› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Advarsel, 13.8V 40A strømforsyning fra Graupner
- Dette emne har 33 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af henrik. This post has been viewed 2162 timesschneider. This post has been viewed 2162 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. august 2016 kl. 15:48 #149609
mortenDeltager- Super Nova
Jeg købte for godt et år siden en 13.8V 40 A reguleret strømforsyning fra Graupner. Den er specifceret som reguleret og meget jævn. 5% tolerance på udgangen. Fint nok, mit kamera kan klare op til 16V uden at brænde af, og jeg troede jeg havde gjort et godt køb.
Jeg regnede med at den kunne tjene som universelstrømforsyning så jeg kunne få alle kabler under gulvet i mit obs.
Da jeg havde sluttet den til, så gik mit QSI kamera ned (forhåbentligt er det kun firmwaren – siger QSI – men jeg frygter det værste).
Jeg gjorde derefter det, som jeg skulle have gjort fra starten, nemlig at sætte et oscilloskop på strømforsyningen. Det viste at udgangen var så fuld af spikes, som jeg faktisk aldrig har set på nogen strømforsyning tidligere. Der skal formodentligt stærk elektronik til at holde til en så elendig strømforsyning
14. august 2016 kl. 18:51 #149613
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Uha, tak for advarslen…
Hvad siger kameraet?
mvh
Jens14. august 2016 kl. 19:17 #149616
hej jens, problemet er at det ikke siger noget, blinker gult til mig det er det hele. i betragtning af vores tidligere rige samtaler er det noget pauvert.
qsi svarede faktisk allerede i nat. vi starter med et forsøg på firmware opdatering med en reperationsfil jeg får mandag.
jeg håber virkelig at det kommer igang igen
14. august 2016 kl. 20:02 #149618
Frank LarsenModerator- Super Nova
Problemet med de meget kraftige forsyninger er ofte at de også kræver noget belastning for at virke ordentligt.
Hvus det kan trøste dig har jeg også haft en strømforsyning ulykke lidt tilsvarende. Der var det dog nok også delvist en fejl 40.
Moralen er: Check forsyningens output hvis overhovedet muligt.
Håber dit kamera har overlevet.
14. august 2016 kl. 20:39 #149621
clauskafDeltager- Nova
Jeg kender ikke mærket Graupner, men søgte på det, og fandt ud af det er meget med modelfly/både og deres batterier? Batterier er vel også mere taknemmelige end kameraer. Batterierne “udglatter” vel de spikes som strømforsyningen leverer. Men 40 amp ??? har du virkelig brug for så meget? Hvis du har, så vil jeg tro at et marinebatteri, som der jævnligt lades på, ville være en bedre løsning.
Hilsen Claus
15. august 2016 kl. 07:52 #149635
henrik.schneiderDeltager- Nova
Man skal ALTID være varsom med switchmode power supply. Idag er langt de fleste strømforsyninger switchmode og årsagen til dette er fabrikations omkostninger.
(og det er jo altid nemt at være bagklog også 😉 )En switchmode strømforsyning er faktisk et fantastisk design-valg BARE den er lavet rigtigt og den anvendes til det formål den er designet til.
Ganske mange switchmode forsyninger skal havde en lille belastning (som Frank skriver) for at kunne holde sin spænding nede på plads. her taler vi måske 1% af maksimal ydelse (jeg gætter)
Virkemåden af en switchmode indebærer vildt høje strømme og ikke mindst spændings pulser inde i elektronikken, og for at undgå nogen af disse kommer ud til forbrugeren skal der et godt udgangsfilter til. Det er faktisk ikke et problem at fremstille et sådan filter, heller ikke særlig kostbart – men men men 5kr ekstra i produktions pris kan gøre at produktet ikke sælger. Så hvis strømforsyningen er designet til at lade batterier op (et batteri er absolut ufølsomt for spændings pulser, som ikke indeholder energi), så vil man helt sikkert ikke tage denne omkostning i produktionen.
Samtidigt bliver producenterne af elektronik bedre og bedre til at beskytte deres udstyr mod netop spændingspulser på forsyningen. Desværre gælder det sjældent på produkter som kun produceres i mindre antal, simpelthen fordi designerne ikke er gode nok, desværre.Morten din strømforsyning kan du helt sikkert opgraderer med et hjemmebygget filter.
De spikes du måler hvordan måler du dem? er der belastning på når du måler? hvad er deres spidsværdi? og ikke mindst hvad er deres frekvens?Det er godt nok ØV Morten, håber du får liv i dit kamera igen.
