Advarsel, 13.8V 40A strømforsyning fra Graupner

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Advarsel, 13.8V 40A strømforsyning fra Graupner

• Dette emne har 33 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af henrik. This post has been viewed 2164 timesschneider. This post has been viewed 2164 times
Viser 4 indlæg - 31 til 34 (af 34 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Nightsky wrote:
      Hej alle.

Jeg vil meget gerne advokere for at vi starter en ny tråd hvor første indlæg opdateres med de
      gode råd og vejledninger der dukker op.

Emner kunne være

Måling af strømforsyning.
      Personligt har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal kunne måle og vurdere om strømforsyning
      er god nok. En god vejledning vil være helt fantastisk.
      Vi har alle sikkert nogle i brug og det kunne være rart at vide hvor gode/dårlige de er.

Filter
      Gerne en kort vejledning til at lave et filter, hvis det er muligt.

Anbefalinger
      Hvis vi kunne finde nogle produkter som der kan anbefales. Der findes myriader af den på
      Ebay, måske skulle man hente nogle lovende hjem og teste dem.

Den er jeg med på Lars, lad os det og lad os se hvor den ender.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

morten
        Deltager
          • Super Nova

Ja det var den.

Jeg må tilstå, at jeg ikke har gjort ordentligt rede for testproceduren, og at min konklusion kan have været forhastet.

Efter at have konstateret, at kameraet var dødt, startede med at se hvilken strøm kameraet fik. I den situation var alt sluttet til som normalt. Her var der vilde spikes på flere volt og uregelmæssig strøm. Panikken var stor, fordi i kameraets vejledning står der, at det kan tage permanent skade af strøm over 16V (hvilket efter min opfattelse egentligt er en designffejl). Så satte jeg min gamle strømforsyning til, og så så det mere normalt ud, dog med mere uro end jeg huskede fra målingen af selve strømforsyningen, men i størrelsesordenen et par hundrede mV.

Mens panikken var varm postede jeg min første post, hvilket måske var forhastet. Forhastet fordi jeg ikke kan sige med sikkerhed at støjen kom fra selve PSU’en. Det kræver mere elektronikforstand end den smule jeg besidder for at kunne afgøre, om en bedre udgangsdæmpning kunne have forhindret det, eller om det ogaå kunne forekomme med en bedre strømforsyning.

Efterfølgende har jeg målt på den ubelastede strømforsyning, og den har faktisk en rimelig ripple i størrelsen 50mV.

Derefter testede jeg komponenterne en efter en med min eksisterende strømforsyning. Det var her jeg så at både moonlite focuscontrolleren (når den er connected i maxim) og specielt blæseren gav megen støj.

Blæserens støj kunne jeg eliminere med det filter jeg fik bakset sammen af komponenter, hvis værdi jeg ikke kender (ikke særskilt checket, men det virkede). Jeg lod filterets indgang vende mod blæseren, så var dens støjbidrag forsvundet. Faktisk en bekræftelse af Henriks forudsigelse, man kan godt køre flere komponenter på samme strømforsyning hvis man filtrerer. På mit teleskop har jeg kamera, focuser, blæser og montering. Skal der fire strømforsyninger til bliver det lidt voldsomt.

Fokuser og kamera giver tilsammen et par hundrede mV hurtig ripple, dem kører jeg nu sammen. Montering og blæser har hver deres strømforsyning. Filteret tør jeg ikke rigtigt stole på, også fordi der måske kan opstå ringning eller andet resonans. morten2016-08-16 14:07:28

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

Super godt Morten, Thumbs%20Up
            Man kunne så for at beskytte ledninger + + + sætte en 5amp. sikring på udgangen af strømforsyningen så undgår du bål og brænd hvis noget skulle kortslutte i din opstilling.
            Sikringer som er afpasset belastninger er ALTID godt.

Viser 4 indlæg - 31 til 34 (af 34 i alt)
          • Emnet 'Advarsel, 13.8V 40A strømforsyning fra Graupner' er lukket for nye svar.