abell2218 progress report

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER abell2218 progress report

• Dette emne har 10 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af denjnie. This post has been viewed 72 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har fået en stribe optagelser af abell2218 med mit nye spejl.

Billedet er ikke færdigt, men indeholder kun 212 5 min frames, som er udvalgt blandt godt efterhånden tæt på 350. De udvalgte frames har alle FWHM under 2″. Jeg satser på omkring 15 timer L og 15 timer RBG, så der er et stykke vej endnu. Man kan dog ret tydeligt se buerne, og billedet er også rimeligt skarpt synes jeg.

Nogle synes, at man kun skal poste færdige billeder, men processen kan måske også være interessant.

Billedet er behandlet lidt i Pixi. DBE, og mit første forsøg på deconvolution i PI, samt strækning. Deconvolution er overraskende nemt og robust i PI i forhold til mine tidligere erfaringer i andet software. Ingen anden skarpening, men billedet vises i dobbelt pixelopløsning (resampled x4 for bedre at kunne se detaljerne).

morten2016-10-20 19:42:00

bjoerk.jensen.nova
      Deltager
        • Giant

Det ser virkelig lovende ud,Morten.

Det skal følges ☺

morten
        Deltager
          • Super Nova

tak bjørk

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Det ser rigtig fint ud Morten. Din strategi med dette objekt ser i den grad ud til at virke. Spændende.

Nicolaj
            Deltager
              • Giant

Forbløffende så flot et resultat allerede nu!

Hårdt arbejde og omhyggelighed lønner sig.

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

kenneth.sneis
              Deltager
                • Super Giant

Spennende prosjekt å følge Morten. Fortsett gjerne å holde oss oppdatert

Mogens Zachariasen
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Morten,

Virkelig flot mellemtid.

Har dit billede fra sidste år liggende, og dette er lysår bedre allerede, med fantastiske detaljer.

Håber du får godt vejr og tid til at gøre det færdigt inden alt for længe.

Mvh

Mogens

Mvh
                  Mogens

denjnie
                  Deltager
                    • Planet

Hej Morten – dejligt med ambitioner 🙂

Angående deconvolution i PI. Jeg øver mig selv på dette – synes nu ikke det er så let 🙂

Jeg sidder netop og eksperimenterer med forskellen på at bruge deconvolution på RGB billede, kontra at gøre dette på de separate RGB kanaler. Pixinsight forum har både tilhængere og modstandere heraf.

Min erfaring er, at separat deconvolution giver problemer, når billedet skal samles igen – jeg er spændt på at høre, om du får samme erfaring, når du får samlet ind til de andre kanaler

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

Tak skal i have, lars nikolaj, kenneth, mogens og jens.

Mht deconvolution af RBG, er det så ikke en L ting? Jeg ville umiddelbart lave en syntetisk L og bruge deconvolvolution på den, for derefter at samle LRBG, og gå videre med billedbehandlingen. Deconvolution i de individuelle farvekanaler tror jeg ikke rigtigt på, men jeg har på den anden side ikke prøvet det. Ville tro, at man ikke kunne styre farverne i kanterne af stjerner og detaljer, som deconvolution gør mindre. Vil gerne uddannes af nogle der har mere forstand på det end mig.
                      En ting mener jeg dog at vide, nemlig at deconvolution bliver stort set umulig hvis man ikke laver den mens billedet er lineært, d.v.s. umiddelbart efter at man har fået baggrunden på plads, men før strækning af nogen art. I PI var jeg overrasket over så godt “local support” virkede. Virkelig nemt. Jeg kunne have gået meget hårdere til værks uden sorte pletter i stjernerne.

munkholm
                      Deltager
                        • Neutron star

Et langt sejt træk. Hatten af for det, da det plejer at give noget særligt

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

denjnie
                        Deltager
                          • Planet

Jo deconvolution er en “L ting” – min forvirring

Da jeg ikke kunne se om dit billede var din Luminans, eller een af RGB kanalerne tænkte jeg fejlagtigt, at du måske kørte deconvolution på alle kanaler.

Ved nærmere omtanke giver et CCD kamera ikke anledning til denne overvejelse: Med mit DSLR kamera som udgangspunkt, kan diskussionen dog gå på, om der kan udledes en bedre PSF fra de separate RGB kanaler.

Som du skriver, resulterer dette dog i unøjagtigheder i den efterfølgende samling af kanalerne… så det er no-go.

Juan’s anbefaling er derfor at genererer PSF’en fra RGB’en. Deconvolution kan rette “target” imod luminansen direkte, så det er dog ikke nødvendigt at at gå over L og LRGBCombination

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'abell2218 progress report' er lukket for nye svar.