15. august 2016 kl. 08:49 #149637
nightskyDeltager- Neutron star
Vigtig information.
Det vil være fantastisk hvis vi kunne lære at teste dem, lave filtre osv.
15. august 2016 kl. 09:01 #149638
Nightsky wrote: Vigtig information.
Det vil være fantastisk hvis vi kunne lære at teste dem, lave filtre osv.
Jamen det kan vi Lars, det er ikke så komplekst.
MEN der er dog nogle faldgruber man skal tage sig i agt for.SÅ hvis der er interesse for det, bidrager/deltager jeg gerne.
15. august 2016 kl. 10:11 #149639
nightskyDeltager- Neutron star
En ny tråd og/eller crash kursus om fredagen til starparty. Det kan sikkert programsættes.
15. august 2016 kl. 12:56 #149644
Tak for kommentarer.
Kameraet virker igen takket være en exceptionel god service fra QSI. Kameraet døde lørdag eftermiddag. Jeg kontaktede support lørdag aften. Natten til søndag fik jeg svar om at det formodentligt drejede sig om et firmware problem, og at de ville sende en reperationsfil mandag i ”office hours”. Natten til mandag kl 01:30 modtog jeg filen, som jeg installerede mandag morgen, hvorefter kameraet virker igen. Jeg er meget imponeret over den service (og lettet).
Mht til PSU’en, så er den som sagt fra Graupner, som er et velrenommeret firma. I beskrivelsen (og på kassen) står at der er tale om en ”high quality switch mode power supply with a particular smooth output current. Making it suitable for use with almost all 12V input chargers and 12V input units available today”. Jeg mener sådan set at jeg var I god tro.
Jeg har målt den med et lille digitalt oscilloskop (wellman pps10). Jeg har målt næsten alle mine strømforsyninger med den, og de har alle været fine. Wellnan’en blev i skabet da jeg sluttede Graupner’en til, hvilket selvfølgelig er tåbeligt, men jeg var måske sløvet af for meget ferie, og af at alle de andre PSU’er var OK. Måske er PSU’en bare defekt, fordi det urolige output er ikke konstant. I dag fandt jeg f.eks. kun lidt 10mV ripple.
For at kunne køre en sekundærvarmer på samme PSU lavede jeg for flere år siden et kraftigt RL led. Hvad spolen var husker jeg ikke, men den var stor, og lytten var 10000myF. Det virkede i og for sig OK, selvom firkanterne fra varmeren ikke forsvandt helt. Siden er jeg holdt helt op med at varme på sekundæren (hvilket i øvrigt har forbedret billedkvaliteten), og RL ledet har ligget i skabet. Måske er det irrationelt, men i mit hoved er det ufedt at have sin dyre elektronik forbundet til en dårlig PSU kun beskyttet af et RL led man selv har bikset sammen. Jeg går tilbage til flere mindre PSU’er, som jeg nok husker at måle på inden jeg forbinder kamera og montering. I øvrigt er nogle af de mest stabile PSU’er jeg har målt nogle relativt billige fra THansen.
TIlføjelelse: Selvom det ikke er specielt interessant kan jeg godt tage det lille oscilloskop med til Kompedal, hvor jeg håber at kunne nå at komme lørdag. Så kan du få målt din PSU Lars. Selve filtrene RL og RC led er meget simple et lave og beregne, men lytterne er vist ikke så stabile og brænder let af.
morten 2016-08-15 12:59:00 15. august 2016 kl. 13:12 #149645
Godt at høre Morten 😉
10mv rippel er som du siger helt ok, og bør absolut ikke give nogen problemer.
Et hjemmelavet LC eller RL led er, i min optik, ikke at snyde eller problematisk, men det burde jo havde været indbygget.
Hvad du sikker ved er, at når man snakker om switchmode forsyninger så er den frekvens man ønsker at fjerne (rippel) relativt højfrekvenst, typping 30khz og nogle gange op til 2-300khz. Ved disse høje frekvenser er det langtfra altid at de store kondensatorer virker som ønsket, de virker faktisk mere som en spole i serie med en kondensator. Det man typisk gør er at man sætter sin spole på, og så sætter man gerne 2-3-4 100nf kondensatorer parallelt umiddelbart efter spolen til nul, så kan man da godt sætte en 10000uF på, også sådan for at give lidt ekstra stabilitet, og ikke mindst fjerne risiko for at en skiftende belastning (f.eks kamera som har skiftende forbrugt mange gange i sekundet) giver en utilsigtet tilbagekobling til strømforsyningens regulerings sløjfe, som igen meget vel kan resulterer i at strømforsyningen udgangsspænding kører adskillige volt op og ned.15. august 2016 kl. 15:11 #149647
Hej Henrik
Nu er jeg jo ikke elektroperson, men også i den sammenhæng amatør. Kan dog se at min notation var forkert. Det er et LC led jeg har lavet (og ikke et RL led som jeg skrev), med spolen koblet serielt ind i + lederen og kondensatoren parallelt (som kortslutning) ned til minus. Skyder man modstande i vil vel give uhensigtsmæssige spændingsfald i DC systemer?
