Åben Workshop – Strømforsyning

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Åben Workshop – Strømforsyning

• Dette emne har 24 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 1524 times
Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Hej Jens,

Allerførst – trist du ikke får tid til at komme.

Har man en konventionel (lineær forsyning) som svigter er en visuel inspektion ofte nyttig, de gode gamle elektrolytter kan sagtens tørre ud og så skal de skiftes 🙂

Jens.Jacobsen wrote:

Til de større effekter vil en Switchmode være fordelagtig, men de kan have deres egne problemer.

Et punkt til overvejelse:Til rigtig meget grej man bruger i observatoriet, kommer der en medfølgende strømforsyning. Det være sig 5V til USB hubs, eller endda 12V 1-2-3 ampere switchmode til at drive et CCD kamera til mange tusinde kroner. Disse switchmode forsyninger kan ofte genfinde på Ebay fra kina til 30-50 kroner.

Så spørger man sig selv, kan det virkelig passe?? At en leverandør til et stykke udstyr til så mange penge, medsender den allerbilligste strømforsyning de overhovedet kan få??
      Men ja.
      Og hvis man er uheldig, så kan en sådan switchmode være endda overordentlig støjfyldt.

Det er lige netop et af de helt store emner jeg forventer vi skal lege med på workshoppen, det er en udpræget opfattelse at switchmode er noget den onde har skabt på, en regnvejrsdag.

Jeg forventer at vi på workshoppen får afdækket at der kan komme støj fra BÅDE switcmode og lineær forsyninger, men også at støjen SAGTENS kan fjernes fra begge typer – også for små penge.

Når man designer f.eks et kamera eller andet elektronik – er det ufravigeligt “god praksis” at man

1. gør sit udstyr immun over for udefra kommende støj inkl. støj fra forsyningen.

2. sikre at udstyret ikke selv støjer, så andet og andre bliver generet.

Også jeg vil våge den påstand at hvis en dyrt kamera ikke kan køre med en billig switchmode – så er kameraet designet for dårligt

Anbefalingen skal vi nok komme med på og efter workshoppen,
      jeg regner med vi tester, bygger, tester og konkluderer.

Men helt klart smider man da ikke en strømforsyning ud – ALDRIG
      henrik.schneider2017-02-01 07:03:41

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

JSa wrote: Har nogen erfaring med at benytte en ATX desktop PC strømforsyning i deres obs. eller værksted?
        nogen særlige ulemper?

særlige forhold?

Hej Jesper
        ATX forsyninger er glimrende forsyninger og findes i alle kvaliteter.
        En ATX forsyning er IKKE designet til at fungere som en laboratorie strømforsyning, derimod er den designet til med tanke på en PC LOL og det betyder at der skal et par små modifikationer til før den vil kunne bruges som “stand-alone” bla. skal den altid havde lidt belastning, har den ikke det lukker den ned pga. “Underforbrug”
        Bliver strømforbruget for højt, så lukker den ned pga. “Overforbrug”
        Er den ikke “se” et PC-motherboard, starter den ikke op – det løses dog nemt ved at kortslutte et par ledninger.
        Hvor meget støj en ATX leverer ved jeg faktisk ikke, men Alan tager en med til workshoppen så det kommer vi også til at teste.

Jeg fandt en glimrende tråd på nettet om netop ATX – http://www.instructables.com/id/Convert-an-ATX-Power-Supply-Into-a-Regular-DC-Powe/

henrik.schneider2017-02-01 07:16:21

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Så er vi ved at være tæt på vores lille power-supply workshop.
          Og der er fortsat plads, hvis der skulle sidde nogen som har lyst til at være med.

Jeg regner med t bestille sandwich til frokost (50kr pr. person, regner jeg med), så giv mig lige en melding og du skal havde en med.

Vi ses

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Sandwich, ja tak.

Medbringer også mit lille lomme scope som jeg endnu ikke har brugt. Hvis posten ellers når det, tager jeg nogle 12v indbygningsstrømforsyninger fra E-bay med.

Nightsky2017-02-09 12:56:38

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Jeg er desværre nødt til at melde afbud.
              Der er bare for meget om ørene lige pt., jeg ville eller rigtig gerne have deltaget.

Håber i får en hyggelig dag, og jeg håber i kommer med et lille refereat her på astro-forum Star

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Øv

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Ja det er lidt øv LM, men vi må se om ikke vi kan lave et lille referat fra dagen imorgen.

Jeg køber rundstykker og sandwich til imorgen.

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Er klar til i morgen. Bilen pakket med lidt forskelligt grej.

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

En ganske lærerig workshop er veloverstået. Kort referat følger senere.

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

En lille opdatering.

Når man fik et grundigt kig på strømforsyninger på denne workshop og den efterfølgende ATM dag,
                        gav det anledning til at smide et par switch-mode forsyninger ud, da støj og kvalitet var for ringe.

Forleden faldt jeg over nogle brugte strømforsyninger, og jeg tog straks en hjem og fik den testet, som lært på workshoppen og ATM dagen.

Kvaliteten af chassis og print, stabilitet og ultra lav støj, er det bedste jeg endnu har haft
                        mellem hænderne til observatoriet. Så det endte med at jeg købte 4 stk. til en rigtig god pris.Smile

Samtidigt fik jeg to ekstra bokse med, som viser med tydelighed, hvorfor kvaliteten nok har
                        været afgørende i den installation de kom fra. Det er broadcasting udstyr, måske fra en antenneforening
                        eller tilsvarende.

Nu skal de installeres hen over weekenden, hvis ellers laksefeberen vil falde lidt.

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
                      • Emnet 'Åben Workshop – Strømforsyning' er lukket for nye svar.