Åben Workshop – Strømforsyning

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Åben Workshop – Strømforsyning

• Dette emne har 24 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 1523 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Lars Z og jeg afholder en åben workshop med fokus på strømforsyninger.

Afholdes på Tyvstedgaard (Hobro)
      12feb2017 – kl.0900 til ca.1500

Agendaen ser foreløbigt sådan ud:
      – RUNDSTYKKER og kaffe

– Gennemgang af problemstillinger
      – Måling på konventionelle og switch mode forsyninger
      – Simpelt filter design, og måling på sådanne, hvis muligt
      – Konklusion

(Teori og praksis efter behov)

Forslag til andre agenda punkter er velkommen men kom med dem i GOD TID, da lidt forberedelse kunne være nødvendigt.

Har du tid, lyst og lejlighed er du velkommen, men giv mig lige en melding først, så jeg ved hvem der kommer, og hvor meget der skal varmes op Wink

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Lyder rigtig spændende Tongue

Var det ikke også hos dig, Henrik, at slibemaskinen fra AAF kom til at bo??

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Lars Malmgren wrote:
          Var det ikke også hos dig, Henrik, at slibemaskinen fra AAF kom til at bo??

Jo den står fint og flot og venter på sit nye værelse, som nok bliver klart til sommer 😉

alan
          Deltager
            • Super Giant

Hej Henrik og Lars

Min kone (min kalender) har ikke noget jeg skal, så jeg vil gerne tilmelde mig jeres Workshop. Sig til hvis der er noget måleudstyr jeg skal medbringe. Evt. en bunke ATX strømforsyninger som vi kan lege med.

mvh Alan

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Super godt Alan

Tag meget gerne “Skole strømforsyning” med, de plejer at være næsten perfekte hvad angår støj, også gerne et AT forsyning så kan vi jo se hvor galt det ser ud med en sådan.
              OG hvis du har et analog scope vil det være perfekt, mit digitale scope kan ikke altid vise de hurtige spikes.

Ellers ved jeg ikke lige hvad det skulle være??

alan
              Deltager
                • Super Giant

Det er noteret, vi laver lige en opsummering inden arrangementet.

Mvh Alan

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Super Alan. Ser frem til en hyggelig dag Smile

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg vil prøve at få kalenderen til at gå op, så jeg kan deltage også Smile
                    Selvom jeg slet ikke er spor skarp til elektronik, så synes jeg det er super spændende.

Måske tager jeg 3D printeren med…

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Lars Malmgren wrote: Jeg vil prøve at få kalenderen til at gå op, så jeg kan deltage også Smile
                      Selvom jeg slet ikke er spor skarp til elektronik, så synes jeg det er super spændende.

Måske tager jeg 3D printeren med…

Det kunne være hyggeligt Clap

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Sådan Malmgren, man bliver jo helt elektrisk når det hele bare flyder med strømmen og der ikke modstand. Det slår jo gnisterClap

Nightsky2017-01-31 13:20:01

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Æv – det får jeg ikke lov at deltage i. Kunne ellers tage noget godt måleudstyr med.

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

FrankLarsen wrote: Æv – det får jeg ikke lov at deltage i. Kunne ellers tage noget godt måleudstyr med.

jeg kan da godt give hende et ring Frank

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Samme her Frank.

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Lyder spændende. Desværre er jeg optaget på den pågældende dag.

Er selv ved at reparere en moppedreng af en regulerbar strømforsyning, som var kasseret. Det viste sig at være en lyt der var kollapset.

Husk at til meget af vores brug, vil en almindelig, lineær strømforsyning ofte være et godt valg. Til de større effekter vil en Switchmode være fordelagtig, men de kan have deres egne problemer. Alle har fordele og ulemper.

Et punkt til overvejelse:
                                Til rigtig meget grej man bruger i observatoriet, kommer der en medfølgende strømforsyning. Det være sig 5V til USB hubs, eller endda 12V 1-2-3 ampere switchmode til at drive et CCD kamera til mange tusinde kroner. Disse switchmode forsyninger kan ofte genfinde på Ebay fra kina til 30-50 kroner.

Så spørger man sig selv, kan det virkelig passe?? At en leverandør til et stykke udstyr til så mange penge, medsender den allerbilligste strømforsyning de overhovedet kan få??

Men ja. Og hvis man er uheldig, så kan en sådan switchmode være endda overordentlig støjfyldt.

Hvad er anbefalingen der? Smide den ud og købe en ordenlig strømforsyning? Hvis ja, så hvilken??

Eller kan man gøre noget med ferritter??

mvh
                                Jens

jsa
                                Deltager
                                  • Moon

Har nogen erfaring med at benytte en ATX desktop PC strømforsyning i deres obs. eller værksted?

nogen særlige ulemper?

særlige forhold?JSa2017-01-31 23:30:19

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'Åben Workshop – Strømforsyning' er lukket for nye svar.