Lyttens størrelse var bare baseret på at jeg ville have så god dæmpning af firkantsignalerne, og ikke bare lave dem om til mere lavfrekvente simuskurver.
Den med tilbagekobligen havde jeg ikke tænkt på, men jeg kan jeg godt forstå i et udæmpet system bliver det vel meget værre når PSU’en kan levere en stor strøm. Kan bare ikke forstå at disse systemer er udæmpede.
Brændt barn… jeg tror jeg holder mig til mit nuværende virvar af mange mindre strømforsyninger.
M
15. august 2016 kl. 16:22 #149649
morten wrote: Hej Henrik
Brændt barn… jeg tror jeg holder mig til mit nuværende virvar af mange mindre strømforsyninger.
M
“What ever works for you” var der en klog man der sagde til mig en gang, og jeg syndes han har ret 🙂
Og det du siger giver rigtig god mening.
Jeg har prøvet at skitsere hvad problemet er med elektrolyt kondensatorer, og specielt for de store af slagsen.
En kondensator er desværre ikke en ideal komponent, den opfører sig ikke udelukkende som en kondensator, ligesom en spole ikke bare opfører sig som en spole.En kondensator opfører sig i praksis som en serieforbindelse af en modstand, 2 spoler og en kondensator.
Spoledelen kommer primært af lange ledninger ind i kondensatoren, og de virker egentlig som en modstand som stiger med frekvensen. Den del betyder nok ikke så meget ved disse relativt lave frekvenser, derimod er der også en spole virkning i selve “pladerne”, som elektrolyt kondensatoren er bygget op af, og de vil havde overordentlig stor indflydelse på kondensatorens evne til at virke som en kondensator ved høje frekvenser.
Modstands delen i kredsløbet vil i tillæg give det samlede kredsløb den uheldige egenskab at kondensatoren aldrig vil kunne “kortslutte” det uønskede signal mere end den værdig som modstanden repræsenterer og det så i serie med spolevirkningen 🙁
Resultatet er så kurven for dæmpning af uønsket signal vil flade-ud.
Hvis man så sætter 4-5 små, højfrekvens kondensatorer mellem + og nul, vil man undgå (reducerer) denne ulempe, fordi specielt spole virkningen af disse er meget meget lille.Et idealt LC led vil give en dæmpning på 12dB/oktav, dvs. når frekvensen fordobles øges dæmpningen med 4gange. Når så kondensatoren ikke helt opføres sig idealt så bliver resultatet godt nok 12db/oktav på de lave frekvenser, men det holder desværre op ved ganske kort oppe i frekvens. Tilføjer man så nogle højfrekvens kondensatorer som beskrevet vil de sammen med spolen virke som en “nyt” LC filter bare med en højre start frekvens.
(blev det meget rodet – så beklager jeg)15. august 2016 kl. 17:04 #149652
Hej Henrik
Mange tak for meget kvalificeret input
jeg har tre kondensatorer, som ekspedienten foreslog, der står B32520 (My)15K250 (My) er det græske bogstav, jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvor store de er. jeg har også en mindre spole, synes du jeg skal køre videre med den store (ca 4 cm i diameter, og en dejlig tyk tråd der kan tage en masse amps.
M
15. august 2016 kl. 17:43 #149653
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Tror i ikke det er bedre at bruge kræfterne på at købe en ordentlig strømforsyning istedet for at lave filtre mm?
Nogle af de bedste er f.eks en norsk Mascot:
http://www.mascot.no/catalog/power-supplies/acdc/desktop/90-264v/9726/c-24/c-1319/p-237
De koster jo lidt mere end de kinesiske hakkere, men når kameraet har kostet >20 KKr, så er der vel også budget til en ordentlig strømforsyning.
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Advarsel, 13.8V 40A strømforsyning fra Graupner' er lukket for nye svar.