› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Afbrændt LDX75
- Dette emne har 41 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af jonas. This post has been viewed 2037 timesc. This post has been viewed 2037 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. oktober 2009 kl. 14:06 #23726
tommyfDeltager- Neutron star
Bruger standart bil batterier, men har sat 4.5a og 6.0a på udtaget….
Min 230v forsyning har jeg klippet udgangen og monteret XLR stik i stedet, men den har så en indbygget sikring….7. oktober 2009 kl. 14:21 #23728
mejerDeltager- Super Nova
Bilbatterier i sig selv er OK, det er kun når der påmonteres lader der køre samtidig med brug af astroudstyr det kan gå galt.
Og Høst, hvad er IQ værdien på den “Intelligente” oplader.Jeg ved godt, man kan få opladere der har begrænsning på udgangen. Men de billige man køber ved Harald Nyborg skal man nok ikke bruge, da der højest sandsynlig ikke er nogen begrænser i.
Jeg syntes også du er lidt modig Høst, du køre med 1,6v i overspænding, og det er en ganske stor procentsats, når man regner på det.Jeg bruger selv NORATEL omformere, hvor der er indbygget kondensatorer og begrænser, så ved lille belastning, bliver spændingen på 12v, og ved pludselig stor belastning, f.eks ved varmebånd bliver spændingen stadig på præcis 12v.
Men de er dyre, og de skal bygges ind i en kasse.
Mejer
Mejer 2009-10-07 14:22:35 7. oktober 2009 kl. 14:29 #23730
Jeg sender lige link til transformerne.
http://www.noratel.dk/content/view/full/2244
Så er det den der hedder:
Type 12RC-C-DC-Strømforsyning, max 5% rippel.Den lille omformer er en 10A til kikkert, fokuser, kuppelstyring.
Den store omformer er en 15A til kuppelmotorer.
Mejer
Mejer 2009-10-07 14:31:55 7. oktober 2009 kl. 14:30 #23731
hoestDeltager- Nova
Hej Mejer
En EQ6Pro er beregnet til at køre 11-15 v 2amp i følge specifikationerne7. oktober 2009 kl. 14:35 #23732
Så har du ingen problemer Høst. Det som jeg har været udsat for er, at hvis spændingen dykker, på grund af belastning, kan man få nogle underlige fejl, der er lidt uforklarlige. Og hvis spændingen bliver for høj, kan man få den fejl, dette indlæg handler om, og derved en svedning af print.
Og bruger man ikke sikringer foran f.eks et bilbatteri er man modig. For i en kortslutnings tilstand, vil et bilbatteri kunne levere så meget strøm, at hele styringen smelter sammen.
Og hvordan kommer der så en kortslutningstilstand. Ja det kan der komme ved kondensvand i anlægget over længere tid.
Mejer
7. oktober 2009 kl. 14:52 #23733
hoestDeltager- Nova
Hej Mejer
Det eneste sted der ikke er sikring i mit system er mellem batteri og stikffordeleren fra stikfordeleren ud til de enkelte strømforbrugere er der de anbefalede sikringer7. oktober 2009 kl. 14:55 #23734
hoestDeltager- Nova
UPPPS
det må du undskylde Erik vi er ved at stjæle din tråd7. oktober 2009 kl. 15:33 #23736
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Jamen I skal være velkomne i tråden her. Det med at bilbatterier begrænses af den indre modstand er naturligvis rigtigt, men den modstand er godt nok lille. Jeg har set et batteri kortsluttet med en halv-tomme stålstang. Den brændte fint over med et brag.
