Abell 39 kender i den ?

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Abell 39 kender i den ?

• Dette emne har 12 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 611 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Click%20for%20larger%20size!

rigo
      Deltager
        • Super Nova

How! kunne ikke skrive tekst:

Abell 39 kender i den ?

http://www.rigorigo.dk2008-09-18 09:23:57

mr.mox
          • Nova

Øj den er flot. Er den til at fotografere selv?

michael.bertelsen
          Deltager
            • Nova

Flot bill Thumbs%20Up har aldrig set det før.

Men så se lige det herStar waau..

http://hubblesite.org/gallery/album/entire_collection/pr2008028a/print

DET HAR JEG HELLER IKKE SET FØR…at sætte som wallpaper

Mvh

Michael

..hvodan i hulen poster man bill her i forhold til det gamle forum?

Michael Bertelsen2008-09-18 12:06:42

jens
            Deltager
              • Giant

Den er flot Rigo. Men nok al for svag for de visuelle.

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Mr. Mox wrote: Øj den er flot. Er den til at fotografere selv?

ved det ikke

mhansen
                Deltager
                  • Nova

Tjaa, hvis man kigger på deres eksponeringstider, så er de da ikke helt urimelige. Jeg går stærkt ud fra at de snakker samlede eksponeringer og ikke one-shots.

LRGB = 102 : 20 : 20 : 30 min.

Men det kan da prøves. Hvad der bekymrer mig en anelse mere er, at Starry Night Pro ikke registrerer Abell 39 som en planetarisk tåge, men en galaksehob.

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

En utrolig smuk tåge med fuldstændig centreret central stjerne der er meget karakteristisk blå.

Jeg tror Abell 39 bliver kategoriseret som galakse cluster fordi Abell kataoget primært ER galakse clusters.

Men enkelte af objekterne er planetariske tåger af “abell typen” og de fleste minder en del om den fine ring.

Abell 39 har iøvrigt været det hidtil mest symmetriske deepsky objekt der har være kendt.

Den nye boble som er opdaget fornyligt i nærheden af Crescent tågen er
                    dog lidt mere symmetrisk. Det vil vise sig hvordan den bliver
                    kategoriseret. Den får ihvertfald ikke et Abell nummer da Abell så vidt
                    vides ikke har den nedskrevet.

jens
                    Deltager
                      • Giant

FrankLarsen wrote: En utrolig smuk tåge med fuldstændig centreret central stjerne der er meget karakteristisk blå.

Jeg tror Abell 39 bliver kategoriseret som galakse cluster fordi Abell kataoget primært ER galakse clusters.
                      Men enkelte af objekterne er planetariske tåger af “abell typen” og de fleste minder en del om den fine ring.

Abell 39 har iøvrigt været det hidtil mest symmetriske deepsky objekt der har være kendt.
                      Den nye boble som er opdaget fornyligt i nærheden af Crescent tågen er dog lidt mere symmetrisk. Det vil vise sig hvordan den bliver kategoriseret. Den får ihvertfald ikke et Abell nummer da Abell så vidt vides ikke har den nedskrevet.

Der eksisterer to Abell kataloger. Et for galaksehobe (Abell & Zwicky Clusters of Galaxies (Abell+ 1974)) og et andet katalog som George Abell definerede i midt 50’erne ud fra nye opdagelser af svage plantariske tåger fra “Plates of Palomar Sky Survey”

Dette katalog hedder så “George Abell’s Catalogue of Planetary Nebulae”.

Abell 39 eksisterer to steder på himlen: Som galaksehob i Cetus og som planetarisk tåge i Hercules.

I Abell’s “Catalogue of Planetary Nebulae” står opført 86 planetariske tåger, hvor der så åbenbart skulle være et par fejl.

Hilsen

Jens

Jens2008-09-19 13:15:42

mhansen
                      Deltager
                        • Nova

Jeg fandt den også.. Den står opført i SN6 som A39.. Sjovt nok må der vel så også være en A38??? LOL

jens
                        Deltager
                          • Giant

A38 eksisterer også Michael . . . den ligger lige midt i Mælkevejen LOL

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Og jeg som troede at det var noget jeg fik hos købmanden, altså A38 Embarrassed

mhansen
                            Deltager
                              • Nova

Se det der, det er god observatorie-humor!!!! LOLLOLLOLThumbs%20Up

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Abell 39 kender i den ?' er lukket for nye svar.