› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Absolutt ingen peiling
- Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af lilly-gunn. This post has been viewed 57 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. marts 2010 kl. 14:26 #35069
lilly-gunn- Asteroid
Jeg har absolutt ingen peiling på hva slags stjernekikkert jeg skal kjøpe. Jeg lurer på hvor mye man er i stand til å se i en stjernekikkert for nybegynnere?
Kan man se noe i denne duren f.eks S106:
http://www.ast.leeds.ac.uk/pics/s106_subaru_hst.jpgEller N44C:
http://www.laughtergenealogy.com/bin/space/n44c-lmc.jpgEller Carina:
http://blogs.nationalgeographic.com/blogs/news/breakingorbit/breakingorbitimages/carina-photo.jpgSom sagt, så aner jeg ikke hva jeg kan forvente å se i en stjernekikkert til f.eks 4000.
Noen som kan opplyse meg?
Takk
22. marts 2010 kl. 14:40 #35070
thomas- Giant
Lilly-Gunn wrote: …
Kan man se noe i denne duren f.eks S106:http://www.ast.leeds.ac.uk/pics/s106_subaru_hst.jpgEller N44C:http://www.laughtergenealogy.com/bin/space/n44c-lmc.jpg
Eller Carina:http://blogs.nationalgeographic.com/blogs/news/breakingorbit/breakingorbitimages/carina-photo.jpg
NEJ!
Kun hvis du bruger et kamera vil du kunne se den slags detaljer og farver.
I et 4000 kr teleskop vil du i enkelte tåger og galaxer kunne se/ane detaljer, ellers vil de blot se ud som små grå støvbolde.
Der vil stort set ikke være nogen farver at se, kun på meget få stjerner og planeter.
Nå det så er sagt, så kan det nu stadigt være en fantastisk oplevelse at få øje på så fjerne objekter. Selvom man ikke kan se dem i detaljer, så bare det at man med sine egne øjne (nå ja, og en kikkert) kan se at der faktisk findes andre galaxer, det synes jeg er fantastisk.
Thomas 2010-03-22 13:50:13 22. marts 2010 kl. 15:04 #35073
lilly-gunn- Asteroid
Hehe, tusen takk for godt og bastant svar.
Er det da slik at jeg kan se farger og nyanser direkte gjennom et kamera+kikkert? Eller kommer farger o.l bare frem når man ser på bildene (fremkaller)? Det er jo noe med denne opplevelsen av å se det direkte, som er så spennende.
22. marts 2010 kl. 15:07 #35074
rune.cb.Deltager- Super Nova
Hei Lilly-Gunn,
Det er i utgangspunktet ikke så enkelt for en nybegynner å finne det rette teleskopet. Det er mange typer å velge mellom i forskjellige prisklasser, men med ditt budsjett på kr. 4000,- kommer du ikke spes. langt, ettersom teleskoper i den prisklassen har endel begrensninger.Ta en titt på sidene til følgende butikker (disse har omtale av teleskopene og hva de er egnet til):1). Lyra2). Astro-Shop.euPS: Ikke kjøp teleskop i Norge ….. (tilbudet er begrenset og prisene ER svært høye!)Håper dette hjelper deg litt på vei. Det kommer nok flere svar.Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
22. marts 2010 kl. 15:15 #35075
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei, Lilly-Gunn og velkommen til forumet!
Fargene vi snakker om er så svake at man må ha et digert teleskop for å kunne se en anelse farger på noen objekter. Men disse teleskopene er ikke nybegynnerkikkerter, hverken på størrelse eller pris. I tillegg kommer det at menneskets øye er dårlig til å se svake farger.
Noen kameaer kan settes til å akkumulere flere bilder oppå hverandre (videomodus), slik at fargene etter hvert trer frem. Det er samme prinsippet man bruker når man fotograferer enkeltbilder – man legger dem oppå hverandre etterpå i datamaskinen for å få frem detaljer og farger klarere og redusere bildestøy som ikke skal være der. Ofte forkaster man da de dårligste enkeltbildene samtidig.
