› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Advarsel, 13.8V 40A strømforsyning fra Graupner
- Dette emne har 33 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af henrik. This post has been viewed 2163 timesschneider. This post has been viewed 2163 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. august 2016 kl. 18:06 #149654
henrik.schneiderDeltager- Nova
Jens.Jacobsen wrote: Tror i ikke det er bedre at bruge kræfterne på at købe en ordentlig strømforsyning istedet for at lave filtre mm?Nogle af de bedste er f.eks en norsk Mascot:http://www.mascot.no/catalog/power-supplies/acdc/desktop/90-264v/9726/c-24/c-1319/p-237De koster jo lidt mere end de kinesiske hakkere, men når kameraet har kostet >20 KKr, så er der vel også budget til en ordentlig strømforsyning.mvhJens
Som jo så også er en switchmode
15. august 2016 kl. 18:23 #149655
morten wrote: Hej Henrik
Mange tak for meget kvalificeret input
jeg har tre kondensatorer, som ekspedienten foreslog, der står B32520 (My)15K250 (My) er det græske bogstav, jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvor store de er. jeg har også en mindre spole, synes du jeg skal køre videre med den store (ca 4 cm i diameter, og en dejlig tyk tråd der kan tage en masse amps.
M
Jeg er ikke 100% sikker, men vil tro det er 15000 microfarad, 250volt omvendt syndes jeg det lyder lidt forkert iforhold til den fysiske størrelse. prøv at send et foto af den, + dens tekst så kan jeg sikkert se det.
15. august 2016 kl. 18:45 #149656
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
henrik.schneider wrote:
Tror i ikke det er bedre at bruge kræfterne på at købe en ordentlig strømforsyning istedet for at lave filtre mm?Nogle af de bedste er f.eks en norsk Mascot:http://www.mascot.no/catalog/power-supplies/acdc/desktop/90-264v/9726/c-24/c-1319/p-237De koster jo lidt mere end de kinesiske hakkere, men når kameraet har kostet >20 KKr, så er der vel også budget til en ordentlig strømforsyning.mvhJens
Som jo så også er en switchmode
Det er ikke det der er pointen. En switchmode kan sagtens laves i høj kvalitet, hvis man gider at ofre de sidste par kroner på kvaliteten, Faktisk har switchmode en lang række fordele frem for lineære forsyninger med traditionel transformator.
Pointen er at når forsyningen har så meget støj på udgangen at der er fare for at ødelægge dyr elektronik, så kunne man jo få den tanke at forsyningen slet ikke er beregnet til at drive elektronik, men derimod er beregnet til motorer, batteriladere etc.Jeg syntes at strømforsyninger er et lidt undervurderet emne i amatørastronomien. Der er mange eksempler på at folk køber dyre teleskoper, opstillinger og kameraer, og så forsyner det hele med en 99,- forsyning fra Harald nyborg, som var beregnet til at drive en køletaske….. Så beder man næsten selv om det.
Eller sågar batteriladere uden batteri imellem!
mvh
Jens15. august 2016 kl. 19:00 #149657
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
morten wrote: Hej Henrik
Mange tak for meget kvalificeret input
jeg har tre kondensatorer, som ekspedienten foreslog, der står B32520 (My)15K250 (My) er det græske bogstav, jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvor store de er. jeg har også en mindre spole, synes du jeg skal køre videre med den store (ca 4 cm i diameter, og en dejlig tyk tråd der kan tage en masse amps.
Når jeg nu kan se atM
Morten, jeg syntes du skulle droppe den store 40 A forsyning.
En strømforsyning af den størrelse er meget voldsom, og kan ved en kortslutning på udgangen lave en lysbue (med fare for øjne!) og måske endda en ildebrand. Ledningerne og sikringen skal kunne klare at bryde den store strøm. Og når du så skriver at du vil sætte kondensatorer og spoler på udgangen, (med blanke ben) så bliver jeg lidt bekymret.Jeg har altid en stor respekt (fra professionel erfaring) med meget store strømforsyninger og batterianlæg. De er ikke uden risci og fare ved kortslutning.
Jeg ville til enhver tid foretrække at bruge nogle mindre forsyninger, helst under 10 A, hvilket “almindelig” ledning kan klare. 40 A kræver et rimeligt stort kvadrat, 16 tror jeg mindst.
mvh
Jens15. august 2016 kl. 19:20 #149658
nightskyDeltager- Neutron star
Hej alle.
Jeg vil meget gerne advokere for at vi starter en ny tråd hvor første indlæg opdateres med de
gode råd og vejledninger der dukker op.Emner kunne være
Måling af strømforsyning.
Personligt har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal kunne måle og vurdere om strømforsyning
er god nok. En god vejledning vil være helt fantastisk.