Tilbage til emnet, så har jeg fået svar fra Meade.dk, om at min mail er vidersendt til deres tekniske afd. Jeg havde spurgt om de kunne skaffe et nyt mainboard som mine brændte kredse sidder på. Det kan være at vi kan høre hvad sådant et koster.Erik Nielsen 2009-10-07 15:34:33 7. oktober 2009 kl. 16:32 #23738
Svar fra Meade.dk
Så har jeg fået svar fra Erik Persson, som tilbyder omkostningsfri ombytning af ra-motoren.Det er da god service, men jeg har jo desværre købt min montering hos Lidl, og 5års-garantien er nok udløbet da jeg satte tand-remme på.Men ros til Meade.dk for tilbud om god service.I øvrigt advarede også Erik Persson mod at stramme snekkerne for meget, og det er jo netop det jeg har gjort. så det er hermed bragt videre.Erik nævnte også en sikring i strømforsyningen. Det har jeg ikke brugt, så det er sikkert en god ide med en 2-3 amp sikring i ledningen, det vil jeg i hvert fald gøre, hvis monteringen komme igang igen.mvh Erik(Hvis man bliver klog af sine fejl, så burde jeg være ret kvik!!)Erik Nielsen 2009-10-07 16:51:50 7. oktober 2009 kl. 17:07 #23744
hoestDeltager- Nova
HæHæ Erik
Der kan altid laves nye fejl tro mig jeg ved det7. oktober 2009 kl. 23:53 #23796
mr.mox- Nova
Det jeg mente med strømbegrænsning via batteriernes indre modstand er med meades standard batteripakke med otte almindelige celler. Det bør være helt sikkert.
Med bilbatterier, opladere og eksterne strømforsyninger SKAL der være en form for begrænsning af strømmen, fx en smeltesikring. Og sikringens størrelse skal ikke være meget over den opgivede maks. strøm på udstyret.
8. oktober 2009 kl. 04:44 #23797
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Mr. Mox wrote: Og sikringens størrelse skal ikke være meget over den opgivede maks. strøm på udstyret.
Eller helst litt under vel?
Mvh,
Bjørn8. oktober 2009 kl. 12:10 #23809
kallenator- Planet
Bjørn T. Jønsson wrote:
Og sikringens størrelse skal ikke være meget over den opgivede maks. strøm på udstyret.
Eller helst litt under vel?
Må nesten være litt over, da maks strøm som er oppgitt er en strømstyrke monteringen kan risikere å trekke under en stor belastning, det er dimensjonert for dette.
Kallenator 2009-10-08 12:14:32 10. oktober 2009 kl. 14:01 #23987
motomandk- Main Sequence
Mr. Mox wrote: Det jeg mente med strømbegrænsning via batteriernes indre modstand er med meades standard batteripakke med otte almindelige celler. Det bør være helt sikkert.
Med bilbatterier, opladere og eksterne strømforsyninger SKAL der være en form for begrænsning af strømmen, fx en smeltesikring. Og sikringens størrelse skal ikke være meget over den opgivede maks. strøm på udstyret.
Hejsa
på min LXD75 havde jeg en kortslutning ved indgangen til ‘RA-huset’ direkte fra batteriboksen, hvilket resulterede i, at hele batteriboksen smeltede pga. varme batterier. Så jeg ved ikke rigtig om jeg bifalder det med den indre modstand der sikrer (hvis det er sådan dit svar skal fortolkes).
Det er altid fornuftigt at have en sikring imellem./Henrik (H)
motomanDK 2009-10-10 14:04:26 13. oktober 2009 kl. 14:46 #24253
Så er den fikset!!!!
Jeg udskiftede først kredsen 4947 og derefter den anden, en 4936, og monteringen kører igen. Tak for hjælpen og tilbudene derom, jeg kunne klippe kredsene af, og fjerne stumperne med loddekolben, – men der skal godt nok en kraftig lup til mine gamle øjne, med kun 0,8 mm mellem kredsenes ben.
Nu er det så om at justere snekkedrevene med mindst muligt slør og mindst muligt strømforbrug. Motoren kan snilt trække 2A, hvis man strammer for meget, men klarer sig under alm. drift med 200 mA.mvh Erik -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Afbrændt LDX75' er lukket for nye svar.