet billede- stort set comafrit.- Jeg mÄlte ogsÄ forskellen med brÊndglasmetoden: Meade 14 cm og Celestron hele 22 cm.- Meget mÊrkeligt af to reducere der bagge kalder sig 6.3.1. maj 2009 kl. 15:40 #15891
mejerDeltager- Super Nova
Jeg har brugt nÊste en hel dag nu, pÄ at finde den rigtige afstand, fra min Meade 3.3 reducer og til CCD chip.
Som alle beskriver, skal den sidde i en afstand af 8,5 cm. Jeg starter med at tage et billede af et trÊ lÊngere nede af gaden uden reducer. Her kan der stilles skarpt. Dog kan man se at billedet krummer en del i kanterne. SÄ indsÊttes reducer, og her har jeg ikke kunnet fange et fokus. Det bedste er, at man kan se trÊet i kanterne af billedet, men midten er hel mÊlkehvid. Man kan godt se, at forstÞrrelsen er mindre. Tror snart, jeg smider den reducer efter en eller anden. Det kan ikke passe det skal vÊre sÄ bÞvlet.Hvis jeg nu finder pÄ, at jeg vil prÞve en 0.63 reducer, hvad skal man sÄ vÊlge Celestron eller Meade. Der er en betydelig prisforskel.
Mejer
Mejer 2009-05-01 15:50:32 1. maj 2009 kl. 23:42 #15946
mstauningDeltager- Black Hole
PrÞv 55mm pÄ din 0,33, og skal du have en 0,63 sÄ fÄ en celestron den er meget bedre.
2. maj 2009 kl. 09:13 #15955
Jeg har bestilt en 0.63 Celestron. Skal bare lige hĂžre om det er en 1,25″ eller en 2″ reducer?
Syntes ikke rigtig det stÄr nogen steder.Mejer
2. maj 2009 kl. 14:05 #15960
Celestron har samme dimensioner som Meades reducer.
2. maj 2009 kl. 18:13 #15965
Tak for det Mogens, det vil sige 2″.
Mejer
2. maj 2009 kl. 18:49 #15967
Hej Mejer
Ja, lige til at skrue ind i stedet for Meaden, blot med bedre optik3. maj 2009 kl. 00:14 #15980
mortenDeltager- Super Nova
Mogens
Craig Stark synes at vĂŠre enig med dig i at omkring 110 mm er en comafri afstand. Med min 25×14 mm store chip har jeg dog haft indtryk af at den optimale afstand var lidt kortere. Jeg har ikke fĂ„et lavet yderligere mĂ„linger, og er ikke 100% sikre pĂ„ dem jeg har, fordi der var fĂ„ fĂ„ stjernet, billederne er taget for lavt pĂ„ himlen, og mine 95 og 105 mm billeder ikke var med 100% optimalt fokus (de var dog rimeligt vel kollimerede).For andre der har et Orion Starshoot Pro kamera, kan det mĂ„ske vĂŠre interessant at jeg fra Orion har fĂ„et oplyst at afstanden fra T-gevindet til chippen er 15 mm.ForhĂ„bentligt fĂ„r jeg mulighed for det inden det bliver helt lyst om natten.Mortenmorten 2009-05-03 00:42:02 5. maj 2009 kl. 19:29 #16077
Jeg har lige hĂžrt en lille fugl synge om, at en 0.33 meade focal reducer ikke passer optik mĂŠssigt med Meade LX200R teleskopet.
hvad mener i om det. Jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt eller forkert, men undersĂžger det nĂŠrmere.
Passer Celestrons 0.63 focal reducer i det heletaget pÄ Meade kikkerten. eller skal der noget andet til for at reducerer.
Mejer
5. maj 2009 kl. 19:36 #16080
outlookDeltager- Super Nova
Av, den var ny. Men er det sÄ ACF teleskopet du mener? SÄ kan man da forstÄ det.
Celestron reduceren har jo en SCT fatning, sÄ den skal da passe, hvis det er det mekaniske du tÊnker pÄ.Meade f/3.3 passer da pÄ min Celestron, men optisk KAN der vÊre en hage her mht. koma.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'afstand fra reducer til ccd' er lukket for nye svar.