Vi har alle sikkert nogle i brug og det kunne være rart at vide hvor gode/dårlige de er.Filter
Gerne en kort vejledning til at lave et filter, hvis det er muligt.Anbefalinger
Hvis vi kunne finde nogle produkter som der kan anbefales. Der findes myriader af den på
Ebay, måske skulle man hente nogle lovende hjem og teste dem.15. august 2016 kl. 22:15 #149672
FinnDeltager- Neutron star
Tænker du på at skifte fag Morten ??? en god og lærrig tråd, ja det kunne være spændende med lidt lærdom i svagsstrømsteknik på Kompedal.
mvh Finn
16. august 2016 kl. 00:34 #149676
mortenDeltager- Super Nova
Jeg har brugt en del af eftermiddagen på at se på støj.
Det er egentligt interessant, men jeg ved ikke om det egentligt betyder noget.
Først et billede af de tre små kondensatorer, som jeg havde.
Det var nu ikke tilstrækkeligt, så jeg satte en 4700 myF kondensator ind, det hjalp faktisk
Dernæst output fra min gamle THansen strømforsyning
Når den belastes med fokuseren kommer der ganske meget støj med spikes, som kun ses når controlleren er connected i focusmax
Til sidst kameraets støj (uden focuser, kun kamera)
Jeg ved ikke om det er den uregelmæssige strøm, der har fået min firmware til at stå af, det kan være tilfældigt. Der virker som om der er en resonans når blæseren kører, der giver en helt vild støj, som jeg ikke fik fotograferet (det er faktisk væsentligt værre med den nye kraftige strømforsyning).
Under alle omstændigheder virker det som om, at hver eneste komponent man sætter på systemet introducerer støj. Jens har derfor givet ret i at det er bedre at gøre som jeg hidtil har gjort, at køre med seperate strømforsyninger, så hver komponents støj holdes for sig.
Min ide om en fælles 12V strømforsyning til hele observatoriet er derfor opgivet. Jens, du har givet også helt ret i, at 40A er alt for voldsomt og kan få hele obset til at brænde ned.
M
morten 2016-08-16 00:36:36 16. august 2016 kl. 00:53 #149678
mortenDeltager- Super Nova
Finn wrote: Tænker du på at skifte fag Morten ??? en god og lærrig tråd, ja det kunne være spændende med lidt lærdom i svagsstrømsteknik på Kompedal.
mvh Finn
Ha ha, det tror jeg ikke jeg ville kunne leve af, Finn
16. august 2016 kl. 07:23 #149679
Jens.Jacobsen wrote:
Pointen er at når forsyningen har så meget støj på udgangen at der er fare for at ødelægge dyr elektronik, så kunne man jo få den tanke at forsyningen slet ikke er beregnet til at drive elektronik, men derimod er beregnet til motorer, batteriladere etc.
Lige netop den kommentar er jeg helt enige i Jens.
16. august 2016 kl. 07:44 #149680
Hej igen
Hvad kaldes sådan et apperart Morten måler sit strøm med ????
mvh Finn
16. august 2016 kl. 07:53 #149681
morten wrote:
M
De 3 kondensatorer du har er på 150nf (nanoFarad) 250volt, det er
metalfilms kondensatorer, ikke super gode til høje frekvenser, men går
absolut an til en sådan opgave. Kombineret med et elektrolyt på f.eks.
4700uF (MicroFarad) er du godt på vej – hvad komponenter angår
Din opstilling giver lidt nogle andre potentielle udfordringer – som jeg nok skal komme tilbage omkring.16. august 2016 kl. 07:55 #149682
Finn wrote: Hej igen
Hvad kaldes sådan et apperart Morten måler sit strøm med ????
mvh Finn
Det kaldes:Digital oscilloscope PPS10
Instrumentet kan KUN måle spænding, og spænding i forhold til tid – dermed kurver.
Det kan ikke direkte måle strøm.henrik.schneider 2016-08-16 07:57:38 16. august 2016 kl. 07:58 #149683
Tak Henrik
Kan se det er noget enhver Amatørastronom med en fandens masse ledninger ikke kan leve uden.
mvh Finn
16. august 2016 kl. 08:05 #149684
Finn wrote: Tak Henrik
Kan se det er noget enhver Amatørastronom med en fandens masse ledninger ikke kan leve uden.
mvh Finn
Jo jo det er godt nok Finn, men man skal også kunne bruge det og ikke mindst tolke resultatet
16. august 2016 kl. 08:09 #149685
Henrik
Det kunne jo være godt hvis der var en der vil fortælle lidt om det på Kompedal.
mvh Finn
Finn 2016-08-16 08:27:49 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Advarsel, 13.8V 40A strømforsyning fra Graupner' er lukket for nye svar.