› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Åben Workshop – Strømforsyning
- Dette emne har 24 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 1523 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. januar 2017 kl. 12:02 #157145
henrik.schneiderDeltager- Nova
Lars Z og jeg afholder en åben workshop med fokus på strømforsyninger.
Afholdes på Tyvstedgaard (Hobro)
12feb2017 – kl.0900 til ca.1500Agendaen ser foreløbigt sådan ud:
– RUNDSTYKKER og kaffe– Gennemgang af problemstillinger– Måling på konventionelle og switch mode forsyninger– Simpelt filter design, og måling på sådanne, hvis muligt– Konklusion(Teori og praksis efter behov)
Forslag til andre agenda punkter er velkommen men kom med dem i GOD TID, da lidt forberedelse kunne være nødvendigt.
Har du tid, lyst og lejlighed er du velkommen, men giv mig lige en melding først, så jeg ved hvem der kommer, og hvor meget der skal varmes op
30. januar 2017 kl. 12:42 #157147
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Lyder rigtig spændende
Var det ikke også hos dig, Henrik, at slibemaskinen fra AAF kom til at bo??
30. januar 2017 kl. 13:02 #157148
Lars Malmgren wrote:
Var det ikke også hos dig, Henrik, at slibemaskinen fra AAF kom til at bo??Jo den står fint og flot og venter på sit nye værelse, som nok bliver klart til sommer 😉
30. januar 2017 kl. 18:22 #157163
alanDeltager- Super Giant
Hej Henrik og Lars
Min kone (min kalender) har ikke noget jeg skal, så jeg vil gerne tilmelde mig jeres Workshop. Sig til hvis der er noget måleudstyr jeg skal medbringe. Evt. en bunke ATX strømforsyninger som vi kan lege med.
mvh Alan
30. januar 2017 kl. 18:26 #157165
Super godt Alan
Tag meget gerne “Skole strømforsyning” med, de plejer at være næsten perfekte hvad angår støj, også gerne et AT forsyning så kan vi jo se hvor galt det ser ud med en sådan.
OG hvis du har et analog scope vil det være perfekt, mit digitale scope kan ikke altid vise de hurtige spikes.Ellers ved jeg ikke lige hvad det skulle være??
30. januar 2017 kl. 18:39 #157168
alanDeltager- Super Giant
Det er noteret, vi laver lige en opsummering inden arrangementet.
Mvh Alan
30. januar 2017 kl. 19:50 #157177
nightskyDeltager- Neutron star
Super Alan. Ser frem til en hyggelig dag
31. januar 2017 kl. 12:30 #157227
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg vil prøve at få kalenderen til at gå op, så jeg kan deltage også
Selvom jeg slet ikke er spor skarp til elektronik, så synes jeg det er super spændende.Måske tager jeg 3D printeren med…
31. januar 2017 kl. 12:33 #157229
Lars Malmgren wrote: Jeg vil prøve at få kalenderen til at gå op, så jeg kan deltage også
Selvom jeg slet ikke er spor skarp til elektronik, så synes jeg det er super spændende.Måske tager jeg 3D printeren med…
Det kunne være hyggeligt
31. januar 2017 kl. 13:36 #157234
Sådan Malmgren, man bliver jo helt elektrisk når det hele bare flyder med strømmen og der ikke modstand. Det slår jo gnister
Nightsky 2017-01-31 13:20:01 31. januar 2017 kl. 20:11 #157250
Frank LarsenModerator- Super Nova
Æv – det får jeg ikke lov at deltage i. Kunne ellers tage noget godt måleudstyr med.
31. januar 2017 kl. 20:26 #157251
FrankLarsen wrote: Æv – det får jeg ikke lov at deltage i. Kunne ellers tage noget godt måleudstyr med.
jeg kan da godt give hende et ring Frank
31. januar 2017 kl. 20:39 #157253
Samme her Frank.
1. februar 2017 kl. 00:09 #157265
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Lyder spændende. Desværre er jeg optaget på den pågældende dag.
Er selv ved at reparere en moppedreng af en regulerbar strømforsyning, som var kasseret. Det viste sig at være en lyt der var kollapset.
Husk at til meget af vores brug, vil en almindelig, lineær strømforsyning ofte være et godt valg. Til de større effekter vil en Switchmode være fordelagtig, men de kan have deres egne problemer. Alle har fordele og ulemper.
Et punkt til overvejelse:
Til rigtig meget grej man bruger i observatoriet, kommer der en medfølgende strømforsyning. Det være sig 5V til USB hubs, eller endda 12V 1-2-3 ampere switchmode til at drive et CCD kamera til mange tusinde kroner. Disse switchmode forsyninger kan ofte genfinde på Ebay fra kina til 30-50 kroner.Så spørger man sig selv, kan det virkelig passe?? At en leverandør til et stykke udstyr til så mange penge, medsender den allerbilligste strømforsyning de overhovedet kan få??
Men ja. Og hvis man er uheldig, så kan en sådan switchmode være endda overordentlig støjfyldt.
Hvad er anbefalingen der? Smide den ud og købe en ordenlig strømforsyning? Hvis ja, så hvilken??
Eller kan man gøre noget med ferritter??
mvh
Jens1. februar 2017 kl. 00:28 #157267
jsaDeltager- Moon
Har nogen erfaring med at benytte en ATX desktop PC strømforsyning i deres obs. eller værksted?
nogen særlige ulemper?
særlige forhold?
JSa 2017-01-31 23:30:19 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Åben Workshop – Strømforsyning' er lukket for nye svar.