› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Afbrændt LDX75
- Dette emne har 41 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af jonas. This post has been viewed 2036 timesc. This post has been viewed 2036 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. oktober 2009 kl. 19:35 #23636
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Min “mobile montering”, en LDX75 er igen brændt af. 1. gang fik jeg via Lidls garanti en ny RA-motor, men nu er den også stået af, således at den kun kan bevæges med uret, formentligt fordi den har været forhindret i at bevæge sig.
Jeg har adskilt RA-motoren, og en IC-kreds 4947A er tydeligvis brændt.
ER DER NOGLE, DER HAR ERFARINGER MED AT UDSKIFTE DEN KREDS??.Jeg har mailet til Meade.dk, men de har haft for travlt til at svare.En sådan kreds koster 6 kr, en ny ra-motor ca. 1500 kr.Underligt nok er der ingen sikring mod overbelastning.6. oktober 2009 kl. 20:15 #23651
mikkellund- Giant
JA. Som hobby elektronik bygger er det intet problem at lodde en so-8 af og på. Hvis du sender print og ic skal jeg lodde det for dig (i et prof lab på arbejdet) udenberegning.
Mikkelmolbjerg snablea gmail.com
6. oktober 2009 kl. 20:34 #23658
kimrasDeltager- Planet
Hej Erik
Der er kun en måde, at lodde sådan en af på, med almindeligt loddeudstyr, klip benene af helt inde ved ic’en, og derefter fjern benene med loddekolben, du må ikke prøve med tin suge-tråd.
Hilsen Kim Rasmussen.
6. oktober 2009 kl. 20:52 #23660
Det er et flot tilbud Mikkel,
Jeg vil nok prøve først selv, når jeg får kredsene hjem midt på måneden, men lokalt er jegret kendt for mine kolde lodninger!!!!, så det kan være jeg vender tilbage.Men jeg tænkte også på, om der var andre der havde oplevet dette, eller om det kun ermin montering der afbrænder motordriver-kredsene, ved blokering.Det er det nok, for der er da solgt rigtigt mange LDX55-75, og mange må også have væretblokerede i RA-bevægelserne.(Det var fordi jeg havde strammet samlingen for meget efter montering af tandremme)Kim, det har du ret i, jeg havde ikke tænkt på at gøre sådan, men det skal prøves.Og ja, jeg er fra anodebatteri-tiden.mvh ErikErik Nielsen 2009-10-06 21:01:18 6. oktober 2009 kl. 21:33 #23663
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg har selv en lxd75 og desværre er jeg ret god til at få motorhusene til at kollidere.
Det giver en høj knasene lyd, når husenes plast knækker, det sker som regel når en goto går amok.Men jeg har aldrig oplevet at elektronikken er brændt af.
6. oktober 2009 kl. 23:26 #23672
tommyfDeltager- Neutron star
Har haft 3 lxd75, alle har brændt en motor/print af, uden at have ramt sammen i husene.
Har dog fået alle lavet gratis uden problemer.6. oktober 2009 kl. 23:47 #23675
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
TommyF wrote: Har haft 3 lxd75, alle har brændt en motor/print af, uden at have ramt sammen i husene.
Har dog fået alle lavet gratis uden problemer.Wow, 3 stk der alle er brændt af !!
Lidt vildt !!!!7. oktober 2009 kl. 00:05 #23677
hoestDeltager- Nova
Hej med jer
Ja det er godt at jeg ikke har investeret i sådan en jeg var nok blevet stjernetosset7. oktober 2009 kl. 01:35 #23678
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hmm… Dette høres skummelt ut. Jeg håper jeg slipper å oppleve slikt med min LXD75!
Mvh,
Bjørn7. oktober 2009 kl. 09:57 #23693
noodles- Super Giant
Jeg har også brændt en af. Jeg tror det var pga. overbelastning.
Har i andre brugt den lille fesne batteripakke der følger med, eller noget andet?Mvh Simon7. oktober 2009 kl. 10:57 #23697
Noodles: Næ.. jeg bruger en autoakku eller tilsvarende, for der skal også være til heater, cooler, kamera, filterhjul, lamper, pc og sauna.
Lars, ja motorhusene kan knase fint, men sort gaffatape kan gøre det.Ellers har jeg bestilt kredse, og de kan kun købes 10 ad gangen, så hvis det virker, så giver jeg besked, og har så overskud, hvis I får problemer.Ellers, pas på ikke at stramme snekkerne for meget til, og vær parat til at afbryde, hvis en GOTO vil køre monteringen ud, hvor den støder mod andet.I hører nærmere, men jeg håber at den er i orden til Stevns, hvor den skulle bære Michaels gamle WO80, med Tommys Robofucus og Kims DSI-II som guide.mvh Erik7. oktober 2009 kl. 12:56 #23715
mr.mox- Nova
Man skal altid sikre sig at strømmen begrænses! Ved batterier sker det vha den indre modstand. På en strømforsyning skal der være et strømbegrænsende kredsløb eller en sikring. Sådan en bilbatterioplader tillader gevaldigt store strømme! Så der SKAL bruges en smeltesikring!
7. oktober 2009 kl. 13:01 #23716
mejerDeltager- Super Nova
HOLD HOLD HOLD
Jeg stødte lige på dette emne, og så at MR. Mox skrev noget om en bilbatterioplader.
DEN MÅ I ALDRIG BRUGE TIL ASTRO UDSTYR!!!!!!!!!!!!
Grunden er, at en bilbatterioplader, levere tæt på 16V hvis der ikke er noget belastning. Og en kikkertstyring levere slet ikke nok belastning til at nedsætte voltne.
Så hvis man bruger sådan en oplader, vil styringen med tiden brænde af, og en sikring vil ikke hjælpe, da den kun overvåger strømmen, og ikke spændingen.
Mejer
7. oktober 2009 kl. 13:50 #23724
nightskyDeltager- Neutron star
Uha det er trist.
Har selv haft LDX 75 siden de kom frem for flere år siden. Har ikke haft problemer, selv om den har trukket en 10″ i 1,5 meter langt rør. Fik dog raget en ekstra RA motor til mig da jeg hørte om afbrændte motorer for et par år siden.7. oktober 2009 kl. 13:57 #23725
hoestDeltager- Nova
Hej må jeg godt komme med en kommentar
Jeg bruger selv et bilbatteri med oplader på da mit strømforbrug osse er højt men jeg har en af de der “intiligente” opladere der kan indstilles til at levere13,6v og det passer jeg har målt efter. Den er af mærket CTEK -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Afbrændt LDX75' er lukket for nye svar.