afmontering af 10 RC spejl

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER afmontering af 10 RC spejl

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 182 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

munkholm
    Deltager
      • Neutron star

Har lige læst indslaget fra Jens, og har så set på mit eget spejl, og det trænger helt klart også til at blive renset, så er der nogen som kan anbefale et link om hvordan jeg griber det an?

Munkholm2014-08-11 13:15:10

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

munkholm
      Deltager
        • Neutron star

Er nu kommet så langt at jeg skal have spejlet ud, men den sidder fast. Jeg har afmonteret låseskruerne, men har ikke afmonteret justerskruerne, dem med fjedrene. Er det dem som skal skrues af før man kan få spejlet ud???.

viggo.t
        Deltager
          • Super Giant

Hej Bent.

Se her. Måske er det noget.

mvh Viggo

munkholm
          Deltager
            • Neutron star

Hej Viggo, ja jeg har været inde på den side, det er godt nok en 12″ men jeg tror det er justerskruerne der skal skrues af, det må prøves men tak skal du have.

så er den afmonteret, det var justerskruerne der skulle skrues af Så er vi fremme ved næste udfordring. Spejlet sidder i 6 bløde gummipuder, og er ikke lige til at tage op, så min tanke er at lade spejlet blive i cellen mens det bliver renset, da jeg ikke tror at det

kan presses på plads igen hvis den først er taget op.

Munkholm2014-08-11 16:10:36

munkholm
            Deltager
              • Neutron star

Så blev spejlet renset, og den eneste berøring var med vatpind til de sidste dråber. Det er nu monteret igen og kollimeret med en cheshire kollimator, en sidste kollimering med CCDInspector, så skulle det gerne køre igen.

Det var skønt at få prøvet en rensning af spejlet, især da det viste sig ikke være særlig problematisk.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'afmontering af 10 RC spejl' er lukket for nye svar.