Abell 426 anyone ?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Abell 426 anyone ?

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af natteravnen. This post has been viewed 203 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Jeg nåede i mandags at få kigget lidt på NGC 1275 (Perseus A), samt de øvrige galakser omkring denne i ->Abell 426 galaksehoben i Perseus<-

Er der andre herinde, der observeret dette objekt visuelt/fotografisk, og med hvilke instrumenter/resultater ?

Allan

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Yep tilbage i 2008 med Mallincam

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Naiseeeeeeee!!!

Mogens.Bildsøe
          Deltager
            • Nova

Hejsa, fik da også DETTE skud i 2010- rigelig med farvelade Big%20smile

Hilsen Mogens B.

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Jeg har set den visuelt med min 12″ en del gange og set en del galakser i den. Specielt en nat sidste vinter, hvor kæden af store elliptiske galakser var ret tydelig med 170x.

Thomas, Bornholm

natteravnen
              Deltager
                • Main Sequence

Abell 426 fra min skitse i 2008 under en NELM 5.7

Den er gengivet præcis som set gennem min titommer i overfladelysstyrke for galakserne og himmelglød.

allan_dystrup
                Deltager
                  • Nova

Ja Mogens, er er unægtelig gået Van Gogh i luminans og farver i det billede — men sjovt at se, hvordan galakserne næsten springer ud af lærredet!

Meget smuk og interessant tegning, Jens — jeg skal lige dreje skitsen 180* i hovedet, og min observation dækker jo kun dine felter 2-3 (regnet øst->vest; se link i første post). Min NELM i mandags var oppe på 4.8, så der var intet at se rent visuelt med min 3 tommer refraktor. Under optimale forhold kan jeg – måske – fange 1275 og 1272 visuelt med denne kikkert. Vi får se.

Allan

Allan_Dystrup2016-12-16 15:48:37

natteravnen
                  Deltager
                    • Main Sequence

Flot billede af Mogens, man fornemmer dybden i billedet og man er ikke i tvivl om galaksehobens størrelse – der er virkelig mange galakser.

Jo tak Allan . . . med en tretommer bliver det lidt af en udfordring, meld gerne tilbage om det på et tidspunkt lykkes dig. Med en SQM på omkring de 19, så skal der arbejdes hårdt på sagen, selv med en titommer vil det synes temmelig svært.

Hickson og Abell katalogerne er ret spændende projekter – især hvis man er lidt af en galaksejæger.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Abell 426 anyone ?' er lukket for nye svar.