Hvis du er mest interessert i å se farger “live” på nattehimmelen, vil jeg anbefale at du tar en nærmere kikk på videoastronomi. Det er rett og slett (farge)videokameraer som settes på teleskopet, og så har du en ledning til en TV-skjerm hvor du ser alt i farger. Det kan bli veldig flott show i stua!
Mvh,
Bjørn22. marts 2010 kl. 15:57 #35078
wiebenDeltager- Nova
Det bedste er at besøge en lokal astronomi klub, og prøve at kikke i et af deres teleskoper.
Månen og Saturn er altid flot, selv i små teleskoper, men det er helt anderledes med galakser og tåger.
Hvis muligt kan det være en god ide, at prøve at se i en kikkert der er langt større end den du har budget til.
Hvis dit udgangspunkt er farvestrålende billeder fra internettet, vil du helt sikkert bliver meget skuffet, selv når du ser i et stort teleskop.
Ved brug af kamera og billedbehandling på PC er det en helt anden historie – men så er det ikke “live” mere.22. marts 2010 kl. 16:34 #35079
rune.cb.Deltager- Super Nova
Wieben wrote: Hvis udgangspunktet er farvestrålende billeder fra internettet, vil du helt sikkert bliver meget skuffet, selv når du ser i et stort teleskop.
Ved brug af kamera og billedbehandling på PC er det en helt anden historie – men så er det ikke “live” mere.Ja, det kan se ut som hun er blitt “blendet og lurt” av de fargerike kunstverkene på internett-sider, men da har hun nok misforstått. Det er jo vanligvis ikke mulig å se farger gjennom teleskopet (dvs. på den visuelle måten) på nattehimmelen, så her blir hun nok skuffet.Til trådstarter: For å kunne se slike farger som du henviser til, må man ha et ccd-kamera eller et videokamera (som Bjørn sier), men slike ccd-kameraer krever lange og tidkrevende eksponeringer (+ masse tilleggsutstyr), så dette er ikke å anbefale for en nybegynner.Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
22. marts 2010 kl. 16:44 #35080
mortenDeltager- Super Nova
Det er i virkeligheden meget simpelt. Lukkertiden for det menneskelige øje er max ca 0.1 sek, og i svagt lys er sensoren en monokrom chip. Blænden er ca /5
Det kan umuligt konkurrere med bare en lukkertid på 1 sec, og det er derfor et kamera kan se meget mere end dit øje, også selvom kvanteeffektiviteten i kameraet sjældent er meget over 0,5 mens den i øjet er lidt højere. De fleste billeder du ser på dette forum og på mere ydmyge steder på nettet (NASA etc) er eksponeret med lukkertider på adskillige timer.morten 2010-03-22 15:45:45 22. marts 2010 kl. 17:14 #35082
lilly-gunn- Asteroid
Hehe, her var det mange gode og opplysende svar for en ydmyk uvitende!
Det er selvfølgelig ikke bare fargene som målbinder, men det faktum at du kan kikke ut til steder du aldri kommer f.eks, og se hvor liten du er i den store sammenhengen. Jeg har lest og kikket storøyd i atlas over universet, så det må jeg nok si meg skyldig i. Farger eller ikke, jeg vil uansett kikke og lære om alt det jeg kan se i en stjernekikkert, så da sier jeg takk for tips, opplysninger, og for alle linker til nyttige sider.Lilly-Gunn 2010-03-22 16:15:25 22. marts 2010 kl. 17:19 #35083
lilly-gunn- Asteroid
morten wrote: Det er i virkeligheden meget simpelt. Lukkertiden for det menneskelige øje er max ca 0.1 sek, og i svagt lys er sensoren en monokrom chip. Blænden er ca /5
Det kan umuligt konkurrere med bare en lukkertid på 1 sec, og det er derfor et kamera kan se meget mere end dit øje, også selvom kvanteeffektiviteten i kameraet sjældent er meget over 0,5 mens den i øjet er lidt højere. De fleste billeder du ser på dette forum og på mere ydmyge steder på nettet (NASA etc) er eksponeret med lukkertider på adskillige timer.Fascinerende!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Absolutt ingen peiling' er lukket for nye svar.