Så blev det endeligt klart! Fredag aften var first light for min 8″ Orion Optics f4,5 newton.
Teleskopet kom først i januar måned, og jeg fik min EQ6 Pro montering for lidt over en uge siden. Okularene lod desvære vente på sig, men da jeg så det ville blive frostklart uden måne var der simpelthen ikke noget valg: Ind til Planetariet og købe det første og bedste okular (et 9mm plössel fra celestron) jeg kunne få fingrene i.
Nå, men jeg kom hjem og begyndte at rigget udstyret til. Hold da kæ… hvor er det besværligt at skulle pakke alting ud af de kasser de kommer i, og slæbe det op af kælderrummet – det vejer jo en ton!. Jeg må snart til at få lavet nogle lidt mere praktiske kasser til opbevarer og transportere det i. Næste problem var 12V strømforsyning. Jeg fik koblet 4 stikdåser og forlængerledninger sammen med en oplader til et bilbatteri – med andre ord ikke den perfekte løsning. Regner med at få få fat i et 12V knallertbatteri fra harald nyborg.
Men besværet betalte sig. Efter lidt fumleri med computerstyringen fik jeg skidtet til at fungerer så det kunne placerer objekter i okularets synsfelt. Det er jo alt for sejt! Tror jeg så flere objekter på de to timer end jeg gjorde på flere nætter da jeg havde mit gamle teleskop.
Men ingen roser uden torne… Jeg må sande at lysforurening er en sand dræber for visuel deep sky. Jeg kunne se de fleste objekter tydeligere i min gamle 4,25 newton i den lille landsby jeg boede i som barn end jeg kunne i byen med 8″eren.
Næste skridt er nye okulare, batteri for mobilitet, og en køretur ud på landet. Langt ud på landet…