Advarsel

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Advarsel

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mejer. This post has been viewed 170 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Jeg vil godt advare folk hvis de skal skifte koliminerings skruer i en LX200 Meade kikkert.
      Når man modtager et sæt skruer fra Astro, så følger der en brugsanvisning med. Heri står, at man skal løsne de tre originale skruer, men ikke så meget at de kan tages ud. Herefter skrues én helt ud, og herefter indsættes den nye skrue, som kan drejes med fingrene. Dette foretages så skiftevis med de to sidste.

AngryMen hvis man følger den procedure sker følgende: De fjedre der sidder på bagsiden af skruerne til spejlet falder af og ind i sekundærspejlet.

Jeg har kigget på en anden fabrikants brugsanvisning. Og de skriver at man skal spænde alle skruerne, og herefter løsne ‘en og udskifte den med en ny. Det lyder også bedre i mine øre.

Men det hjælper ikke på det faktum, at jeg nu skal have frontglasset af, og skilt sekundær spejlholdren ad, og sat fjedrene på igen.

ØV ØV ØV, at sende sådan nogle fejl brugsanvisninger udAngryOuchAngryOuchOuch

Mejer

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Surt,, ja, jeg ville løsne alle 3, og lige tilspænde lidt igen, og så skifte en af gangen…

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Arghh surt.

Hmm, underligt. Det stod beskrevet rigtig nok i den manual jeg fik med til mine skruer – så vidt jeg husker.

Eneste metode til at bibeholde kollimeringen nogenlunde er jo altid at
          holde alle tre skruer spændt – men ikke overspændt. Løsner man kun en
          skrue ad gangen og spænder den til igen, så tabes kollimeringen ikke
          helt.

På min gamle LX200EMC 12″ er der ikke fjedre under sekundæren så vidt
          jeg husker – det er muligvis noget nyt. Hvilken model LX200 har
          du?

Husk at brokke dig direkte til Astro – ellers bliver det ikke rettet.

Når du løfter korrektorpladen af så vær meget påpasselig med kun at
          løsne glasset fra korkstøtterne med bløde plastredskaber samt vær
          omhyggelig med at tjekke og opmarkere rotationen af korrektorpladen da
          den er justeret fra fabrikken.

Ligeledes skal du opmarkerer sekundærens rotation samt
          sekundærholderens placering på korrektorpladen (den sidder ikke
          nødvendigvis præcis i midten)

Hav tubus i en vinkel på 45grader når du løfter pladen af – så kan der
          ikke tabes noget direkte på hovedspejlet og korrektorpladen falder ikke
          ud af sig selv.

Bemærk korrektorpladen er tungere end du tror – den er 15mm+ tyk – så hold godt fast i sekundærholderen.

mejer
          Deltager
            • Super Nova

Så er faren drevet lidt over.

Har snakket med Erik fra Astro. (Super service). Der findes to typer ophæng til sekundær spejlet. En med fjedre, som er den lette til kolminering, da de bare skal slækkes og strammes efter behag. Men den kan så også let gå ud af kolliminering ved temperatur skift.

Så er der den version jeg har. et kuglehoved som sekundær spejlet køre på. Det vil sige, at for rette spejlet til en side, skal man først løsne den i den anden side, og herefter spænde den i modsatte. men når den er centreret går den ikke så let ud af fokus.

Den brugsanvisning jeg har fået, omtalte fjedre, og det gjorde den på nettet også. Så derfor troede jeg fjedreeffekten var forsvundet, da jeg havde sat de nye skruer i. Men det er i realiteten bare jern mod jern, så de skal ikke kunne fjedre.

I brugsanvisningen er der ligeledes tale om at man “bare” skal stremme eller løsne en eller to skruer forat kolliminere. men hvis kikkerten er med en fast kugle, man stremmer om ved hjælp af de tre skruer, så er det forkert. Så er der den lille ting med at løsne i den ene side før man kan stremme i den anden.

Lidt en lang vej for at finde ud af så lidt. Men man glemmer nok aldrig så, hvordan det sidder sammen.

Konklusionen er at kikkerten ikke skal skilles ad, og fremgangsmåden for kolliminering er fundet. Men igen super support fra Astro.

MejerStar

Mejer2009-04-22 14:24:00

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Advarsel' er lukket for nye svar.