Afbalancering af WB (blå himmel)

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Afbalancering af WB (blå himmel)

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 305 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Asteroid

Hej Alle.

Jeg formoder ikke at de lyse nætter, afholder jer fra at skyde stjerner osv. i øjeblikket…..(?)

Jeg har været ude og træningsskyde min Canon DSLR og har naturligvis også fået den dominerende blå farve med på motiverne.

Findes der en smart måde at afbalancere den blå himmel i Photoshop, så det ikke påvirker de øvrige farver i motivet ?

Har naturligvis prøvet at balancere i Lightroom (se vedhæftede) men ved at opjustere kelvin, bliver den røde farve meget dominerende.

P.S. WB sat til Daylight og kører med Optolong UHC.

På forhånd tak

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Det er svært at sige. Hvis himlen er blå, så er det jo forklaringen.

Jeg har prøvet at skrue i Photoshop, og den himmel vil bare være blå.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
          • Asteroid

Hej Torben.

Ja…enig.

Men tænker: hvad pokker gør de, der fortsat skyder Deep-sky på denne årstid – på vores længdegrader ?

Filter, redigeringstrick eller ??

MVH.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Godt spørgsmål. Man kan måske sige, at problemet kan være størst, når

man fotograferer med farvekamera.

Dit histogram viser tydeligt, at det er muligt at flytte den blå hen

til rød og grøn. Stjernerne ser meget blå ud, så billedet skal justeres.

Nu har jeg kun skruet på farvebalancen i Photoshop. Hvis man separerer

farverne og justerer deres niveauer inden stackning, så bør man kunne

få en mere naturtro gengivelse.

Hos TOC har vi stoppet vores aktiviteter på denne side af Skt. Hans.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

tom.a
            Deltager
              • Super Giant

Du kan prøve denne metode. Jeg bruger den selv og den fungere fint. Godt nok har jeg ikke været ude i så kraftige farvejusteringer som det histogram du viser. Men prøv metoden, måske fungere den.

http://clarkvision.com/articles/astrophotography.image.processing2/

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
              Min blog http://grib-stjernerne.dk/

adam
              Deltager
                • Main Sequence

Jeg har også lige prøvet med Registax at skrue næsten helt ned for alle farver i Wavelet/Colourmix på dit billede. Det er blevet en del mørkere.

Anonym
                  • Asteroid

Hej Alle.

Jeg sad og rodede lidt med sagerne igår.

Det lykkedes “ok” at få afbalanceret i LR – men desværre ikke nok.

Jeg fik en del pigment i den røde kanal.

Endvidere har jeg fået lidt gode råd fra en særdeles erfaren Norsk Deep-Sky fotograf (som også startede ud med DSLR) og han skriver:

“De lyse nætter er her – og de eneste muligheder for fortsat at benytte et DSLR-kamera til astrofoto er:

1): Udelukkende benytte et H-alpha filter

2): Repositionere til andre længdegrader

3): Afvente at Astro-mørket vender tilbage.

Det er rimeligvis en plausibel forklaring

Jeg tror desværre at jeg kommer til at pine mig selv, så planen er at høste noget mere erfaring på området og fordybe mig yderligere i optage/-redigerings teknikker, samt grej til formålet.

TAK for jeres svar

MVH.

Thomas

Anonym
                    • Asteroid

Her er mit resultat af redigering ud fra ovenstående “blå” RAW-eksempel.

(Billedet er KUN taget med henblik på træning og forsøg med Optolong UHC)

Jeg kunne ikke lade være med at grine lidt, da der ud af skyerne, nu optræder noget, der rimeligvis kan minde om en “Babyface-Flagermus-Ghostbuster-lignende tingest”

Til gengæld er dybden og stjernerne med….. men kan godt se at jeg må vente med at skyde lidt mere seriøst, fra August 2017

TomzDK2017-05-31 18:01:32

Anonym
                      • Asteroid

Hej Tom.

Tak for link.

Jeg har tidligere siddet og luret lidt på hans side – og må indrømme at jeg nok liiiige skal bruge lidt mere tid på hans “CEF / CEFA”.

Iøvrigt er SN/Ratio meget relevant i forhold til brug af DSLR og stacking.

Mvh.

Thomas

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Afbalancering af WB (blå himmel)' er lukket for nye svar.