afstand fra reducer til ccd

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER afstand fra reducer til ccd

• Dette emne har 82 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Ă„r, 10 mĂ„neder siden af Mogens. This post has been viewed 1472 timesBildsĂže. This post has been viewed 1472 times
Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 83 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

morten
    Deltager
      • Super Nova

Nu har jeg besluttet at vĂŠre KĂžbenhavner (=Ăžkonomisk uansvarlig) og bestilt adaptere sĂ„ jeg kan teste med 1 cm’s interval i omrĂ„det 5 cm -> 12 cm, sĂ„ er planen at lave en graf som afbilder graden af feltkrumning (ccd-inspektor) mod afstanden. Dette mĂ„ i hvert fald for celestron systemet kunne afgĂžre sagen.

M

mejer
      Deltager
        • Super Nova

Hej Mogens

Hvor stor er den Meade kikkert du har??

Mejer

holm
        Deltager
          • Super Giant

@Morten:

Hvor har du bestilte adaptorerne – skal ha’ nogen selv..Wink

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Hej Mejer

Det er “kun” en 8″ LX200R(OTA), bruger den mest til planetfoto med 5XTelepowermate.Kunne tĂŠnke mig en 10″- 12″ GPS-OTA – er der nogen der vil bytte?

mejer
            Deltager
              • Super Nova

DesvĂŠrre Mogens.

Ikke noget byttehumÞr at finde her. Kiggede lidt pÄ saturn i gÄr. Men kollimineringen er way off. SÄ det blev ikke til sÄ meget forstÞrrelse.

Mejer

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Holm, ja, det er lidt af en rodebutik med disse Meade reducere, men fĂŠlles for dem er at de er lavet i Kina, i hvertfald de nyere af slagsen. NĂ„r Celestron’s nĂŠsten koster det dobbelte er det mĂ„ske fordi, den er lavet i Japan. Jeg har da set en med “Japan” pĂ„ reduceren. Og sĂ„ koster det. Jeg ville ikke give alle de penge for den, hvis den derimod var lavet i Kina.

Hvis ikke kollimeringen i Ăžvrigt er optimal pĂ„ SCT’en fĂ„r man ogsĂ„ let “komet’er”, men da kun i den ene side vil mit logiske gĂŠt vĂŠre…Er den optimal, sĂ„ mĂ„ske et tiltet kamera. Jeg har faktisk en mistanke om at det kan vĂŠre det, nĂ„r kameraet monteres i “visual back’en” sĂ„ ccd’en ikke er absolut plan med reduceren eller pĂ„ den optiske akse! Det skal testes…”I’ll be back”.

outlook2009-04-21 14:19:13

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

morten
                Deltager
                  • Super Nova

2Astro. de drejer t-forlĂŠngerrĂžr efter mĂ„l. Jeg har sĂ„ bestilt 1,2 og 4 cm. Derved kan du lave alt mellem 1 og 7 cm. Man kunne opnĂ„ det samme med en sct -> 2″ focuser, og det burde jeg mĂ„ske have bestilt.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Morten – Jeg har en god 2″ fokuser som dog kun har 2,25 cm bevĂŠgelse, den mĂ„ du gerne lĂ„ne til din test. Den har ”m udlĂŠsning, og finjustering der kan noget.

Det er en VSI som vist nok kan nÞjes med 0,01”m flytning.

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

Tak Michael

Det vil jeg nok gerne. Nu skal jeg lige have tid til at lave den test, og det fÄr jeg nok fÞrst om en mÄnedstid. SÄ vender jeg tilbage.

M

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg har lavet lidt research og fundet, at Meade’s reducer f/6.3 lavet fĂžr 2006 har en focal length pĂ„ =285mm. Reduceren lavet det Ă„r og senere har en focal length pĂ„ omkring det halve, hvad der skulle gĂžre den uegnet til SLR kamera’er og filterhjul.

Celestron’s reducer skal have en focal length pĂ„ =285 mm, hvad der altsĂ„ ogsĂ„ gĂžr den mere anvendelig end Meade’s senere reducer, der altsĂ„ kun skal have den halve focal length. Ud over det sĂ„ har Celestron’en en bedre coating end Meade’en.

Dvs. hvis vi har den nominelle afstand fra midten af reduceren til ccd’en pĂ„:

285*(1-0.63)=105,5 mm, men andre igen hÊvder focal length til at vÊre =230, altsÄ:

230*(1-0.63)=85 mm, sÄ der er lidt at eksperimentere med. Men det er altsÄ kun pÄ den afstand vi har reduktionen pÄ faktor 0.63 og dermed ogsÄ felt korrektionen.

outlook2009-04-24 07:21:50

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Min mÄling med en lille hartmann maske lavet af et kartotekskort viste at brÊndvidden er 230 mm mÄlt fra bagkanten af reduceren. Baseret op forskellen i brÊndvidde mÄlt forfra og bagfra, sÄ er nodalpunktet 6 mm anteriort Jeg er meget sikker pÄ at fejlmargin i den mÄling er inden for 10 mm, formodentlig inden for 5 mm. Min celestron reducer, made in Japan, har med sikkerhed en brÊndvidde, som er kortere end 285 mm!

Mogens Zachariasen
                          Deltager
                            • Super Giant
                            VedrĂžrende Celestron og Meade 6,3 reducere.

Mener at der pÄ Meades hjemmeside primo marts 2009 blev oplyst en afstand fra reducer til CCD/film pÄ 45mm. Den oplysning mangler nu pÄ deres hjemmeside, sÄ jeg kan ikke bekrÊfte den.

Der stĂ„r dog at den kan bruges med T-adapter eller Off-Axis Guider, og det krĂŠver mere afstand sĂ„……?

Celestrons reducer skulle have en afstand – altsĂ„ fra reducer til CCD/film pĂ„ 105mm.

Oplysningen stammer fra en artikkel af Dennis di Cicco i et S&T fra juni 1997.

Meades ”gamle ?” reducer skulle iflg. samme artikkel ogsĂ„ have samme afstand.

Mvh

Mogens

Mogens Zachariasen2009-04-24 11:48:35

Mvh
                            Mogens

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

KĂŠre Mogens

Har du referencen pÄ den artikel, issue, sidetal?

M

mejer
                              Deltager
                                • Super Nova
                                Forvirringen er vist snart totalt.

NÄr i nu finder en rigtig god afstand for en Meade focal Reducer 0,33. SÄ sig lige til. De 85mm som alle siger kan jeg ikke fÄ til at virke.

Mejer

Mogens Zachariasen
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej Morten,

Sky & Telescope

Juni 1997

Siderne 38, 39, 40, 41 og 42.

Artiklen hedder: Of Pixel Size & Focal Reducers.

Forfatter: Dennis di Cicco – en af eksperterne – dengang.

Den handler om tilpasning af pixelstĂžrrelse til brĂŠndvidde, eller omvendt, sĂ„ man fĂ„r mest ud af sit ydstyr – altsĂ„ optimalt billedfelt uden at det gĂ„r ud over billedkvalitet.

Har ikke bladet, men kun en kopi af artiklen.

Mvh

Mogens

Mvh
                                  Mogens

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 83 i alt)
                                • Emnet 'afstand fra reducer til ccd' er lukket for nye svar.